نازنین نظریان جامی چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰

بدن انسان می تواند با انواع شرایط سخت و دشوار کنار بیاید و به آن عادت کند. اما، استرس نوعی بیماری است که علاوه بر روح، به جسم انسان نیز آسیب های بسیاری وارد می کند. هورمون استرس، کورتیزول نام دارد که افزایش ترشح آن روح و جسم انسان را نابود می کند. استرس بر مو، پوست و ناخن تاثیر منفی بسیاری دارد. ما 6 نشانه از این بیماری را نام برده و روش درمان آن را نوشته ایم.  

مشکلات مو

ریزش مو

چرا این اتفاق روی می دهد: داشتن موهای خوش حالت و پر برای هر انسانی مهم است. مو تاثیر بسیاری در زیبایی چهره دارد. اما رشد مو به سلامت بدن و سلامت روح وابستگی مستقیم دارد. یعنی وقتی فردی در استرس های شدید و دایمی زندگی کند، ممکن است با مشکل ریزش مو مواجه شود. 

درمان: اگر بیش از یکصد تار مو در روز از دست می دهید - به طور مثال، حدود 300 تار موی شما می ریزد – باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اگر ریزش مو در نتیجه تغذیه نادرست حاصل از استرس باشد احتمالا پزشک برای شما ویتامین های B12، زینک، آهن یا پروتئین فریتین تجویز می کند که باعث رشد مو می شوند.

در کنار کم کردن میزان استرس های خود و مصرف این ویتامین ها و استفاده از شامپوهای متناسب می توانید در عرض 6 تا 10 ماه حجم موهای خود را به حالت طبیعی و نرمال بازگردانید.

 

6 نشانه استرس و روش‌های درمان آن

 

سفید شدن مو

چرا این اتفاق روی می دهد: بر اساس آمار، افرادی که کار پراسترسی دارند، خیلی سریع تر با مساله سفید شدن موی سران مواجه می شوند. جالب است بدانید محققان دانشگاه داروسازی نیویورک کشف کرده اند استرس های جسمی همچون سوختن دست، باعث تولید ملانوسیت (سلول های تولید ملانین) می شود که مسوول رنگ موها هستند. این پروسه بر فولیکول های مو نیز تاثیر می گذارد. این سلول ها باعث می شوند تا موها بی رنگ باقی بمانند و در نتیجه موهای سر فردی که استرس زیادی را تحمل می کند، سفید می شود.

درمان: در واقع هیچ درمانی برای سفیدی موها وجود ندارد. تنها کاری که می توانید برای این موها انجام دهید، رنگ کردن آنها است.

 

مشکلات ناخن

پوسته شدن اطراف ناخن

چرا این اتفاق روی می دهد: متخصصان پوست اعتقاد دارند فعالیت های زیاد بر ضخامت یا کیفت خوب پوستِ بستر ناخن و اطراف آن تاثیر مستقیم ندارد. اما افرادی که استرس دارند، اصولا با جویدن ناخن یا پوسته های اطراف آن خود را آرام می کنند. این کار در طولانی مدت باعث از بین رفتن زیبایی و دوام این بستر می شود. ضعف بستر ناخن به ضعیف شدن خود ناخن ها نیز منجر می شود و ناخن نمی تواند در شکل درست، به خوبی رشد کند. 

درمان: اگر اطراف ناخن های شما متورم، قرمز و پوسته‌پوسته است، هر روز مقداری پماد آنتی بیوتیک روی آنها بمالید تا  اثرشان از بین برود. البته داروهای گیاهی همچون روغن بادام شیرین یا روغن جوجوبا (هوهوبه) نیز تاثیر بسیار خوبی در بهبود این شرایط دارد.

شیارهای روی ناخن

چرا این اتفاق روی می دهد: استرس برخلاف تاثیری که بر موها دارند، باعث توقف رشد ناخن یا افتادن آنها نمی شود. اما در طولانی مدت باعث می شود تا شیارهایی مضر افقی روی سطح ناخن ها به وجود بیایند. این شیارها فرورفتگی های زشتی روی ناخن ایجاد می کنند.

درمان: شیارهای افقی ناخن درد ندارد اما زیبایی ناخن را از بین می برد. برای برطرف کردن آنها باید از درمان ها شیمیایی که در داروخانه ها یا فروشگاه های لوازم آرایشی فروخته می شوند استفاده کنید. برای انواع مشکلات ناخن، مواد و محلول های مناسبی وجود دارند که پس از پایان دوره درمان،  ناخن را به حالت عادی باز می گردانند.

 

مشکلات پوست

آکنه

چرا این اتفاق روی می دهد: همان طور که تقریبا همه می دانیم، یکی از شایع ترین تاثیرات استرس در بدن، ایجاد جوش و آکنه روی پوست است. هر چه استرس بیشتر شود، میزان تولید چربی سلول های پوست نیز بیشتر می شود. هر چه ترشح کورتیزول و آدرنالین در بدن بیشتر شود، بدون نیز قند بیشتری تولید می کند. نتیجه این کار نیز ایجاد آکنه روی پوست است.

درمان: مشکلات پوستی و آکنه را باید با مراجعه به پزشک متخصص پوست درمان کنید. برخی از محلول ها و پمادها به طور موقت باعث از بین رفتن آکنه می شوند اما آنها را ریشه‌کن نمی کنند. بنابراین لازم است با مراجعه به پزشک، داروهای لازم را مصرف و دوره درمان آنها را تکمیل کنید. دوران مصرف برخی از داروهای پوست، بر اساس وزن فرد تعیین می شود. بنابراین، لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

6 نشانه استرس و روش‌های درمان آن


چین و چروک

چرا این اتفاق روی می دهد: افزایش ناگهانی قندخون در اثر ترشح زیاد کورتزول یا آدرنالین در خون علاوه بر ایجاد آکنه، بر مولکول های کلاژن نیز تاثیر می گذارد. کلاژن پروتئینی است که موجب زیبایی و سلامت پوست می شود. افزایش کورتیزول در بدن باعث کاهش اسیدهای glycosaminoglycan و hyaluronic می شود که در شفافیت و صاف بودن پوست نقش اساسی دارند. با کاهش این مولکول ها، چین و چروک پوست زیاد می شود.

درمان: هر چه سن انسان بالا برود، میزان چروک ها و خط های پوست  زیاد می شود. اما استرس باعث می شود این روند در سن های پایین نیز پدیدار بشود. برای جلوگیری از این روند، مصرف کربوهیدرات – به ویژه شکر سفید – را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. البته همزمان باید از محصولات ضدچروک و آنتی ایجینگ نیز استفاده کنید.



شارژ سریع موبایل