سارا قاسمی جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰

اگر شما هم به تازگی ویندوز خود را به ویندوز ۸٫۱ تغییر داده اید ، بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید . در واقع افرادی که تا الان از ویندوز ۷ یا ۸ استفاده می کردند و به تازگی به این نسخه از ویندوز ارتقا یافته اند خیلی از تغییراتی که در این ویندوز نسبت به نسخه های قبلی وجود داشته است را نمی دانند . با ما همرا باشید تا ۱۰ نکته ی مهم که قبل از کار با این ویندوز باید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم .


اولین نکته این است که در این نسخه یعنی ویندوز ۸٫۱ ، آپشن های دسکتاپ به طور پیش فرض فعال نیستند و شما باید خودتان آنها را فعال کنید . یکی از تغییرات اصلی که در این نسخه از سیستم عامل ویندوز به وجود آمده است این است که دکمه ی استارت به ویندوز بازگشته است و همین موضوع یک سری تغییرات اساسی در این سیستم عامل به وجود آورده است .

اگر شما می خواهید مستقیما به دسکتاپ رفته و از نمایش برنامه ها و اپلیکیشن های سیستم هنگامی که موس را به گوشه ی بالا سمت راست می برید ، جلوگیری کنید ، باید این تغییرات را خودتان اعمال کنید .برای این کار باید به این صورت عمل کنید که روی taskbar کلیک راست کرده و گزینه ی Properties را بزنید و در قسمت Navigation این تغییرات را اعمال کنید .
 
 
10 نکته مهم و کاربردی در مورد Windows 8
 
 
دومین نکته در این مورد این است که در این سیستم عامل شما می توانید به دو روش سیستم خود را Shut Down کنید . هم به کمک فشار دادن کلید ویندوز به همراه X و هم از طریق راست کلیک کردن بر روی دکمه ی استارت که در این صورت یک منو برای شما باز خواهد شد . این منو در بر دارنده یک سری میانبر برای دسترسی به قسمت هایی است که شما از آنها استفاده های زیادی می کنید . این میانبرها شامل Control Panel ، Task Manager و File Explorer می باشند . در پایین این منو هم گزینه ی Shut Down وجود دارد که به کمک آن فقط با ۲ کلیک می توانید از محیط ویندوز خارج شوید .


سومین نکته که در این مورد وجود دارد این است که File Association این سیستم عامل چندان برای کاربران دلچسب نیست . به گفته ی کاربران هنگامی که آنها مثلا یک عکس را از روی دسکتاپ باز می کنند از آن صفحه ی باز شده ی جدید خارج شده و به رابط کاربری Modern ویندوز می روند . در این حالت شما به جای مشاهده ی آن تصویر ، یک برنامه ی دسکتاپ را خواهید دید . برای جلوگیری از این حالت شما باید به قسمت کنترل پنل رفته و از آنجا file associations  که به طور پیش فرض برای فایل های عکس یا موسیقی یا نوشتاری و یا هر فایل دیگر مشخص شده است را تغییر دهید .


چهارمین نکته در این مورد مربوط به جستجو در سیستم است . در ویندوز ۸٫۱ امکان Search به طور پیش فرض طوری طراحی شده است که برای جستجو از موتور جستجوی Bing  استفاده می کند . اما اگر شما نمی خواهید که این امکان فعال باشد می توانیداز قسمت تنظیمات سیستم به منوی Search and apps رفته و این آپشن را غیر فعال کنید .


پنجمین نکته این است که در ویندوز ۸ از اپلیکیشن های نصب شده در سیستم به طور پیش فرض یک tile روی دسکتاپ درست می شد اما در ویندوز ۸٫۱ به این گونه نیست و در واقع این آپشن را باید خودتان ایجاد کنید . برای ایجاد یک tile از هر اپلیکیشن بر روی دسکتاپ می بایست تا بر روی دکمه ی arrow شکل دسکتاپ کلیک راست کرده و یا اینکه بر روی اپلیکیشن مورد نظر کلیک کرده و نگه داریدتا یک منو برای شما باز شود سپس از آن منو عبارت Pin to Start  را انتخاب کرده تا از این اپلیکیشن بر روی دسکتاپ یک  tile درست شود .


