مهرداد محمدی دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

دستگاه‌های هوشمند امکانات فراوانی دارند و کاربران بسیاری را نیز به خود جذب می‌کنند. این روزها کار با دستگاه‌های هوشمند بخشی از زندگی کاربران شده است و گاهی اوقات برخی کاربران بدون این دستگاه‌ها قادر به انجام کارهای روزانه خود نیستند.

 

در کنار تمام این مزایا و ویژگی‌های مفید، یک نکته را نیز نباید فراموش کرد و آن، این‌که دستگاه‌های هوشمند ممکن است در شرایط بسیار زیادی دارای افت سرعت در عملکرد شوند و در روشن یا برقراری ارتباط با شبکه اینترنت مشکل داشته باشند. این مشکلات موجب می‌شود استفاده از دستگاه با نارضایتی همراه باشد و در این مطلب سعی داریم برخی از رایج‌ترین مشکلاتی را که برای کاربران اندرویدی پیش می‌آید، همراه با راه‌حل‌های رفع آنها معرفی کنیم.

 

1 ـ محافظت از باتری‌

 

اوایل که تلفن‌های همراه وارد بازار شد، کسی مشکلی با باتری آنها نداشت، اما امروزه با بزرگ شدن صفحه‌نمایش این دستگاه‌ها و اضافه شدن امکاناتی مانند مکان‌یابی و... مشکل باتری و شارژ دستگاه به یکی از مهم‌ترین مشکلات کاربران تبدیل شده است. ساده‌ترین روش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باتری و افزایش مدت زمان استفاده از دستگاه هوشمند، اعمال تغییرات در روشنایی صفحه‌نمایش (brightness) و قابلیت مکان‌یابی (location) است.

 

برای این منظور وارد settings شده و در بخش Location قابلیت battery saving mode را فعال کنید. (غیرفعال کردن این قابلیت بمراتب تاثیر بیشتری خواهد داشت) در ادامه وارد تنظیمات صفحه‌نمایش شده و ضمن غیرفعال‌کردن قابلیت auto-brightness، سعی کنید نور صفحه‌نمایش را کمتر از 50 درصد یا هر مقدار دیگری که به‌نظر شما محتوای صفحه قابل مشاهده است، تنظیم کنید

 

2 ـ جلوگیری از یخ‌زدگی

 

یکی دیگر از مشکلات رایج در سیستم‌عامل اندروید، پرشدن حافظه داخلی دستگاه‌هاست. افت سرعت در عملکرد برنامه‌ها و در برخی شرایط نیز یخ‌زدن محیط کاربری از مشکلاتی است که بسیاری از کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برای رفع این مشکلات ‌باید به نکات مختلفی توجه کنید:

 

ـ تصاویر و نرم‌افزارهایی را که استفاده نمی‌کنید از روی دستگاه حذف یا آنها را به سرویس‌های ابری منتقل کنید. حتی می‌توانید آنها را به کارت حافظه‌ SD متصل به دستگاه انتقال دهید.

 

ـ حافظه‌ کش برنامه‌ها (app cache) را پاک کرده و از تصاویر زمینه زنده (live wallpaper) خیلی کم استفاده کنید.

 

برای حذف کش برنامه‌ها می‌توانید پس از مراجعه به Settings روی Apps فشار داده و در نهایت پس از فشار روی نام نرم‌افزار موردنظر خود Clear cache را انتخاب کنید. نرم‌افزارهایی همچون App Cache Cleaner و Clean Master نیز می‌توانند این کار را به‌طور خودکار برای شما انجام دهند.

 

3 ـ بازگشت دوباره به امواج

 

اگر در استفاده از وایرلس، بلوتوث یا حتی شبکه‌ سیمکارت با مشکل مواجه هستید، بد نیست حالت پرواز (Airplane mode) را به مدت 30 ثانیه فعال کرده و سپس آن را غیرفعال کنید. انجام این کار در بیشتر موارد مشکلات عنوان شده را رفع می‌کند و می‌توانید براحتی به استفاده از قابلیت موردنظر بپردازید.

 

اگر مشکل با راه‌حل فوق رفع نشد، تنظیمات بلوتوث یا شبکه اینترنت را حذف و آن‌ را دوباره وارد کنید.

 

4 ـ ارسال پیام‌ها به قیمت ری‌استارت

 

پیام‌های ارسال نشده از دیگر مشکلاتی است که هنگام تبادل پیام در بستر اینترنت مشاهده می‌شود. در صورت بروز این مشکل ‌باید ارتباط اینترنتی وای‌ ـ فای یا سیمکارت خود را کنترل کنید و از گزینه‌ ارسال مجدد (resend) کمک بگیرید. در صورتی که مشکل همچنان وجود داشت با ری‌استارت‌کردن دستگاه یا تغییر نرم‌افزار پیام‌رسان نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

 

5 ـ ‌ تعریف دوباره کاربری

 

بروز اشکال در هماهنگ‌سازی اطلاعات از دیگر مشکلاتی است که اندرویدی‌ها با آن مواجه می‌شوند. در این شرایط ‌باید موارد مختلفی را بررسی کنید که عبارت است از:

 

ـ اطمینان از اتصال به اینترنت

 

ـ اطمینان از در دسترس بودن سرویس موردنظر برای هماهنگ‌سازی اطلاعات اعم از گوگل یا دراپ‌باکس

 

ـ کنترل صحیح بودن رمز عبور وارد شده

 

در صورتی‌که با کنترل این موارد همچنان در هماهنگ‌سازی اطلاعات خود با مشکل مواجه هستید، پیشنهاد می‌شود یک‌بار کاربری مورد نظر را از روی دستگاه حذف و دوباره آن را تعریف کنید.

 

6 ـ اجرای دوباره نرم‌افزار

 

هر نرم‌افزار ممکن است به هزار و یک دلیل هنگ کند. اگر با این مشکل مواجه شدید و نرم‌افزار شما بسته به‌روزرسانی دارد، حتما آن را به‌روز کنید. در صورتی‌که بسته به‌روزرسانی وجود ندارد و به‌صورت اتفاقی یکی از نرم‌افزارها هنگ کرده و می‌خواهید آن را دوباره اجرا کنید، می‌توانید کلید Home را فشار دهید و چند لحظه نگه‌دارید تا پنجره‌ مدیریت نرم‌افزارهای درحال اجرا به‌نمایش درآید. از این بخش می‌توانید با جارو کردن نرم‌افزار مورد نظر به بیرون، آن را به‌صورت force close (بستن اجباری) ببندید و دوباره اجرا کنید.

 

7 ـ احیای صفحه‌نمایش

 

گاهی ممکن است صفحه‌نمایش دستگاه شما هیچ واکنشی از خود نشان ندهد. در این شرایط می‌توانید با یک‌بار ری‌استارت کردن دستگاه، مشکل را رفع کنید. توجه داشته باشید برای این کار ‌باید دکمه پاور را فشار داده و نگه‌دارید تا دستگاه خاموش شود، پس از آن چند دقیقه صبر کرده و سپس دوباره دستگاه را روشن کنید.

 

توجه: موارد ذکر شده جزو مشکلات رایج نرم‌افزاری در دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید است و در صورت بروز آسیب‌های فیزیکی (افتادن در آب، ضربه و...) مشکلات سخت‌افزاری یا مشکلاتی که ناشی از عملکرد سخت‌افزار دستگاه هستند، ممکن است به استفاده از روش‌های دیگر و حتی تعمیر یا تعویض برخی قطعات دستگاه نیاز داشته باشید.



شارژ سریع موبایل