سعیده حقیق دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰

روان‌شناسان بر این باورند که معمولا کسانی که از وسط پیاده‌رو راه می‌روند، نسبت به افرادی که از کنار و چسبیده به دیوار راه می‌روند، دارای اعتمادبه‌نفس بالاتری هستند. به همین دلیل برای تقویت اعتمادبه‌نفس، از وسط پیاده‌رو حرکت کنید. به‌علاوه، روان‌شناسان معتقدند قدم زدن تندتر در پیاده‌رو هم می‌تواند در افزایش اعتمادبه‌نفس افراد موثر باشد.


راه رفتن در عذاب

معمولا در شهرهای کوچک و مناطق کمتر توسعه‌یافته شهر‌های بزرگ، پیاده‌روی استاندارد وجود ندارد و خیابان‌های اصلی، محل رفت و آمد افراد پیاده شده‌اند. از طرف دیگر، در برخی خیابان‌ها، نه‌تنها پیاده‌روها باریك هستند، بلكه دستفروش‌ها هم بساط پهن می‌کنند.

بعضی از پیاده‌روها هم که عملا به محلی برای قرار دادن ابزار و وسایل تعمیرگاه‌ها، میوه‌فروشی‌ها یا مصالح ساختمانی ساختمان‌های نیمه‌کاره، تبدیل شد‌ه‌اند. به همین دلیل پیاده‌رو در برخی از جوامع امروزی، معنا و کاربرد اصلی خود را از دست داده و خیابان‌ها به محل تردد عابران پیاده تبدیل شده است که این موضوع می‌تواند هم رانندگان و هم عابران پیاده را آزار دهد و کلافه کند. درواقع، راه رفتن در خیابان به معنای عذاب دادن جسم و ذهن و روان افراد جامعه است.

پیاده رو استاندارد و نشاط

تحقیقات نشان می‌دهد اگر پیاده‌رو‌های استاندارد، منظم و کنترل‌شده داشته باشیم، به ایجاد نشاط و آرامش افراد جامعه کمک خواهد شد و محل امن و ارزانی برای تفریح و گذران اوقات فراغت هم به وجود می‌آید.

اهمیت پیاده‌رو در کشورهای توسعه‌یافته

خیلی زیاد! در کشورهای صنعتی و پیشرفته، پیاده‌رو‌ها مهم‌تر از خیابان‌ها هستند زیرا مردم را به تحرک، ورزش و پیاده‌روی منظم و روزانه تشویق می‌کنند. این مساله، علاوه بر افزایش سطح سلامت افراد جامعه، باعث کاهش بار ترافیکی و آلودگی صوتی و هوا، به‌دلیل استفاده کمتر از وسایل نقلیه هم می‌شود.

از سوی دیگر، در کشورهای توسعه‌یافته، اجازه حضور دستفروش‌ها را هم در پیاده‌رو‌ها نمی‌دهند مگر در مکان‌های خاصی که مجوز آن صادر شده باشد. دلیلش هم این است که پیاده‌رو، به همه شهروندان تعلق دارد و جزو حقوق آنها محسوب می‌شود.

پیشنهاد پیاده روی در تهران

بخش بزرگی ‌از دو خیابان «جمهوری» و «ولیعصر(عج)» پیاده‌رو‌های استانداردی دارند. پیاده‌روهای این مناطق، پهن و طولانی هستند و مغازه‌ها و فروشگاه‌های متنوعی هم در سرتاسر آنها وجود دارد. قدم زدن در این پیاده‌رو‌ها آسان است و حتی باعث ایجاد آرامش روانی هم می‌شود.



شارژ سریع موبایل