ندا نیک روش يكشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۰

یک عضو جدید همیشه می تواند تأثیر زیادی بر خانواده شما بگذارد. پس بدانید که باید فرزند بزرگتر خود را قبل از رسیدن نوزاد آماده کنید و نوزاد را به معرفی کنید، بدین ترتیب می توانید رابطه بین آنها را محکم کنید.آوردن بچه دوم با بچه اول فرق دارد. وقتی فرزند اولتان می آید، شما بیشتر به بهبود بعد از وضع حمل و مراقبت از بچه دقت می کردید. ولی در بچه دوم شما از خودتان می پرسید که فرزند اولتان چطور به آمدن خواهر یا برادر جدیدش واکنش نشان می دهد و چطور می توانید به نیازهای هر دوی آنها رسیدگی کنید. در اینجا توضیحاتی داده ایم که در این مورد به شما کمک می کند.

 

چطور فرزند اولمان را برای آمدن خواهر یا برادر جدید آماده کنیم؟

با حرف زدن با او شروع کنید و درباره آمدن نوزاد جدید با او صحبت کنید. به او شکمتان را که در حال بزرگ شدن است نشان دهید و از او بخواهید که برای تهیه وسایل بچه یا چیدن اتاق او کمکتان کند. حتی می توانید در کلاس های آمادگی بچه در بیمارستان محل زندگی تان شرکت کنید.به فرزند بزرگتر خود توضیح دهی که نوزاد جدید احتمالاً اغلب اوقات در حال غذا خوردن، خوابیدن یا گریه کردن است. او از همان اول آماده بازی کردن نیست. برای کاهش استرس فرزندتان، باید از قبل فکر کنید. اگر فرزندتان نیاز به فضای بیشتری دارد یا دوست ندارد در اتاق بچه باشد، قبل از به دنیا آمدن نوزاد ترتیب آن را بدهید. این باعث می شود که فرزند اولتان به این شرایط جدید عادت کند. همچنین سعی کنید قبل از رسیدن فرزند بعدی، توالت رفتن را کامل به فرزند بزرگتر یاد بدهید. ترتیب نگهداری از فرزندتان زمانی که در بیمارستان هستید را بدهید.

 

چطور نوزاد جدید را به فرزند بزرگترمان معرفی کنیم؟

وقتی نوزاد جدیدی می رسد، به همسرتان بگویید فرزندتان را به بیمارستان بیاورد تا عیادت کوتاهی از شما داشته باشد. در این مدت، از یک بزرگتر دیگر بخواهید نوزادتان را نگه دارد و شما به فرزند بزرگترتان توجه کنید و او را در آغوش بگیرید و به او محبت کنید. هدیه ای از سوی نوزاد جدید به او بدهید. وقتی به خانه آمدید، او را حتماً به رستوران محبوبش ببرید و آمدن نوزاد را جشن بگیرید.

 

چکار کنیم که فرزند بزرگترمان با خواهر یا برادر کوچکش کنار بیاید؟

سن فرزند بزرگتر شما بر میزان واکنش او به آمدن نوزاد جدید تأثیر دارد. در حالیکه بچه های بزرگتر معمولاً مشتاق آمدن خواهر و برادر جدید هستند، ولی بچه های کوچکتر کمی گیج یا ناراحت می شوند. با روش های زیر به کنار آمدن او با این وضعیت کمک کنید:

· بچه های کوچکتر از 2 سال: بچه هایی در این سن معمولاً زیاد متوجه نیستند که داشتن خواهر یا برادر جدید چه معنایی دارد. با او در مورد اضافه شدن یک نفر به خانواده حرف بزنید. کتاب های که بچه های کوچک و خانواده ها را در کنار هم نشان می دهند، به او نشان دهید.

· بچه های 2 تا 4 سال: بچه های این سن از اینکه توجه شما به نوزاد دیگری جلب شود احساس ناراحتی می کنند. برای او توضیح دهید که یک نوزاد نیاز به توجه و مراقبت فراوانی دارد. او را در نگهداری نوزاد دخالت دهید و همراهتان برای خرید وسایل بچه به فروشگاه ببرید. برای او کتاب هایی در مورد نوزادان و خواهر و برادرها بخوانید. به او هم عروسکی بدهید که مثل شما از آن مراقبت کند. با هم به عکس های نوزادی او نگاه کنید و داستان به دنیا آمدنش را برایش بگویید.

· بچه های سن مدرسه: بچه هایی در این سن ممکن است به میزان توجهی که به نوزاد می شود حسادت کنند. با آنها در مورد نیازهای نوزاد حرف بزنید. در مورد مزایای خواهر یا برادر بزرگتر بودن حرف بزنید و برایش بگویید که بزرگتر ها دیرتر به رختخواب می روند یا می توانند اسباب بازی های خوبی داشته باشند. می توانید کاردستی او را در اتاق نوزاد بگذارید یا از او بخواهید در مراقبت از نوزاد کمکتان کند. تحت نظارت خود بگذارید نوزاد را بغل کند.سن فرزند بزرگترتان هر چقدر باشد، باید با آمدن نوزاد، توجه شما و کسانی که دوست دارد را داشته باشد. اگر عکس یا فیلم می گیرید باید از او هم بگیرید. از او عکس یا فیلم تکی و با نوزاد بگیرید. همیشه وقتی دوستان یا فامیل با کادوهایی برای نوزاد به دیدنتان می آیند، کادوهایی داشته باشید که به او بدهید.

