سمانه ربانی شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰

کمپانی لنوو همواره برند ThinkPad را برای نوت‌بوک‌های اداری/صنعتی خود استفاده می‌کند ولی این دستگاه‌ها معمولا قیمت بالایی دارند و  به همین دلیل، بازار هدف آن‌ها بسیار محدود است. اما لنوو برای افزایش کاربران نوت‌بوک‌های ThinkPad، نسل جدیدی از این سری را به نام Edge E540 روانه‌ی بازار کرد که این نوت‌بوک‌ها، اکثر امکانات خانواده‌ی ThinkPad را داشته ولی قیمت پایین و مناسبی دارند. همواره لپ‌تاپ‌های ساخت کمپانی لنوو، به دلیل بهره‌گیری از کیبورد بسیار خوب مخصوص این کمپانی با نام AccuType، به محصولاتی مناسب جهت تایپ کردن تبدیل شده بودند و Edge E540 نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد.

لپ‌تاپ‌های سری Thinkpad کمپانی لنوو، لپ‌تاپ‌های صنعتی‌ای هستند که به خاطر دارا بودن امکانات امنیتی، به دستگاه هایی ایده‌آل مناسب تجار و کسانی که اطلاعات درون لپ تاپ برایشان ارزشمند است، تبدیل شده اند. این لپ تاپ ها از تنوع سخت افزاری بسیار زیادی برخوردار هستند و برای هرگونه کاربری‌ای، مناسب می‌باشند. سری E540 خانواده ThinkPad، ادامه راه E531 هستند که تغییراتی در آن‌ها از لحاظ ظاهری و سخت‌افزاری رخ داده است. ما به نقد و بررسی این محصول پرداخته‌ایم؛ لطفا با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی لپ تاپ لنوو ThinkPad E540

 

طراحی و ساخت

تمامی سطح بدنه این دستگاه از پلاستیک مات تبره‌ای پوشیده شده که از بهترین مواد تهیه شده است. سطح خارجی محافظ 
صفحه‌نمایش، حالت نرمی دارد که با لمس آن احساس خوبی به کاربر منتقل می‌کند، اما به طرز عجیبی چربی و اثر انگشت را به خود جلب می کند. قاب دور صفحه‌نمایش نیز به همین حالت است. سطح زیرین بدنه دارای دو دریچه است که دسترسی به سخت‌افزارهای قابل ارتقای داخلی را امکان پذیر می کند. قاب زیرین دارای شیارهای فراوان سیستم خنک کننده دستگاه نیز هست و جنس آن زبر طراحی شده تا از سر خوردن دستگاه بر روی سطوح مختلف جلوگیری شود.

مقاومت بدنه راضی کننده بوده اما با فشار زیاد، امکان پیچش دستگاه وجود دارد. وزن دستگاه معادل 2.4 کیلوگرم است  و ضخامت آن تقریبا به 30 میلی‌متر می رسد که برای یک لپ تاپ 15.6 اینچی کمی زیاد است. با این حال طراحی آن ساده و زیبا بوده و می تواند رضایت شما را جلب کند. از لحاظ امنیتی این دستگاه‌ها به حسگر اثر انگشت مجهز هستند که حساسیت بالایی دارد و ما مشکلی در استفاده از آن پیدا نکردیم. اما این نکته لازم به ذکر است که این حسگر تنها در هنگام ورود به ویندوز به جای کلمه رمز عبور قابل استفاده است و از آنجایی که امروزه با نرم افزارها و ابزارهای مختلفی می‌توان این رمز را هک کرد، نباید زیاد به آن اطمینان داشت.

 

نقد و بررسی لپ تاپ لنوو ThinkPad E540


پورت ها و اتصالات

به عنوان یک دستگاه که بیشتر کارایی آن حفط اطلاعات و تامین امنیت، و البته قدرت انتقال آن‌ها برای شما است، این دستگاه تقریبا تمامی پورت ها را دارد. گرچه از لحاظ تعداد، محدودیت‌هایی وجود دارد. لبه سمت چپ دستگاه میزبان قفل ضد سرقت Kensington در کنار خروجی هوای گرم سیستم خنک کننده دستگاه است. درست در وسط لبه سمت چپ، جایگاه پورت VGA است. در قسمت جلویی همین لبه، پورت HDMI، دو پورت USB 3.0 و جک 3.5 میلی‌متری صدا نیز قرار گرفته است. اما در طرف دیگر شاهد درایو نوری دستگاه هستیم که تا سرعت 8X قادر به رایت کردن بر روی DVD است. قسمت جلوی لبه سمت راست تک پورت USB 2.0 واقع شده است و در قسمت عقبی آن نیز پورت شبکه Ethernet با سرعت گیگابیتی وجود دارد.

در همین قسمت پورت مخصوص کمپانی لنوو یا همان OneLink قرار دارد که هم ورودی کابل شارژر دستگاه است و هم پورت ورودی Port Box که اگر نیاز به آن دارید باید جداگانه آن را تهیه کنید. برای اتصالات  بی سیم نیز این دستگاه مجهز به بلوتوث نسل چهارم و شبکه بی سیم Wi-Fi با استاندارد IEEE 802.11ac است.