نکته ی ششم این است که در ویندوز ۸٫۱ SkyDrive  فقط فایل های داخل فولدر خودش که در آدرس C:UsersNameSkyDrive ذخیره شده اند را sync می کند و شما هیچ فایلی خارج از این فولدر را نمی توانید sync کنید . برای اینکه بتوانید اطلاعات دیگر فولدرها را هم sync کنید شما می باسیت آن فولدر را به SkyDrive برده و یک symbolic link از آن در یک جای دیگر درست کنید .
 

نکته ی هفتم مربوط به مخفی بودن Libraries در این سیستم عامل است . با اینکه در اپلیکیشن های Modern هم کاربرد زیادی دارند اما باز هم مخفی هستند و شما باید تنظیمات پیش فرض آنها را خودتان تغییر دهید . برای مثال یکی از کاربرد های آن این است که اپلیکیشن های مربوط به عکس به Library تصاویر شما دسترسی دارند . برای اینکه Library  ها را مجددا قابل دیدن کنیم باید روی منوی سمت چپ File Browser کلیک راست کرده وگزینه ی Show Libraries را انتخاب کنید .
 
در نکته ی هشتم می پردازیم به این موضوع که در این سیستم عامل اینترنت اکسپلورر دارای ۲ اینتر فیس یا رابط کاربری مختلف است .


مطابق آنچه که در ویندز ۸ هم وجود داشت این برنامه دارای ۲ رابط است که یکی روی دسکتاپ قرار دارد و دیگری در رابط Modern سیستم عامل قرار دارد که به صورت یک Tile است . اگر می خواهید که این برنامه را همیشه بر روی دسکتاپ خود باز کنید می توانید programs tab را باز کرده و تنظیمات را به Always in Internet Explorer on the desktop.” تغییر دهید . اما اگر این جستجو گر ، بروزر پیش فرض شما نیست شما نمی توانید این تنظیمات را تغییر دهید و این برنامه همیشه در دسکتاپ باز خواهد شد .

 
10 نکته مهم و کاربردی در مورد Windows 8
 

نکته ی نهم در این باره مربوط به Snap است . در این نسخه از ویندوز Snap بسیار پیشرفته تر از آنچه در ویندوز ۸ بود ،  است .


 در واقع Snap یکی از مهمترین قسمت های استفاده از اپلیکیشن های مربوط به این سیستم عامل است . شما می توانید با بردن موس به گوشه ی بالا سمت چپ روی اپلیکیشن های مورد نظر خود کلیک کرده و آنها را مرتب کنید . همچنین امکان تغییر سایز آنها هم وجود دارد که بسته به رزولوشن سیستم خود می توانید انها را بزرگ یا کوچک کنید . از آنجایی که Snap در این سیستم عامل بسیار پیشرفته تر از سیستم عامل ۸ است امکانات بیشتری دارد و شما راحت تر می توانید از آن استفاده کنید .
 
 
10 نکته مهم و کاربردی در مورد Windows 8
 
 
آخرین نکته هم در این زمینه مربوط به Administrative Tools است که در این ویندوز به طور پیش فرض مخفی است .


System Tools  هم در این فولدر قرار دارد و برنامه هایی مثل Task Scheduler ، Event Viewer ،  Services و Computer Management هم همگی مخفی هستند و شما نمی توانید آنها را در لیست اپلیکیشن های خود پیدا کنید یا با جستجوی نام آنها در برنامه های نصب شده نمی توانید به آنها دسترسی پیدا کنید . اما راه حل دسترسی به  آنها این است که به صفحه ی شروع رفته و کلید ویندوز را به همراه C بزنید و سپس Tiles را انتخاب کنید . بعد از آن باید Show administrative tools option را فعال کنید . این حالت تمام اپلیکیشن ها را نشان داده و در جستجو های شما هم نام آن اپلیکیشن ها قابل رویت خواهند بود .
 
 
10 نکته مهم و کاربردی در مورد Windows 8
 


شارژ سریع موبایل