سمیه قاسمی دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰

فناوری با سرعت به پیش می‌رود و هر روز با شعبده‌ی جدیدی کاربران را مسحور می‌کند.

اما از میان این خیل عظیم، تنها معدودی راه تاثیر بر زندگی روزمره مردم را پیدا می‌کنند. در این نوشتار با ۱۰ فناوری نو و نوآورانه آشنا خواهید شد که بسیاری معتقدند در آینده به نحوی بر زندگی شما موثر خواهند بود.


اطلاعات اشیا (Information of Everything)

این ایده سر و صدای زیادی به پا کرده؛ دستگاه‌های هوشمند با کاربردهای مختلف، انواع پیام‌های متنی، ویدیویی، صوتی یا ترکیبی از همه این‌ها را ارسال می‌کنند. یکی از تحلیل‌گران فناوری اطلاعات می‌گوید: «با داشتن اطلاعات همه‌ی اشیا قادر خواهیم بود داده‌هایی که از منابع مختلف به‌دست می‌آوریم را در موارد موردنظر به کار بگیریم.»

 

 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!
 

این‌ها اطلاعاتی هستند که همیشه وجود داشته‌اند اما تاکنون امکان گردآوری، تکمیل و ذخیره‌سازی آن‌ها در پایگاه‌های داده را نداشته‌ایم. از این طریق خواهیم توانست از این داده‌های گنگ و نامفهوم اطلاعات مفید و کاربردی استخراج کنیم.

چه آن را اینترنت اشیا بخوانید چه اینترنت داده‌ها یا اطلاعات اشیا، یک چیز مشخص است این‌که در سال‌های پیش رو اطلاعات بیشتری تولید خواهد شد و این آینده را دگرگون خواهد کرد.


شبکه‌ی ارتباط دستگاه‌ها (The Device Mesh)

تلفن‌های هوشمند ابتدای راه تغییر هستند. یک شبکه از دستگاه‌ها یعنی دسترسی به اطلاعات و اپلیکیشن‌ها از طریق هر دستگاهی که فکرش را بکنید؛ تلفن، ساعت و انواع پوشیدنی‌ها یا حتی تلویزیون و خانه و خودرو!
 

 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!
 

شبکه‌ی دستگاه‌ها ذاتا بخشی از اینترنت اشیا است. اپلیکیشن‌هایی مثل Waze در همین راستا جهت تبدیل خودروها به اطلاعات لحظه‌ای ترافیک عمل می‌کنند. «شبکه‌ی دستگاه‌ها» آمده تا راه رسیدن به آرزوی اینترنت اشیا را هموار کند.
 

پرینت سه‌بعدی (3D Printing)

برخلاف نظر برخی که فکر می‌کنند سر و صدای به پا شده درباره چاپ سه‌بعدی یک جو کوتاه مدت است، با گسترش موادی که امکان چاپ با این روش را پیدا می‌کنند نفوذ آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. از هواپیما تا خودرو و انرژی و صنایع نظامی، همه‌جا از مزایای این چاپگرها استفاده می‌کنند.


 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!
 

وقتی صحبت از انواع مواد می‌کنیم منظورمان مواد غذایی هم هست. چیزی که منجر به چاپ غذا می‌شود. با پیشرفت چاپگرهای سه‌بعدی تصور یک پیتزای چاپ‌شده چندان دور از ذهن نیست.

از این مهم‌تر موردی است که آن را زیست‌چاپ (bioprinting) می‌خوانیم؛ یعنی چاپ اندام مختلف یک فرد دقیقا مانند نمونه‌ی اصلی. فکر این‌که به کمک این روش چه تحولی در زندگی معلولان حرکتی به وجود خواهد آمد واقعا شوق‌انگیز است.
 

تجربه‌ی کاربری محیطی (Ambient User Experiences)

واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و ابزارهای تکمیل محیط مباحثی هستند که خیلی زود جای خود را محافل علمی باز کرده‌اند. شرکت‌های زیادی را به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها علاقه نشان داده‌اند.

 

 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!
 

فناوری‌های مبتنی بر ابَر مکان یا همان هایپر-لوکیشن (به معنی محیط فیزیکی پیرامون به همراه اطلاعاتی که به شیوه‌های مختلف در اختیار کاربر قرار می‌گیرند) کلید رسیدن به تجربه کاربری محیطی هستند.

چیزی که با اپلیکیشن‌های امروزی که تنها از طریق حسگرهای مختلف اطراف‌شان را درک می‌کنند تفاوت دارد. این بار به‌جای این‌که کاربر مثلا دنبال هتلی برای اقامت بگردد، دستگاه بر اساس انتخاب دفعه‌ی قبل او، هتل مناسب را انتخاب می‌کند.

ترکیبی از بشر و المان‌های فیزیکی؛ حالات روحی، عادات، علایق ارتباطات اجتماعی، وظایف فعلی، اهداف کلی، موقعیت، نور، فشار، نویز و جو محیط، همه از عواملی هستند که تک‌تک رصد و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

دستگاه‌های یادگیرنده‌ی پیشرفته (Advanced Machine Learning)

فناوری دیگری که از سال آینده به بعد و در ارتباط با اطلاعات اشیا توسعه خواهد یافت دستگاه‌های یادگیرنده‌ی پیشرفته است؛ رایانه‌هایی که خودشان و با اطلاعاتی که خود کسب کرده‌اند داده‌ها را پردازش می‌کنند. چیزی که درنهایت به هوش مصنوعی ختم می‌شود.


