سارا قاسمی سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

زن‌ها عاشق بیرون ریختن فكر‌های‌شان هستند. آنها حتی وقتی در مورد چیزی نظری ندارند، دوست دارند بلند بلند فكر كنند و در همان لحظه تصمیم‌شان را هم بگیرند. همین شیوه نظم دادن به افكار و گرفتن تصمیم‌هاست كه زن‌ها را در چشم آقایان آدم‌هایی عجیب و پیش‌بینی‌ناپذیر جلوه می‌دهد.

واقعیت این است كه مردها هنگامی بهتر با شما ارتباط برقرار می‌كنند كه بتوانند روی مكالمه خود با شما تمركز كنند؛ درحالی‌كه شما تصور می‌كنید بی‌مقدمه و بدون چیدن هیچ برنامه‌ای می‌توانید با همسرتان گفت‌وگو كنید و در جریان بحث كردن به نتیجه هم برسید. توصیه من، باربارا دی آنجلیس، به شما این است كه به جای پیش رفتن براساس همین نقشه همیشگی، از امروز شیوه تازه‌ای را برای گفت‌وگو با همسرتان امتحان كنید؛ شیوه‌ای كه هضمش برای ساختار ذهن همسرتان آسان‌تر است و شما را به نتیجه بهتری می‌رساند.

 

مرز‌ها را مشخص كنید

كمتر مردی است كه بتواند بی‌مقدمه به یك مكالمه وارد شود و در آن احساس ناتوانی و استیصال نكند. مردها هنگامی احساس و عملكرد بهتری دارند كه از قبل حدود مكالمه را بشناسند و اطلاعات كافی در دست داشته باشند. به این ترتیب احساس می‌كنند روی هر مورد رفتار كنترل كافی دارند؛ به همین دلیل نیازمندند هنگام صحبت و گفت‌وگو با شما تمركز كافی داشته باشند.

آنها دوست دارند بدانند هدف از این صحبت چیست و اینكه از آنها چه می‌خواهید. این باعث می‌شود هنگامی كه با شما صحبت می‌كنند بدانند چه‌كار می‌كنند. اگر بدون آنكه این حدود را برای همسرتان مشخص كنید، او را به میز مذاكره دعوت كنید، با واكنش‌های آزار‌دهنده همسرتان و بی‌توجهی او روبه‌رو خواهید شد.

شما هم اشتباه می‌كنید؟

اغلب زن‌ها با این تصور كه همسرشان در ذهن آنها زندگی می‌كند و همه چیز‌هایی را كه در لحظه در ذهن‌شان می‌گذرد، می‌داند وارد گفت‌وگو می‌شوند. درخواست‌های ما زن‌ها اغلب واضح نیست. ما تمایل زیادی به گنگ صحبت كردن داریم و ناخودآگاه به شیوه‌های زیر گنگ حرف می‌زنیم؛ اگر شما هم تجربه‌هایی مشابه مثال‌های زیر را داشته‌اید، می‌توانید به همسرتان حق بدهید كه میلی به ادامه گفت‌وگو نداشته باشد.

- بیا با هم صحبت كنیم.

- عزیزم من فكر می‌كنم ما باید راجع به رابطه‌مان ‌صحبت كنیم.

- بیا كمك كن ببینم شغلم را باید چه‌كار كنم.

در ذهن مردها چه می‌گذرد؟

چنین درخواست‌هایی بسیار گنگ و مبهم هستند و حالت‌های متفاوتی را می‌توان برای مفهوم آنان در نظر گرفت. این درخواست‌ها هیچ جهت خاصی را به همسر شما ارائه نمی‌دهند و حدود خاصی را كه گفت‌وگو باید در چارچوب آن صورت بگیرد هم نمی‌رساند. این حالت مردها را معذب می‌كند. گویی كه باید حتما آنچه را كه از آنها می‌خواهید (و احتمالا نمی‌دانید چیست) به شما بدهند و باید هم درك كنند خواسته واقعی شما چیست و آن را هم برآورده كنند.

در این‌گونه موارد، مرد احساس می‌كند روی هیچ موردی كنترل ندارد و احساس اجبار و فشار می‌كند اما قوانین بازی را هم نمی‌داند و این برایش ناامنی و عدم اطمینان به همراه می‌آورد اما زن‌ها این مشكل را ندارند چون «فرآیند مدار» هستند و باید حتما به نتیجه‌ای برسند.

دو زن می‌توانند به راحتی بنشینند و بگویند «بیا با هم حرف بزنیم» و اصلا ناراحت نمی‌شوند اگر ندانند راجع به چه موضوعی می‌خواهند صحبت كنند یا هدف از صحبت چیست. آنها از فرآیند ابراز كردن خودشان لذت می‌برند اما از نظر بسیاری از مردها، این فقدان ساختار، بسیار نگران‌كننده و آزار‌دهنده است.

 

مریخی‌ها و ونوسی‌ها پای میز مذاكره

 

واكنش همسرتان را پیش‌بینی كنید

همسرتان برای نشان دادن بی‌میلی‌اش به این شیوه بحث كردن، می‌تواند واكنش‌های مختلفی نشان دهد. به واكنش‌هایی كه اینجا فهرست كرده‌ایم نگاه كنید؛ همسر شما هم تا به‌حال بحث را به این شیوه‌ها بی‌نتیجه گذاشته است؟

- ممكن است همسرتان علاقه‌ای به تعقیب این نوع گفت‌وگوها از خود نشان ندهد و خود را بی‌تفاوت نشان دهد یا میز مذاكره را ترك كند.

- ممكن است در مقابل صحبت كردن با شما از خود مقاومت نشان دهد و از بحث کردن طفره رود.

