سارا قاسمی چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

آیا تا به‌حال از ارسال یک پیام کوتاه اشتباهی در لحظه حساس احساس گناه کرده‌اید؟ البته که این حالت را تجربه کرده  و به‌خاطرش افسوس خورده‌اید. ما انسان هستیم و خطا کردن جزئی از وجود ماست. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که چطور در موقعیت‌های احساسی عملکرد بهتری از خود نشان دهید و بتوانید گلیم‌تان را از آب بیرون بکشید. این امر گاهی اوقات خیلی آسان است و با کنار گذاشتن گوشی تلفن همراه محقق می‌شود. می‌توانیم تمام روز را در‌مورد شگفتی‌های پیامک صحبت کنیم، اما اغلب این خود پیام کوتاه است که می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی به‌دنبال داشته باشد.

شما نمی‌توانید برای غیبت در جلسه امتحان ریاضی دانشگاه از طریق ای‌میل عذرخواهی کنید، ترک شغل به‌صورت تلفنی صورت خوشی ندارد، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها از کارت‌پستال‌هایی که گهگاه برای‌شان می‌فرستید، خوشحال می‌شوند، اما بیشتر دوست دارند هرازگاهی به آنها سر بزنید تا درباره همه چیز با شما صحبت کنند. با خواندن این مطلب می‌توانید در موقعیت‌های حساس بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.


در موقعیت عاطفی پیامک نزنید

بر‌اساس یک قاعده کلی، ارسال پیام کوتاه درمورد مسائل عاطفی دشوار است. اما چرا؟ به گفته کریستین بایرون، محقق رشته مدیریت در دانشگاه سیراکیوز، انسان‌ها به‌طور طبیعی پیام‌ها و ای‌میل‌های دریافتی مبهم خود را با نگاهی بدبینانه می‌خوانند. بر‌اساس مطالعه بایرون، فرد در این شرایط از پیام مثبتی که قرار بود منتقل شود، غافل می‌شود. در اینجا به یک نکته باید توجه کرد و آن این است که پیام‌های کوتاه خود را تا حد امکان رک و بی‌پرده ارسال کنید. اما حقیقت چیز دیگری است؛ وقتی پای احساسات به‌میان می‌آید، رعایت این نکته واقعا سخت خواهد بود! ‌به‌عنوان مثال، فرض کنید خبر فوت پدر یا مادر دوست‌تان به شما رسیده است.

غریزه به شما می‌گوید هرچه سریع‌تر با او تماس بگیرید. اما به محض اینکه کمی فکر می‌کنید، می‌گویید شاید او در موقعیت مناسبی نباشد و نتواند صحبت کند. افراد در این شرایط معمولا درگیر تماس‌های تلفنی و شنیدن زنگ در هستند، بنابراین شاید بهترین کاری که می‌توان کرد این است که کمی به او فرصت بدهید، اما باید به طریقی به او نشان دهید که به فکرش هستید. پس چه کار باید کرد؟ مطمئنا نمی‌خواهید به او پیام بدهید که: «هی، رفیق، متاسفم که مادرت مُرد.»

بهتر است در پیام‌تان برایش توضیح دهید که می‌دانید فرستادن پیام در چنین شرایطی کاملا ناکافی است و در اولین فرصتی که او هم آمادگی‌اش را داشته باشد، حتما در کنارش خواهید بود، در‌ضمن در چنین شرایطی به هیچ عنوان از کلمات مخفف و شکلک‌ها استفاده نکنید.


بعد از دعوا پیامک بازی ممنوع!

با همسرتان دعوا کرده‌اید؟ برای درست کردن اوضاع از پیامک استفاده نکنید! ارسال پیامک در این شرایط تنها باعث خراب‌تر شدن اوضاع می‌شود. به‌علاوه، او یک نسخه کتبی از گفته‌های شما خواهد داشت. از این رو، باید انتظار داشته باشید که بارها حرف‌های‌تان را به خودتان تحویل دهد، اما چطور می‌توانید از پیام کوتاه به‌نفع خودتان استفاده کنید؟ کمی فکر کنید؛ ارسال یک پیامک بی‌روح برای نشان دادن اینکه همه چیز تحت کنترل‌تان است، ممکن است بد تعبیر شود.

بهتر است از متن زیر استفاده کنید؛ «برای حرف زدن آماده نیستم. اجازه بده کمی فکر کنم تا دیرتر حرف بزنیم.»  به این ترتیب، متهم نمی‌شوید که او را نادیده گرفته‌اید. همچنین حرفی نمی‌زنید که بعدها از گفتنش پشیمان شوید. وقتی حرف بزنید که آرام، معقول و منطقی باشید، در این شرایط می‌توانید بر حرف‌های‌تان کنترل کامل داشته باشید.
 

چطور در موقعیت‌های حساس از بهترین پیام‌ها و عبارت‌ها استفاده کنیم؟


افراط نکنید!

گیر کردن در ورطه پیام‌های کوتاه به تلفن همراه همسرتان، آسان است. اگر همین‌طور ادامه دهید، ارتباط مستقیم جای خود را به پیامک‌ها خواهند داد. در این شرایط، ممکن است کمتر به دیدن هم بروید، چون فکر می‌کنید دائما در کنار هم هستید. با اینکه ارسال پیام کوتاه تا حد زیادی باعث نزدیکی بیشتر می‌شود، افراط در ارسال پیام کوتاه می‌تواند مشکلاتی به بار آورد. لری شید و جاناتان سندبرگ، از دانشگاه بریگهام یانگ دریافتند که ارسال پیامک‌های زیاد از حد، به نارضایتی در رابطه منجر می‌شود، بنابراین اگر روز و شب به همدیگر پیامک می‌زنید، بهتر است کمی دست نگه دارید.


