امین شجاعی دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

در زمان های نسبتا دور، گوگل تنها یک مرجع بود که دسترسی به آن فقط با یک وسیله امکان پذیر بود: کامپیوتر رومیزی. اما امروزه مردم با محصولات گوناگون گوگل و از طریق دستگاه ها و برنامه های مختلف ارتباط برقرار کرده، و از آن انتظار دارند که در هر زمان و هر مکانی که هستند کمک شان کند. چه در زمان کار با موبایل، چه در هنگام رانندگی، چه هنگام تماشای تلویزیون هوشمند، و حتی در زمان کار با یک کامپیوتر رومیزی!

اکنون قصد معرفی یک لوگوی جدید از یک خانواده بزرگ را داریم. یک لوگوی جدید که به زودی در اکثر گجت های ما سر و کله اش پیدا می شود. یک لوگوی ساده، منظم، رنگارنگ و دوست داشتنی!

بد نیست که قبل از شروع، نیم نگاهی به لوگو های گوگل در طول تاریخ بی اندازیم:
1- سال 1988 میلادی، یک وبسایت موتور جست و جو به نام گوگل، پا به عرصه اینترنت می گذارد. اولین لوگوی گوگل تنها چند ماه پایدار است.

 

 لوگو تکانی گوگل !

 

2- لوگوی بعدی، شباهت زیادی به لوگوی وبسایت رقیب، یعنی یاهو دارد. و آن هم وجود علامت تعجب در انتهای نام گوگل است. رنگ حرف G نیز به آبی تغییر می کند. یاهو در سال 1994 علامت تعجب را به لوگوی خود اضافه کرده است.

 

 لوگو تکانی گوگل !

 

3- در لوگوی بعدی در سال 1999 علامت تعجب حذف می شود و فونت نوشتاری باریک تر می شود.

 

 لوگو تکانی گوگل !

 

4- از ماه می سال 2010 تا سپتامبر 2013، لوگوی جدید با حذف سایه و تغییر رنگ دومین O از زرد به نارنجی در سایت گوگل قرار می گیرید.

 

 لوگو تکانی گوگل !

 

5- از سپتامبر 2013 تا سپتامبر 2015 نیز لوگوی بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 لوگو تکانی گوگل !

 

و در نهایت در سه شنبه 1 سپتامبر 2015، در خیابان چهل و سوم منتهتن در ایستگاه F روی یک دیوار موزاییکی، لوگوی جدید گوگل نمایش داده می شود و در سایت رسمی گوگل نیز جایگزین لوگوی قبلی می شود.

 

 لوگو تکانی گوگل !

 

یکی از مقامات شرکت گوگل در روز تغییر لوگو می گوید که: "امروز ما یک لوگوی جدید و یک هویت جدید را معرفی می کنیم که دنیا را تحت شعاع قرار می دهد و هر زمان که جادوی گوگل در حال فعالیت باشد، آن را به شما نشان می دهد. حتی در کوچک ترین صفحات نمایشی." 
هنگامی که در مرورگر ها، صفحات یا به اصطلاح تب های زیادی را باز می کنید، اندازه هر تب که نام سایت به همراه لوگوی کوچک سایت روی آن نوشته شده، باریک می شود، و اگر تعداد تب های باز شده خیلی زیاد باشند، نام سایت دیگر نشان داده نمی شود و فقط لوگوی کوچک باقی می ماند. از این به بعد اگر شما هم در وبگردی های تان مجبور شدید که تب های زیادی باز کنید، و در لابلای این صفحات، صفحه گوگل هم باز باشد، بجای آن g کوچک با پس زمینه آبی، با یک لوگوی کوچک جدید برخورد می کنید. یک حرف G بزرگ که از 4 رنگ اصلی گوگل تشکیل شده است.

 

 لوگو تکانی گوگل !

 

علاوه بر این، گوگل یک ترکیب انیمیشنی از 4 نقطه به همان 4 رنگ اصلی بوجود آورده که قرار است هنگام پردازش محصولات گوگل بعنوان علامت بارگذاری یا Loading به نمایش دربیاید. در ضمن علامت میکروفون قسمتSearch by Voice نیز از این تغییرات در امان نمانده و آن هم رنگارنگ شده است.تمامی اینها در طی یک هفته و توسط طراحان مختلف شرکت گوگل طراحی شدند، و هدف از این تغییر ایجاد یک لوگوی کوچک تر برای گنجانده شدن در صفحات نمایش کوچک به علاوه مقداری جنب و جوش، و یک مارک ثابت و استوار برای محصولات گوگل بود. البته گوگل باید خود را برای بازخورد های مختلف نسبت به این تغییر آماده کند. Gap ، Coke و Hershey از جمله شرکت هایی هستند که بعد از انتقادات بسیار بعد از تغییر لوگو، به لوگوی قبلی شان برگشتند.

یک پروفسور و متخصص Typograph درباره لوگوی جدید گوگل می گوید: "این یک فاجعه است! این لوگو بسیار بچه گانه و غیر حرفه ای طراحی شده و مانند یک تکه خمیر بازیگوش به نظر می رسد!"
البته باید این را درنظر گرفت که امروزه لوگو یک امر بسیار مهم و حیاتی در مبحث تجارت و بازار به شمار می رود. هر محصول سخت افزاری و نرم افزاری قبل از اینکه ماهیتشان دیده شود، لوگوی شان دیده می شود و بلا شک تصویر اولیه هر محصولی بر نحوه ایجاد ذهنیت نسبت به محصول در ذهن مشتری نقش زیادی دارد. بنابر این اکثر برند ها علاوه بر انتخاب نام جذاب، یک لوگوی چشم گیر نیز طراحی می کنند، و لوگوی جدید گوگل نیز با توجه به شکل و رنگارنگ بودن، به نظر موفق و عامه پسند بنظر می رسد.



شارژ سریع موبایل