سعیده حقیق يكشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰

خب! باید این واقعیت را پذیرفت که پدر و مادر شدن و سر و کله زدن با یک بچه می‌تواند بسیار جالب توجه باشد. وقتی که هنوز بچه‌ای ندارید تصور بچه داشتن و مشغول شدن با فرزند بسیار لذت‌بخش است اما همه این موضوع فقط یک تصور شیرین است که می‌تواند با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد.

با این حال باید گاهی واقع‌بین بود و از عالم رویا بیرون آمد و البته با واقعیت رودررو شد، چون قرار است یک آدم جدید به زندگی‌تان وارد شود. تصورش را بکنید! یک آدم جدید که اتفاقا فرزند شماست و این یعنی تقسیم وقت و انرژی‌تان با او. حالا دوباره فکر کنید، چون واقعیت کم کم در حال رو شدن است.

ماجرا حالا تغییر می‌کند چون پدر و مادر‌ها همیشه هم وقت به اندازه کافی ندارند. توان این را ندارند که همواره یک حمایت کننده روحی قدرتمند باشند.

گاهی آنقدر خسته‌اند که نمی‌توانند پا به پای فرزندشان بدوند و بازی کنند و البته از همه مهم‌تر همیشه هم حوصله ندارند که برای تربیت و آموزش او همه انرژی خود را خرج کنند. حوصله ندارند اما در واقع چاره‌ای هم ندارند.


چه کنیم؟

اگر شما هم جزو‌‌ همان دسته همسرانی هستید که به تازگی تصمیم گرفته‌اید بچه‌دار شوید، بهتر است مقابل هم بنشینید و صادقانه با یکدیگر گفت‌وگو کنید. برای اینکه به یک جمع‌بندی نهایی برسید لازم است از یکدیگر سوال کنید و البته به این سوالات صادقانه جواب بدهید. روان‌شناسان سوالات کلیدی و مشخصی را برای این موضوع در نظر گرفته‌اند که زن و شوهر باید از یکدیگر بپرسند. بهتر است سوالات را این‌طور آغاز کنید:

 «چه چیزی از بچه‌دار شدن برای خودت می‌خواهی؟» این اولین سوالی است که همسران باید از یکدیگر بپرسند. جواب‌هایی که پیش روی هرکدام قرار می‌گیرد بنا به این‌که نظر‌ها مشابه باشد و جواب‌ها تا چه حد دیگری را قانع کند می‌تواند راه را برای بچه‌دار شدن یا به تعویق افتادن این تصمیم مشخص کند. بقیه سوالات لیست‌وار ذکر می‌شود.

«آیا اصلا با بچه‌ها وقت گذرانده‌ای؟ یا اینکه دوست داری با بچه‌ها وقتت را سپری کنی؟ و آیا از این کار لذت می‌بری؟»

«از چه چیز بچه بودن لذت می‌بری و کدام قسمت آن را دوست نداری؟»

«از کدام بخش پدر و مادر بودن لذت می‌بری؟ آیا پدر یا مادر بودن برایت یک امر مقدس است؟ کدام قسمت پدر بودن یا مادر بودن برایت سخت است؟»

«فکر می‌کنی چطور پدر یا مادری می‌توانی باشی؟»

«از جواب دادن به این سوالات و صحبت کردن درباره بچه‌ها چه احساسی داری؟ احساس خوب یا بد؟ ترس یا نگرانی؟»

نتیجه: وقتی این سوالات را از یکدیگر بپرسید متوجه می‌شوید تا چه اندازه برای بچه‌دار شدن آمادگی دارید. آیا می‌توانید وظایفی را که احساس می‌کنید دیگری از عهده‌اش برنمی‌آید گردن بگیرید؟ آیا درباره پدر و مادر بودن اشتراک نظر‌های‌تان بیشتر از اختلاف نظر است؟ آیا هر دو می‌ترسید یا هر دو آماده هستید؟ جمع‌بندی نهایی شما برایتان روشن می‌کند که آیا به طور کلی آماده پدر بودن یا مادر بودن هستید؟

باید پول خرج کنید!