 


نقد و بررسی لپ تاپ لنوو ThinkPad E540


صفحه نمایش

نمایشگر 15.6 اینچی این لپ‌تاپ از پنل TN استفاده می‌کند که زوایای دید را کمی محدود می‌کند ولی لنوو در این محصول از صفحه‌نمایش مات استفاده کرده که تا حدودی این مسئله را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد، زیرا با وجود صفحه‌نمایش مات شما در محیط‌های بیرون و در زیر تابش نور خورشید به‌راحتی می‌توانید از دستگاه استفاده کنید و انعکاس نور آزاردهنده نیست. دقت تصویر این صفحه‌نمایش 768×1366 مادل کیفیت HD است که برای این دستگاه کیفیت قابل قبولی به شمار می‌رود. روشنایی و کنتراست رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش مناسب بوده و برای انجام اموری مانند تماشای فیلم و ویرایش عکس کافی است.


نقد و بررسی لپ تاپ لنوو ThinkPad E540


بلندگوهای استریوی این دستگاه در زیر بدنه قرار دارند و از کیفیت صدای نسبتا مناسبی برخوردارند. این بلندگوها از تکنولوژی Dolby Advanced Audio بهره جسته اند که تا حدودی کیفیت صدا را بالا برده است. اما اگر شما طرفدار تماشای فیلم و یا گوش دادن به موسیقی هستید، بهتر است از بلندگوهای جداگانه استفاده کنید.

کیبورد و تاچ پد

کیبوردهای جزیره‌ای Accu-Type کمپانی لنوو به راحتی، زیبایی و کارایی مشهور هستند. خوشبختانه لنوو ThinkPad E540 نیز از همین تکنولوژی بهره برده. کلیدهای مشکی رنگ کیبورد با فاصله مناسبی که دارند تایپ کردن با این لپ‌تاپ را تبدیل به عملی لذت‌بخش و راحت کرده اند. طراحی ارگونومیک و زاویه مناسب از خستگی دست‌ها در هنگام کار به مدت طولانی جلوگیری می‌کند. یک Joystick به شکل یک دکمه کوچک قرمز رنگ در وسط کیبورد قرار گرفته است تا کارایی دستگاه را بیشتر کند. با استفاده ترکیبی از این Joystick و تاچ پد پنج کلیدی این دستگاه شما می‌توانید دستورات متعددی را به لپ‌تاپ منتقل کنید و این فرمان های ترکیبی سرعت کار شما را بالا می برند.


نقد و بررسی لپ تاپ لنوو ThinkPad E540

 

سخت افزار و باتری

اما مدل ThinkPad E540 – F که جزو مدل‌های رده میانی این سری محسوب می‌گردد، از یک پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای Intel Core i7 4702MQ، هشت گیگابایت حافظه‌ی RAM و پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce 740M با دو گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی بهره می‌برد که با استفاده از حافظه RAM این دستگاه می‌توان تا نهایتا سه گیگابایت آن را به صورت مجازی ارتقا داد. یک هارددیسک یک ترابایتی نیز برای نگهداری اطلاعات شما در این لپ‌تاپ قرار داده شده و این ظرفیت با توجه به نوع کاربری این دستگاه به نظر کافی می‌رسد. این ترکیب سخت‌افزاری باعث شده تا E540 – F با وجود قیمت بسیار مناسبی که دارد، قدرت پردازشی کم‌وبیش رضایت بخشی را ارائه کند و می‌توانید از آن انتظار انجام محاسبات سنگینی مانند ویرایش ویدئو، برنامه‌نویسی و یا اجرای بازی‌های کامپیوتری را داشته باشید. نکته مثبت دیگر این محصول لنوو، باتری آن است که قدرت شارژ دهی بالایی دارد. باتری شش سلولی لیتیوم-یون با ظرفیت 48 وات‌ساعت این دستگاه در حالت عادی برای شش ساعت مرورگری اینترنت با شبکه بی‌سیم کافی است که میزان قابل توجهی محسوب می‌شود.

 

نقد و بررسی لپ تاپ لنوو ThinkPad E540
 

جمع بندی

لپ‌تاپ لنوو ThinkPad Edge E531 یک دستگاه رده کاربری صنعتی است که در ساخت آن بیشتر به کارایی و سخت‌افزار آن توجه شده و در این رده قیمتی ارزش خرید بالایی دارد. ThinkPad Edge E531 از کیفیت ساخت بالایی بهر برده که در مقابل ضربه و خمش یا پیچش مقاومت خوبی دارد و مناسب کاربرانی است که زیاد اهل نگهداری از وسایل خود نیستند! صفحه نمایش مات، پورت‌ها و اتصالات کامل، کیبورد و تاچ پد با کیفیت و با طراحی عالی از نکات مثبت این محصولر به شمار می‌روند.



شارژ سریع موبایل