- ممكن است در تلاش برای منصرف كردن شما از بحث كردن، صحبت كردن در مورد موضوع را مرتبا به تعویق بیندازد.

- ممكن است چنین فكر كند كه حواس پرت هستید و نمی‌دانید چه می‌خواهید بگویید و زیاد جدی به صحبت‌های شما گوش ندهد.

جلوی ضرر را بگیرید

برای اینكه بی‌حاصل و یكطرفه صحبت نكنید، باید از دری كه همسرتان از آن وارد می‌شود وارد رابطه شوید. شما باید به همسرتان نقطه تمركز مشخص و واضحی را ارائه دهید و به جای آنكه بگویید بیا راجع به آمدن دوستم صحبت كنیم یا بیا راجع به رابطه‌مان صحبت كنیم یا در رابطه با شغلم نیاز به كمك دارم، دقیقا بگویید هدف‌تان از شروع بحث چیست و این بحث می‌تواند چه دستاوردی داشته باشد. ما در انتهای مطلب با مثال‌هایی این موضوع را برای شما توضیح خواهیم داد.

باب گفت‌وگو را باز كنید

شاید بگویید چرا من همیشه باید مثل او رفتار كنم؟ چرا او نباید نیازهای من را بشناسد و چرا همیشه من باید به هر سازی كه او می‌زند برقصم؟ چاره‌ای نداریم جز اینكه بگوییم اگر شما برای باز كردن درهای گفت‌وگو وارد عمل نشوید و به شیوه‌ای درست این كار را نكنید، هیچ وقت گفت‌وگویی میان شما و همسرتان اتفاق نمی‌افتد یا در خوش‌بینانه‌ترین شرایط، وارد گفت‌وگو می‌شوید اما هیچ وقت به نتیجه نمی‌رسید. نگران نباشید. عمل كردن به شیوه‌ای كه همسرتان انتظار دارد كار سختی نیست.

برای مثال دراغلب بحث‌ها كلید طلایی كه می‌تواند شما را به پیروزی برساند، این است كه از همسر خود سوال بپرسید. سوال كردن درهای تازه‌ای را برای گفت‌وگو باز می‌كند و به مكالمه شكل می‌دهد. گاهی ممكن است همسرتان از ادامه بحث ناتوان شود و نداند چطور می‌تواند دیدگاهش را به شما منتقل كند اما وقتی سوال می‌پرسید راه تازه‌ای را برای ادامه بحث پیش روی او باز می‌كنید.

همه چیز را قربانی نكنید

مراقب باشید برای پیروزی در گفت‌وگو از ابزارهایی كه می‌دانید همسرتان را محكوم به شكست می‌كنند، كمك نگیرید. اگر می‌خواهید در یك گفت‌وگوی جوانمردانه پیروز میدان باشید، از خط دادن به او به عنوان راهی برای رسیدن به مطالبات‌تان استفاده نكنید و رك و راست صحبت كنید. یكی از بدترین عادت‌هایی كه زن‌ها دارند این است كه در برخورد با مردها رك و راست نیستند. آنها اغلب در پرده ابهام وارد گفت‌وگو می‌شوند و گاهی هم سعی می‌كنند با پرسیدن نظر او در مورد موضوعات، او را امتحان كنند. زن‌ها نمی‌خواهند ریسك كنند و نظر خودشان را مستقیم بیان كنند اما نمی‌دانند كه صحبت‌های گنگ، نامفهوم و سربسته و تله پهن كردن برای مردها می‌تواند آنها را به ادامه گفت‌وگو بی‌میل كند. توصیه من را بپذیرید و با مرد زندگی‌تان رك و راست باشید تا بتواند درجریان گفت‌وگو احساس امنیت كند و از شروع كردن یا ادامه بحث طفره نرود.

 

مریخی‌ها و ونوسی‌ها پای میز مذاكره

 

چه باید بكنید؟

هنگامی كه می‌خواهید با نامزد یا همسر خود گفت‌وگو را شروع كنید، به او خط بدهید و بگویید می‌خواهید راجع به چه موضوعی با او صحبت كنید، به چه نتیجه‌ای برسید یا اینكه چه انتظاری از او دارید.

- عزیزم بیا امشب كمی با هم صحبت كنیم. از هفته پیش كه دوستم به دیدن ما آمد اصلا با هم صحبت نكردیم. چرا به من نمی‌گویی نظرت راجع به آمدن دوستم چه بود؟ بعدا من هم نظرم را به تو می‌گویم و در موردش با هم كمی صحبت می‌كنیم. با این‌كار دفعه بعد كه به دیدن ما می‌آید می‌توانیم رفتار بهتری داشته باشیم.

- می‌خواهم راجع به رابطه خودمان باتو صحبت كنم. شش ماه است كه ما نامزدیم و فكر می‌كنم وقتش رسیده كه نقاط قوت و ضعف رابطه‌مان را بررسی كنیم. فكر می‌كنم از این راه می‌توانم احساس امنیت بیشتری داشته باشم و بفهمیم كه در كدام زمینه باید بیشتر تلاش كنیم. شاید حالا بهترین وقت برای صحبت كردن در مورد اینكه ما بعد از شش ماه كجا ایستاده‌ایم، باشد.

- می‌خواهم به من كمك كنی بفهمم چطور می‌توانم با رئیسم كنار بیایم. این اواخر خیلی اضافه كاری كردم و تصور می‌كنم قدر زحمت‌هایم دانسته نشده. کم کم دارم از این كار خسته می‌شوم. نمی‌دانم چطور می‌توانم این موضوع را با او در میان بگذارم و فكر می‌كنم اگر نظر مرد دیگری را بدانم، بهتر می‌توانم در این مورد تصمیم بگیرم.



شارژ سریع موبایل