قرار است با اعداد و ارقام جدیدی سر و کار پیدا کنید. همه چیز را دو برابر کنید. یعنی هر عددی را که تا امروز خرج می‌کرده‌اید ضربدر دو کنید. بعد دخل و خرج‌تان را کنار هم بگذارید و ببینید آیا همچنان با هم هم‌خوانی دارد یا نه. اگر داشت که یعنی از نظر مالی مشکلی برای بچه‌دار شدن ندارید اما اگر غیر از این است بهتر است به راهکارهایی فکر کنید که بتواند دخل و خرجتان را متعادل کند، شاید مجبور باشید برای تامین هزینه‌ها بیشتر کار کنید.

شاید خانه‌نشین شوید!

اگر جزو آن دسته زوج‌هایی هستید که هر دو کار می‌کنید و زندگی‌تان را می‌چرخانید و البته در این صورت از عهده مخارج نوزادی که قرار است به این جمع اضافه شود، برمی‌آیید، بهتر است عجله نکنید چون ممکن است اوضاع عوض شود. مادرهای محترم شاغل شاید مجبور شوید به خاطر نگهداری از بچه شغل‌تان را ترک کنید. پس لطفا اگر بنا به حساب و کتاب است مخارج بچه را تنها با درآمد همسرتان محاسبه کنید! آیا اوضاع همچنان مناسب است یا دخل و خرج با هم نمی‌خواند؟ خودتان چه فکری می‌کنید؟ زندگی کردن با یک درآمد را تمرین کنید. آن هم در شرایطی که به مخارج‌تان اضافه شده است. به خودتان زمان بدهید!

 

آیـا برای پدر و مادر بودن آماده‌اید؟


به مخارج دانشگاه فکر کنید

لطفا نگاه‌تان را از سطح به عمق بفرستید. قرار نیست فقط مخارج همین چند ماه آینده را در نظر بگیرید. این موجودی که می‌خواهید او را به این دنیا بیاورید تقریبا برای 20 سال آینده خرج سنگین جدیدی را روی دست‌تان می‌گذارد. پس از همین حالا و درست در شرایطی که مشغول محاسبه خرج پوشک و لباس و خورد و خوراک نوزادتان هستید به مخارج دانشگاه او هم فکر کنید.

قرار نیست همین حالا این هزینه‌ها را کنار بگذارید اما بد نیست از همین حالا به فکر پس‌انداز برای او باشید. اصلا اشکالی ندارد در کنار مخارج ماهانه پوشک و دکتر و شیر و مانند این‌ها مبلغی هر چند ناچیز را هم برای تحصیل و آینده فرزندتان کنار بگذارید. به این ترتیب با فراغ بال بیشتری جلو می‌روید.

 تقسیم وظایف

آیا می‌دانید در دنیای مدرن امروز که هم زن و هم مرد شاغل هستند چه کسی باید وقتش را بین بچه و شغل تنظیم کند و هر دو را پیش ببرد؟ مسئله به همین سادگی است و به همین سادگی آن همه تصور شیرین برای شما تبدیل به بزرگ‌ترین چالش زندگی می‌شود. البته در ‌‌نهایت این خود شما هستید که باید برای ‌این مهم تصمیم بگیرید، اما این نکته را هم بدانید که تصمیم‌گیری درباره بچه‌دار شدن باید و باید یک تصمیم‌گیری دو نفره بین شما و همسرتان باشد و هرگز یک تصمیم یک نفره نمی‌تواند اوضاع را خوب پیش ببرد چون قرار است هر دو شما فرزندتان را بزرگ کنید، برایش وقت بگذارید، پول خرج کنید، انرژی‌تان را تخلیه کنید و در عین حال که عصبانی می‌شوید مهربان باشید، حمایت کنید اما لوس نکنید و خلاصه این‌که هزار و یک ماجرای دیگر.

 



شارژ سریع موبایل