در موقعیت‌ مرگ و زندگی زنگ بزنید لطفا!

هرگز در موقعیت‌های مرگ و زندگی پیامک نزنید؛ تماس بگیرید! اگر تصادف کرده‌اید، از پیامک برای درخواست کمک استفاده نکنید. ممکن است دریافت‌کننده پیام فکر کند شوخی کرده‌اید. به‌طور کلی ۹۰درصد از پیامک‌ها در ۳‌دقیقه نخست پس از دریافت خوانده می‌شوند؛ اما چه می‌شود اگر پیام اضطراری شما جزء آن ۱۰درصد باقی مانده باشد؟ بنابراین، در شرایط اضطراری هرگز از پیامک استفاده نکنید. اما اگر در یک موقعیت اضطراری با کسی تماس گرفتید و پاسخ نداد، بهتر است پیامک بزنید و از ای‌میل صوتی استفاده نکنید. ممکن است افراد ای‌میل صوتی خود را تا چندین روز چک نکنند.


صادق باشید

همه ما از پشت صفحه نمایش گوشی پیامک می‌زنیم، اما این به آن معنا نیست که از گوشی به‌عنوان یک سپر استفاده کنیم.  پیامک صادقانه‌ترین نوع ارتباط است. اغلب افراد در پیامک‌های‌شان صادق‌تر از یک ارتباط واقعی هستند. اما ممکن است این صداقت همان چیزی نباشد که انتظارش را دارید.

وقتی از پیام کوتاه استفاده می‌کنید، می‌توانید حرف‌هایی بزنید که هرگز در یک ارتباط واقعی فکرش را هم نکرده‌اید. حتی ممکن است بعضا به کسی توهین کنید، حرفی را از روی بی‌فکری بزنید یا اینکه شخصیت واقعی‌تان را از دید دیگران پنهان نگه دارید؛ چون فکر می‌کنید که این‌طور بیشتر در امان هستید.


از این تکنیک کمک بگیرید

دکتر مونیکا مور، روانشناس دانشگاه وبستر در سنت لوئیس معتقد است که تماس چشمی در دیدارهای دوستانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اینکه وقتی با دیگران هستید، دائما سرتان توی صفحه گوشی باشد، به‌نوعی نشانه بی‌ادبی است. وقتی با کسی هستید، صددرصد حواس‌تان را به او اختصاص دهید. با این کار، نه تنها شخصیت خود را نشان می‌دهید، بلکه دیگران را هم به خود علاقه‌مند می‌کنید. توصیه ما این است که تا حد امکان گوشی تلفن همراه‌تان را حتی روی میز نگذارید.

آن را در جیب‌تان بگذارید و برای چک کردن به دستشویی بروید. اگر پیامی که منتظرش هستید خیلی مهم است و باید بلافاصله پاسخ بدهید، حتما پیش از دست گرفتن تلفن، از طرف مقابل‌تان مودبانه عذرخواهی کنید و با یک توضیح کوتاه او را از اهمیت موضوع باخبر کنید.
 

چطور در موقعیت‌های حساس از بهترین پیام‌ها و عبارت‌ها استفاده کنیم؟


چطور پیامک رسمی بدهیم؟

آگاهی از نحوه ارسال پیامک در محیط کاری می‌تواند دشوار باشد. اگر برای ارسال یک پیامک کاری از همان اصول ارسال پیامک‌های شخصی استفاده کنید، ممکن است غیرحرفه‌ای به‌نظر برسید همچنین این احتمال وجود دارد که از اهمیت پیام‌تان کاسته شود. بهتر است ریسک‌های موجود را درک کنید، قواعد را یاد بگیرید و مثل یک قهرمان بازی کنید، چون اگر از ارسال پیامک‌های کاری اجتناب کنید، از شانس پیشرفت در زندگی شغلی و حرفه‌ای خود باز خواهید ماند. بررسی‌های انجام شده در سال‌۲۰۱۵ نشان داد که ۸۰‌درصد از متخصصان کسب‌و‌کار به‌صورت روزانه پیامک می‌فرستند. این در‌حالی است که ۱۵درصد از این افراد می‌گفتند بیش از نیمی از پیام‌های کوتاه‌شان صرفا با اهداف کاری ارسال شده است.

از این رو، مشخص شد که اکثر مردم با مقاصد کاری به ارسال پیامک می‌پردازند. پیام کوتاه می‌تواند باعث افزایش صمیمیت در محیط کسب‌وکار شود. به‌عنوان مثال، اگر یکی از اعضای ارشد یک کار بزرگ انجام داده است، ارسال پیامک برای تقدیر و تشکر از تلاش‌های او می‌تواند ارزشمند باشد. همچنین، اگر می‌خواهید سطح اعتماد بین خود و مشتریان‌تان را افزایش دهید، می‌توانید از پیامک استفاده کنید. این کار پرده‌های بین شخصیت حرفه‌ای و شخصیت خصوصی شما را بر می‌اندازد و شخصیت حقیقی شما را آن‌طور که خارج از محیط کسب‌و‌کار دیده می‌شود، به دیگران نشان می‌دهد.



شارژ سریع موبایل