 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!
 

این دستگاه‌ها برای تحلیل داده‌های پیچیده نیازمند شبکه‌های عصبی عمیق (DNN) هستند که به آن‌ها امکان عمل مستقل و ادراک از محیط پیرامون را بدهد.

شبکه‌ی عصبی عمیق همان چیزی است که هوشمندی دستگاه‌های هوشمند را باعث می‌شود. در این میان، شرکت‌هایی که بتوانند کاربرد بهتری برای دستگاه‌های یادگیرنده پیشرفته ارایه کنند نسبت به رقبای خود موفق‌تر خواهند بود.
 

دستیارهای مجازی (Virtual Assistants)

سخت‌افزار کار خودش را انجام داده و از این پس نرم‌افزار است سکان تغییر آینده را به دست می‌گیرد؛ خودتان را مشغول وسایل نقلیه خودکار نکنید، آینده را دستیارهای مجازی و مشاوران هوشمند خواهند ساخت. گوگل ناو (Google Now)، کورتانا (Cortana)، الکسا (Alexa) و سیری (Siri) تازه اول راه هستند.


 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!
 

طی پنج سال آتی به سمت دنیای «پسا اپلیکیشن» حرکت خواهیم کرد. آن موقع دستیارهای هوشمند کارهای مختلف ما را انجام می‌دهند.

درنهایت بشر با برون‌سپاری کارها به این دستیارها، بر اموری که تنها از پس انسان بر می‌آید متمرکز می‌شود. این پدیده در ۲۰ سال آینده پیوسته رشد خواهد کرد و زندگی بشر را به‌کل دست‌خوش تغییر می‌کند.
 

معماری امنیتی تطبیقی (Adaptive Scurity Architechture)

با افزایش تجارت‌های دیجیتال، هکرها هم بیشتر می‌شوند و با ازدیاد این نوع تهدیدها شاهد پایان عمر ضدویروس‌ها خواهیم بود. بدافزارهای فرار جدید می‌توانند خود را از دید نرم‌افزارهای ویروس‌یاب پنهان کنند.

 

 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!
 

پس ناچاریم به نحوی با تغییر معماری‌های امنیتی، نرم‌افزارهای خودمحافظ ایجاد کنیم تا پیوسته در حال بررسی و وارسی داده‌ها باشند و حتی در صورت لزوم تغییراتی در خود برای شناخت بدافزارهای جدید ایجاد کنند.
 

ارسال‌کننده‌های بلوتوث (‌‌Bluetooth Beacons)

ارسال‌کننده‌های بلوتوث برای ارسال اعلان‌ها و اطلاعیه‌ها در فروشگاه‌ها، موزه‌ها، هتل‌ها و فرودگاه‌های زیادی نصب می‌شوند. با این ارسال‌کننده‌ها می‌توان فناوری‌های مرتبط با کسب‌‌و‌کارها را به حوزه‌ی اینترنت اشیا برد.

 

 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!
 

در نهایت ارسال‌کننده‌های بلوتوثی نسل ۴٫۲ در همه‌ی سطوح با اینترنت اشیای شهرها و خانه‌های هوشمند ادغام و مرتبط شده و بخشی از پازل تغییر آینده را پر می‌کنند.
 

بستر اینترنت اشیا (IoT Platforms)

روزی نیست که یکی از شرکت‌ها مدعی بهترین بودن بسترش برای اینترنت اشیا نشود. اینترنت اشیا مکملی است برای شبکه‌ی دیجیتال و تجربه‌ی کاربری محیطی و همه‌ی این‌ها وقتی میسر می‌شوند که بستری کارآمد برای اینترنت اشیا وجود داشته باشد.

 

 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!
 

هر شیوه‌ی جدیدی برای اینترنت اشیا باید ابتدا یک راهبرد صحیح در بسترسازی آن ارایه دهد و تا یک بستر واحد و جامع وجود نداشته باشد رسیدن به هدف اینترنت اشیا بسیار سخت خواهد بود. این چیزی است که چند سال آینده شرکت‌های فناوری را به خود مشغول خواهد کرد.
 

معماری سیستمی پیشرفته (Advanced System Architecture)

با توسعه‌ی شبکه‌های دیجیتال و دستگاه‌های هوشمند، محاسبات کامپیوتری وارد فاز جدیدی می‌شوند. به کمک معماری کارآمد عصب‌ریختی (Neuromorphic) و FPGAها به رایانه‌هایی با سرعتی بیش از یک ترافلاپ خواهیم رسید.

 

 این فناوری ها زندگی شما را تغییر خواهند داد!


سامانه‌هایی که بر اساس واحد پردازش گرافیک و FPGA ایجاد می‌شوند عملکردی شبیه مغز انسان خواهند داشت. با معماری بر پایه FPGA می‌توان الگوریتم‌ها را به اجزای کوچک‌تر توزیع کرد و به بهره‌وری انرژی بیشتری دست یافت.

در نتیجه ماشین‌های یادگیرنده‌ی پیشرفته هرجا که دستگاه‌های اینترنت اشیا باشند حضور خواهند داشت؛ یعنی در خانه‌ها، خودروها، ساعت‌ها و حتی در بدن انسان‌ها.  ‌‌



شارژ سریع موبایل