نازنین نظریان جامی يكشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰

برای بعضی‌ها فرقی نمی‌كند كه در اینستاگرام حاضر باشند یا در فیس‌بوك. از نظر آنها شبكه‌های اجتماعی مجازی، تنها فضایی برای انتشار عكس یا به اشتراك گذاشتن رویدادهای زندگی‌شان به روایت تصویر با دیگران است. این دسته از كاربران، از هر فرصتی برای گرفتن یك تصویر خاص یا دلنشین استفاده می‌كنند و كمتر پیش می‌آید كه یك عكس را بیشتر از چند ماه روی پروفایل‌شان قرار دهند.

اما چه شما در گروه این كاربران عكس‌دوست قرار داشته باشید و چه میانه‌ای با تغییر دادن عكس‌تان نداشته باشید، با قرار دادن یك تصویر در پروفایل‌تان حرف‌های زیادی به مخاطبان‌تان می‌زنید؛ حرف‌هایی كه شاید ناخودآگاه آنها را به زبان تصویر درآورده و روی پروفایل‌تان گذاشته باشید. ما در این صفحه، عكس پروفایل شما را رمزگشایی می‌كنیم و می‌گوییم پشت تصویری كه برای معرفی خودتان انتخاب كرده‌اید، چه پیام ناخودآگاهی وجود دارد.

حسابی به خودتان رسیده‌اید؟

چهره‌ای با آرایش كامل؛ انگار این عكس پیش از رفتن به یك ‌مهمانی مجلل گرفته شده و برای آراستن موها و صورت حسابی وقت صرف شده است.

می‌خواهید چه بگویید؟

به نظر افرادی كه این تصویر را می‌بینند، شما برای آراستگی‌تان ارزش زیادی قائل هستید و دوست دارید دیگران شما را نه به عنوان یك فرد فعال یا حتی باهوش بلكه به عنوان فردی زیبا بشناسند و توصیف كنند. چنین تصویری از یك خانم، دقیقا همان چیزی را به ذهن می‌آورد كه دیدن تصویر یك مرد بدنساز كه در عكس پروفایلش تی‌شرت تنگی پوشیده تا عضلات دستش را به خوبی به نمایش بگذارد.

 

عكس پروفایل در مورد آدم‌ها چه می‌گوید؟


عكس كارتونی گذاشته‌اید؟

برای صفحه پروفایل‌تان تصویر كارتون مورد علاقه‌تان را گذاشته‌اید یا كاریكاتوری از چهره خودتان را در بخش عكس پروفایل‌تان قرار داده‌اید؟

می‌خواهید چه بگویید؟

 شما با انتخاب چنین عكسی هم از شوخ‌طبع بودن‌تان دیگران را باخبر خواهید كرد و هم از شباهتی كه به یك شخصیت كارتونی خاص دارید، خواهید گفت. برای مثال اگر تصویر همسر ملوان زبل را به جای عكس خودتان بگذارید، احتمالا می‌خواهید بگویید كه شما هم لاغر و بلندقد هستید و اگر باب‌اسفنجی را انتخاب كرده باشید، ممكن است بخواهید ساده‌دلی و كمی گیج‌بودن‌تان را به دیگران تفهیم كنید اما در مورد عكس‌های كارتونی، چندان مهم نیست كه از شباهت‌تان به چه كسی حرف می‌زنید؛ چراكه بیشتر از هر چیز شوخ‌طبع بودن شما، كمی كودكانگی‌تان و مجوزی كه برای شوخی كردن در صفحه‌تان صادر می‌كنید مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پشت میز كار نشسته‌اید؟

شاید ترجیح دهید به جای یك عكس در محیط خصوصی‌تر، خودتان را در فضای اجتماعی و با لباس رسمی به دیگران نشان دهید و عكس پروفایل‌تان را پشت میز كار یا در فضای اداره‌تان بیندازید.

می‌خواهید چه بگویید؟

این عكس‌ها معمولا در شبكه اجتماعی «لینكداین» بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چراكه این شبكه اجتماعی معمولا فضایی برای تبادل نظر میان همكاران را ایجاد می‌كند و صاحبان عكس می‌خواهند به كسانی كه در این شبكه رزومه كاری‌شان را می‌بینند بگویند حسابی اهل كار هستند. گذشته از این، كسانی كه این عكس را انتخاب می‌كنند می‌خواهند رسمی‌تر به نظر برسند و از نظر آنها دوستان‌شان در شبكه‌های اجتماعی مثل كسانی كه در كافه، رستوران یا پارك‌ها می‌بینند هستند، نه مثل كسانی كه اجازه دارند به خانه‌شان سر بزنند و به بخش خصوصی‌تر زندگی‌شان وارد شوند.

‌مهمانی برو هستید؟

یك عكس دسته‌جمعی خندان در كنار دوستان و در ‌مهمانی هم می‌تواند انتخاب دیگری برای عكس پروفایل شما باشد. اما تصویر پروفایل، می‌تواند گاهی بیشتر از آنچه گفتیم معنا داشته باشد و حتی گویای شخصیت شما باشد.

 

عكس پروفایل در مورد آدم‌ها چه می‌گوید؟


می‌خواهید چه بگویید؟

آدم‌های برون‌گرا، معمولا یك تصویر دسته‌جمعی در كنار دوستان یا اعضای خانواده‌شان را به عنوان عكس پروفایل انتخاب می‌كنند. آنها با این كار با یك تیر دونشان می‌زنند؛ هم تصویری آراسته از خودشان كه برای ‌مهمانی رفتن حاضر شده‌اند را به نمایش می‌گذارند و هم با حضور دیگران در تصویر می‌گویند كه به بودن در جمع علاقه دارند و اهل معاشرت هستند.

