مهناز حسنی يكشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰

خواندن این مقاله به شما یاد می دهد که خطاها در نصب ویندوز 8 را عیب یابی کرده و به آسانی آنها را رفع کنید.

 

تصحیح خطای VirtualBox

 

ایمن ترین روش برای امتحان ویندوز 8 ، نصب آن بر روی یک کامپیوتر مجازی VirtualBox است. روش نصب تقریباً آسان است و نیاز به نگرانی درباره ی جزءبندی یا موارد دیگر برای آن نخواهید داشت. اگر این روش بنا به هر دلیلی کار نکرد، شما چیزی بیش از کمی زمان را از دست نخواهید داد.

اگرچه، ممکن است بعد از اتمام نصب، مشاهده کنید که ویندوز 8 مجازی شما، پیغام "کامپیوتر شما نیاز به تعمیر دارد" را به شما بدهد. اما با وجود دادن پیغام های Press Enter to try again یا Press F8 for alternate boot options ، این گزینه کار نخواهد کرد.

 

عیب یابی ویندوز 8

 

خوشبختانه پاسخ راحتی وجود دارد. پنجره ی ویندوز 8 را بسته و در قسمت VirtualBox کامپیوتر مجازی خود را انتخاب کنید. Settings > System > Processor را کلیک کرده و کادر کنار Enable PAE/NX را تیک بزنید. OK را زده و ماشین مجازی خود را مجدد راه اندازی کنید. این بار احتمالاً به درستی آغاز خواهد شد.

 

عیب یابی ویندوز 8

 

تعمیر برنامه هایی که باز نمی شوند

 

اگر روی یک برنامه ی ویندوز 8 کلیک کردید و هیچ چیزی اتفاق نیفتاد، اغلب مشکل از موارد نمایشی است. به طور خاص، برنامه های ویندوز 8 رزولوشن صفحه ی کمتر از 768×1024 را پشتیبانی نمی کنند. بنابراین در صورت امکان رزولوشن خود را افزایش دهید. (دسکتاپ را بازکرده و راست کلیک کنید. Screen Resolution را انتخاب کنید.)

اگر این کار به شما کمکی نکرد، درایو ویدئویی خود را آپدیت کنید.

 

حل مشکلات حافظه کش (Cache)

 

نصب یا به روزرسانی برنامه های ویندوز 8 در حالت عادی تنها چند لحظه طول می کشد. اما اگر رایانه ی شما دیگر نمی تواند این دو کار را انجام دهد ، چندین عامل بالقوه ممکن است وجود داشته باشد.

برای مثال حافظه ی کش (Cache) آسیب دیده از محتمل ترین دلایل است. خوشبختانه مایکروسافت ابزاری را برای کمک تدارک دیده است. Win+R را فشار داده، wsreset را تایپ کرده و ENTER را بزنید. حافظه برای شما پاک خواهد شد.

اگر بروز رسانی ویندوز غیرفعال یا متوقف شده باشد نیز ممکن است برنامه های شما دچار مشکل شوند. Control Panel Troubleshooting را بازکرده و (Win+W را فشرده، مشکل را تایپ کرده و Troubleshooting را بزنید) روی Fix problems with Windows update برای شناسایی و حل مشکل کلیک کنید.

 

عیب یابی ویندوز 8

 

حل مشکلات اجرایی

 

اگر ویندوز 8 شما کند کار می کند، Task Manager جدید ممکن است راه حل هایی به شما ارائه دهد. برای بررسی این بخش Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید.

روی More Details کلیک کنید. تب ساده شده ی Processes نشان می دهد در حال حاضر چه برنامه ای از CPU، RAM، HARD DRIVE و پهنای باند شما استفاده می کند. ( هر اطلاعاتی که در نسخه ی قدیمی Task Manager در دسترس بود اکنون به وسیله ی تب Details قابل مشاهده است.)

تب Performance نمایی گرافیکی از منابعی که در طول چند ثانیه ی قبل استفاده می شده اند به شما می دهد، درحالی که App History تاریخچه قدیمی تر برنامه ها را به شما نشان می دهد و مشخص می کند که کدام برنامه ها بیشتر از منابع سیستم استفاده می کرده اند.

آیا زمان بوت شدن سیستم شما زیاد است؟ روی تب جدید Startup کلیک کنید تا برنامه هایی را مشاهده نمایید که زمان بوت شدن ویندوز، سیستم آن ها را آغاز می کند. Startup impact نشان می دهد که هر کدام از آن ها به چه میزان بر روی زمان بوت شدن سیستم موثرند. اگر برنامه هایی با مصرف زیاد را یافتید که به آن ها نیاز ندارید، روی آن ها راست کلیک کرده و Disable را انتخاب کنید تا آن برنامه ها دفعه بعد اجرا نشوند.