 

رفتارهای فرزند بزرگتر با آمدن نوزاد جدید

شاید فرزندتان با شکستن قوانین بخواهد توجه شما را جلب کند، حتی با اینکه می داند تنبیه می شود. برای متوقف کردن این رفتار او، وقتی کارهای خوبی انجام می دهد او را تحسین کنید. اگر مشکوک شده اید که او این رفتارهای بد را برای جلب توجه شما انجام می دهد، او را نادیده بگیرید. این فرزندتان را تشویق می کند که دنبال راه مثبت تری برای جلب توجه تان باشد. یادتان باشد که بچه ها گاهی با آمدن نوزاد جدید، پسرفت می کنند و کاری می کنند که به آنها توجه کنید. نیازی نیست که این کار او را سرزنش کنید. در عوض به او عشق و اطمینان بدهید.

 

چطور فرزندمان را تشویق کنیم که با نوزاد جدید خوب رفتار کند؟

گاهی بچه های بزرگتر که استرس تغییراتی که در اطرافشان رخ داده دارند، ناراحتی خود را سر نوزاد خالی می کنند. اگر او سعی کرد شیشه شیر بچه را از دستش بگیرد یا به نحوی به او آسیب بزند، زمان آن رسیده که با او حرف بزنید. او را بنشانید و برای توضیح دهید که او اجازه ندارد به نوزاد آسیب بزند. به او توجه بیشتری نمایید و در فعالیت های مربوط به نوزاد مانند آواز خواندن، حمام کردن یا عوض کردن پوشک از او کمک بخواهید. وقتی او با نوزاد رفتاری دوست داشتنی دارد، از او تعریف کنید. حتی وقتی که او با نوزاد کنار می آید هم باید همیشه حواستان به او باشد. هیچ وقت نوزاد را با بچه های کوچکتر از 12 سال تنها نگذارید.

 

 چگونه فرزند بزرگ را برای فرزند جدید آماده کنیم؟

 

فرزندمان به شیر دادن به نوزاد جدید چه واکنشی می دهد؟

اگر قصد دارید به نوزادتان شیر بدهید، شاید از خودتان بپرسید فرزندتان به شیر دادن شما به نوزاد چه واکنشی نشان می دهد یا چطور می توانید او را سرگرم نگه دارید. نگران نباشید. فرزند بزرگترتان در ابتدا وقتی می بیند شما شیر می دهید کنجکاوی نشان می دهد. برایش توضیح دهید که دارید چکار می کنید و به پرسش هایش پاسخ دهید. اگر به او هم شیر داده بودید، برایش توضیح دهید که برای او هم وقتی نوزاد بود همین کار را کرده اید. برای آنکه به هنگام شیر دادن سر او را گرم کنید، اسباب بازی ها یا دفتر نقاشی و مداد رنگی اش را بیاورید تا او با این چیزها سرگرم شود. برایش کتاب های صوتی بخرید تا گوش دهد. اگر او هم خواست به بچه شیر بدهد، دیگر تصمیم با خودتان است. ولی اغلب بچه ها این تجربه را عجیب می دانند و خیلی زود علاقه و کنجکاوی شان به این موضوع از بین می رود.

 

چطور نگرانی مان در مورد سلامت نوزاد را برای فرزند بزرگتر خود توضیح دهیم؟

اگر نوزادتان مشکلاتی دارد، برای خواهر یا برادر بزرگترش توضیح دهید که او مریض است و شما نگران هستید. اگر نوزادتان بعد از تولد باید در بیمارستان بماند، از مسئولین بیمارستان بپرسید آیا می توانید فرزند بزرگتر خود را به دیدن نوزاد ببرید. همچنین می توانید عکس های نوزاد را به او نشان دهید. یادتان باشد که اگر در مورد بیماری یا وضعیت سلامت نوزاد با فرزند بزرگتر حرف نزنید، او خودش حس می کند که اتفاقی افتاده است. بجای آنکه ذهن او را در ابهام باقی بگذارید، به او اطلاعاتی در مورد این وضعیت بدهید و به او ثابت کنید که همیشه پیشش هستید.خواهر یا برادر جدید همیشه موجب تغییر زندگی خواهر یا برادر بزرگتر می شود. همانطور که فرزند بزرگتر با شرایط کنار می آید، شما هم عشق خود را به او نشان دهید و او را از دوست داشتن خود مطمئن کنید. به او توضیح دهید که او هم نقش مهمی به عنوان خواهر یا برادر بزرگتر دارد.



شارژ سریع موبایل