پردیس احمدی پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۵

حساب های کاربری آنلاین همیشه و کاملا امن نیستند. به طور مثال، لینکدین هک شده و رمز عبور 6.4 میلیون کاربر به سرقت رفته است. یا بیش از 250 هزار اکانت توئیتر هک شده اند. این موارد تنها نمونه ای از  تیترهای خبری است که در 6 ماه گذشته شنیده ایم.

هکرها همیشه مترصد فرصتی برای سرقت رمزهای عبور و سوءاستفاده از کاربران هستند. بنابراین نباید هرگز این فرصت را به آنها بدهید. برای این منظور، 10 مورد زیر را همیشه در نظر داشته باشید.

1. برای اکانت های مختلف رمزهای متفاوت تعیین کنید

درست است که استفاده از یک رمز واحد برای انواع حساب های کاربری و به خاطر سپردن آن بسیار آسان است اما به همان آسانی نیز دیگران می توانند از شما سوءاستفاده کنند. اگر پسورد ایمیل یا یکی از حساب های کاربری شما دست یک آدم نادرست بیفتد، شک نکنید او آن رمز را در سایت های دیگر نیز امتحان خواهد کرد و می تواند به راحتی به دیگر حساب های کاربری شما دسترسی پیدا کند. بنابراین، هرگز از یک رمز واحد برای همه حساب های خود استفاده نکنید
.

 

10 روش برای امنیت آنلاین


2. مطمئن شوید که رمز قوی دارید

علاوه بر داشتن رمزهای متفاوت، باید مطمئن شوید که رمز عبور شما قوی و غیر قابل حدس زدن نیز هست. برای این منظور بهتر است از ترکیب حروف، اعداد و نشانه ها به طور یکجا استفاده کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید رمز اکانت های مهم خود را هر شش ماه یکبار تغییر دهید. برای به خاطر سپردن آنها نیز می توانید از نرم افزارهای مدیریت پسورد استفاده کنید.

3. از تایید دو مرحله ای استفاده کنید

گوگل از کاربران خود می خواهد برای امنیت بیشتر ایمیل های خود از تایید دو مرحله ای استفاده کنند. سرویس های دیگر نیز چنین روش های امنیتی دارند. البته گویا قرار است توئیتر نیز به زودی به این سیستم مجهز شود. این سیستم یک لایه امنیتی مضاعف به حساب های کاربران اضافه می کند. با این سیستم، هنگامی که رمز عبور خود را وارد می کنید، از شما خواسته می شود تا کد دیگری را وارد کنید که اصولا نوشتاری یا صوتی است. به این ترتیب، هیچ کس دیگری نمی تواند بدون داشتن قطعه دوم، وارد حساب شما شود. 

4. اطلاعات زیادی از خود در سایت های اجتماعی قرار ندهید

این روزها، خیلی از کاربران اطلاعات لازم برای هک شدن خود را در اختیار هکرها قرار می دهند. وقتی اطلاعات شخصی کاملی از خود در سایت ها اجتماعی می نویسید، هکرها می توانند به راحتی پاسخ سوال های امنیتی را از میان آنها کشف و رمزهای عبور شما را هک کنند. همیشه در مورد اطلاعاتی خصوصی خود که با دیگران به اشتراک می گذارید بسیار هوشیار باشید. تنظیمات اطلاعات شخصی خود را تغییر دهید و آن را تا حد امکان محدود کنید. با هر کسی که برایتان پیغام دوستی فرستاد نیز دوست نشوید.

5. محافظت از کامپیوتر و مرورگر

مهم نیست از چه سیستم عاملی استفاده می کنید، باید همیشه آنتی یروس آپ‌دیت روی سیستم خود نصب کنید. همیشه به روز بودن در مورد سیستم عامل و مرورگر، باعث می شود تا بهترین سرویس های امنیتی را نیز داشته باشید. به طور مثال، گوگل بسیار تاکید دارد از جدیدترین نسخه مرورگر کروم استفاده کنید.

 

10 روش برای امنیت آنلاین

 

6. حفظ امنیت اتصال وایرلس

طریقه اتصال به اینترنت نیز باید امن باشد. برای اطمینان از این امر، شبکه بی سیم خود را رمزگذاری کنید و تنظیمات پیش فرض SSID (نام شبکه) را تغییر دهید. هنگام اتصال به شبکه وای‌فای عمومی، مراقب اطلاعاتی باشید که از طریق آن منتقل می کنید. به طور مثال، می توانید از نرم افزار HotSpot Shield استفاده کنید. این برنامه امنیت شبکه مود نظر را مشخص می کند. 

7. خرید از سایت های مطمئن

اگر قصد خرید اینترنتی دارید، سعی کنید پیش از ورود به سایت و وارد کردن رمز عبور کارت خرید خود، مطمئن شوید که نشانی HTTPS دارد. حسابی هم مراقب میزان پول خود در حسابتان باشید که اگر کوچک ترین تغییری در آن ایجاد شد، متوجه شوید. بعلاوه، پیش از خرید از قانونی و مطمئن بودن سایت اطمینان حاصل کنید.

8. پیش از کلیک روی هر لینکی ابتدا فکر کنید

کلیک کردن روی لینک های مختلف یکی از اصلی ترین کارهایی است که در اینترنت صورت می گیرد. اما به شما توصیه می کنیم، مراقب لینک هایی باشید که کلیک می کنید. ساخت وب سایت های تقلبی که شبیه سایت رسمی بانک هاست برای هکرها بسیار آسان است. اگر به اشتباه وارد این سایت های دروغین شوید، با ورود رمز عبور خود در واقع همه اطلاعات حساب خود را در اختیار سوءاستفاده کننده های اینترنتی قرار داده اید.

برای امنیت بیشتر خود، به ویژه وقتی ایمیلی از یک شرکت یا وب سایت دریافت می کنید، قبل از اطمینان از سالم بودن آن لینک های موجود را باز نکنید. در فیس بوک نیز پیغام های غریبه را باز نکنید. اگر دوستان شما در فیس بک بخواهند عکس هیجان انگیزی را با شما به اشتراک بگذارند، لینک آن را برایتان ارسال نمی کنند. حواس خود را جمع کنید. 

9. برای گوشی خود رمز عبور تعیین کنید

 

10 روش برای امنیت آنلاین

 

گوشی های هوشمند یک کامپیوتر تمام عیار برای خود هستند و کاربران  اطلاعات شخصی زیادی را روی آن ذخیره می کنند. بنابراین، حفظ امنیت گوشی بسیار اهمیت دارد. برای این کار باید برای گوشی خود رمز عبور تعیین کنید. کابران اندروید همچنین باید از نرم افزارهای امنیتی و ضدویروس نیز استفاده کنند.

10. حواس خود را جمع کنید

مسلما با خود می گویید معلوم است که باید حواس خود را جمع کنیم. اما هنگام وبگردی و استفاده از خدمات اینترنتی واقعا حواس خود را جمع کنید و هوشیار باشید. همان طور که در روز بارانی با خود چتر حمل می کنید و بارانی می پوشید، در اینترنت نیز باید لوازم امنیتی لازم را داشته باشید.



شارژ سریع موبایل