اگرچه این task manager بسیار قوی است، اما اگر دلیلی برای استفاده از Task Manager قدیمی دارید، هنوز هم می توانید به آن دسترسی داشته باشید. کلید ویندوز را نگه داشته و R را بزنید. TaskMGR را تایپ کنید. برای باز شدنش Enter را فشار دهید. ( تایپ کردن TM سبب باز شدن ورژن جدید خواهد شد).

 

عیب یابی ویندوز 8

 

تشخیص مشکلات با Device Manager Event

 

اگر مشکلی درباره درایور یا سخت افزار در ویندوز 8 دارید، Device Manager را بازکرده و به دنبال قطعه ی مورد نظر بگردید. روی آن راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. روی تب جدید Events کلیک کنید. اگر ویندوز، درایو جدید نصب کرده، ابزارهای مرتبط را متصل کرده ، و یا اقدامات مهم دیگری روی این قطعه داشته است، آن ها را اینجا مشاهده خواهید کرد. این قابلیت در زمان عیب یابی بسیار مفید است.

 

افزایش سرعت chkdsk

 

اگر گمان می کنید که یکی از سخت افزارهای ویندوز 8 شما آسیب دیده است، ممکن است نسبت به استفاده از chkdsk /f وسوسه شوید. این گزینه هنوز هم کار می کند اما به به طرز وحشتناکی کند است و تا زمانی که سیستم را راه اندازی مجدد نکنید هیچ کاری نمی کند. بعلاوه، ممکن است دیگر به آن نیازی نباشد.

ویندوز 8 مرتباً chkdsk را در پس زمینه اجرا می کند، به دنبال مشکلات می گردد و آن ها را ضبط می کند. سپس، زمان اجرایشان در هنگام بوت، مجبور به اسکن هر بخش در هارد به صورت مجزا نیست. بنابراین تنها در چند ثانیه، مشکلات شناخته شده را رفع می کند.

اولین درس این است که احتمالاً دیگر نیاز به استفاده از chkdsk ندارید.

اگر می خواهید به هر حال آن را امتحان کنید در ابتدا از chkdsk /f استفاده نکنید. به جای آن chkdsk /spotfix را وارد کرده و با بررسی دوباره در زمان بوت شدن موافقت کنید. سیستم خود را مجدداً راه اندازی کرده تا تغییرات اعمال شوند، آن هم به سرعت خیلی بالا.

این قابلیت با وجودی که بیشتر اوقات کار می کند اما هیچ ضمانتی در باره آن وجود ندارد. اگر به گزینه ی دیگری دسترسی ندارید، chkdsk /f را امتحان کنید.

 

ترمیم سیستم

 

ویندوز 8 به خوبی برای ما اجرا می شود، اما اگر زمانی دیدید که بالا نیامد ، باید در طول فرآیند بالا آمدن، کلیدهای Shift+F8 را برای دسترسی به ابزار recovery بفشارید.

به منو Troubleshoot و سپس Advanced Option بروید. در اینجا می توانید ابزار Automatic Repair را امتحان کنید که ممکن است مشکلات شما را رفع کند. فایده نداشت؟ همان منو به شما قابلیت استفاده از آخرین سری System Restore و تغییر تنظیمات Windows Startup را می دهد. حتی اگر تمایل به حل مشکل سیستم به صورت دستی را دارید، می توانید command prompt را باز کنید.

اگر همه ی این کارها برای شما خسته کننده به نظر می رسد، گزینه ی Refresh your PC در منوی Troubleshoot ممکن است بهتر باشد. زیرا این گزینه ویندوز 8 را مجدداً نصب می نماید اما فایل های شما را نگه داشته و بسیاری از مشکلات را حل می کند.

اگر این گزینه کار نکرد، گزینه قوی تر Reset your PC را دارید که همه ی فایل های شما را پاک کرده و نسخه ی تازه ای از ویندوز 8 را نصب می کند.

شما لازم نیست که حتماً از منوی بوت به این گزینه ها دسترسی پیدا کنید. اگر ویندوز 8 بالا آمد اما زیاد پایدار نبود، در قسمت Control Panel گزینه ی Recovery را برای دسترسی راحت به Refresh، Reset و دیگر قابلیت های عمده ی recovery انتخاب کنید.

 

عیب یابی ویندوز 8

 



شارژ سریع موبایل