منظره‌ها را ترجیح می‌دهید؟

كم نیستند كسانی كه عكس طبیعت، حیوانات یا حتی یك تابلوی نقاشی را به جای عكس پروفایل خود انتخاب می‌كنند. چنین عكسی هم می‌تواند نشانه علاقه آنها به یك موضوع خاص باشد و هم حرف‌های دیگری برای گفتن داشته باشد.

می‌خواهید چه بگویید؟

انتخاب عكس طبیعت به جای عكس خودتان، نه‌تنها می‌تواند از طبیعت‌دوستی شما حكایت كند بلكه گاهی راز‌های شخصیتی‌تان را هم فاش می‌كند. چنین عكسی به دیگران می‌فهماند كه شما فردی برون‌گرا هستید كه نمی‌خواهید با صراحت این واقعیت را به دیگران گوشزد كنید. شما احتمالا مایل هستید فاصله‌تان را با دیگران حفظ كنید اما در عین درونگرایی به حضور در كنار دیگران هم نیازمندید و می‌خواهید با آمدن به شبكه‌های اجتماعی، حصاری كه دور خودتان كشیده‌اید را كمرنگ‌تر كنید.

دست‌تان به كار خیر است؟

تصویری از شما كه در بازارچه خیریه حضور دارید یا مشغول گل خریدن از یك كودك دستفروش هستید، می‌تواند حرف‌های زیادی با آمدن روی صفحه پروفایل شما به دیگران بگوید.

می‌خواهید چه بگویید؟

شما می‌خواهید با انتخاب این عكس به دیگران بگویید كه اهل فعالیت‌های بشردوستانه هستید یا ساده‌تر بگوییم، آدمی روشنفكر و خاص هستید. برای شما نه مثل گروه‌های قبلی به نمایش گذاشتن زیبایی‌تان اهمیتی دارد و نه برونگرایی‌تان را با حضور در یك ‌مهمانی پرزرق و برق می‌خواهید ثابت كنید. حرف شما تنها این است که «من به موضوعات مهم‌تری فكر می‌كنم؛ به چیزهایی كه شاید شما فكرش را هم نكنید! پس با احترام بیشتری به صفحه من بیایید و هر كامنتی را زیر پست‌های من نگذارید!»

نمی‌خواهید عكس بگذارید؟

خیلی‌ها تمایلی به اضافه كردن عكس به پروفایل‌شان ندارند. آنها همان تصویر پیشنهادی كه از ابتدا روی صفحه بوده را می‌پذیرند و هرگز عكس خود را جایگزین آن نمی‌كنند.

 

عكس پروفایل در مورد آدم‌ها چه می‌گوید؟


می‌خواهید چه بگویید؟

اگر شما هم جزو این گروه افراد باشید، بعید است كه تنها به‌خاطر بی‌حوصلگی یا در دسترس نبودن عكس‌های‌تان این تصویر را تغییر ندهید. احتمالا شما می‌خواهید به دیگران با قاطعیت بیشتری بگویید كه باید از شما فاصله بگیرند و چندان به حریم خصوصی‌تان نزدیك نشوند. شمایی كه عكسی برای پروفایل‌تان انتخاب نمی‌كنید، احتمالا پست‌های زیادی را هم روی صفحه‌تان نمی‌گذارید یا اگر اهل پست گذاشتن باشید، بعید است رد پای دل‌نوشته‌ها یا عكس‌هایی كه یك روز از زندگی‌تان را به تصویر كشیده‌اند در صفحه شما پیدا شود. شما معتقدید باید استفاده جدی‌تر و هدفمندتری از حضورتان در شبكه‌های اجتماعی كنید و با نمایش ندادن زندگی خصوصی‌تان روی این صفحه، راه را برای حرف و حدیث‌های دیگران ببندید.

عشق‌تان را به رخ می‌كشید؟

یك عكس دونفره عاشقانه را می‌توانید روی بسیاری از حساب‌های كاربری ببینید. درحالی كه حساب كاربری تنها متعلق به یك نفر است، این افراد دوست دارند عكس خود و همسر یا نامزدشان را در یك قاب به جای عكس تكی‌شان به نمایش بگذارند.

می‌خواهید چه بگویید؟

برای دوستان مجردتان، این تصویر كمی متظاهرانه به نظر خواهد رسید. آنها تصور خواهند كرد شمایی كه تازه مهر عاشق شدن را در شناسنامه‌تان وارد كرده‌اید، می‌خواهید توانایی‌تان در به دست آوردن دل یك مرد و ازدواج با او را به رخ بكشید. دوستان متاهل‌تان هم ممكن است گاهی به‌خاطر عشقی كه در این عكس به نمایش گذاشته‌اید به شما حسودی كنند و گاهی به این دلیل تحسین‌تان كنند.

اما گذشته از نمایش عشق، احتمالا دلیل دیگری پشت انتخاب این تصویر در ذهن شما وجود داشته است. بعید نیست شما با قرار دادن خود در كنار همسرتان بخواهید حاشیه امنی را برای خودتان فراهم كنید و به مردهایی كه در لیست‌تان هستند بگویید كه در كنار كسی هستید كه او را عاشقانه دوست دارید.

گذشته از این، اگر همسری حساس داشته باشید كه از حضور شما در شبكه‌های اجتماعی مجازی راضی نیست، احتمالا با انتخاب این عكس می‌خواهید به او اطمینان دهید كه جایی برای نگرانی وجود ندارد و شما او را از هیچ‌كس پنهان نخواهید كرد.



شارژ سریع موبایل