سمانه ربانی چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵

با چند روش ساده و استفاده از چند نرم‌افزار رایگان اما به شدت كاربردی می‌توانید با خیال راحت در دنیای مجازی گردش كنید. در این مطلب با هشت نرم‌افزار و روش برای ایمن‌سازی كامپیوتر‌ها آشنا می‌شوید.

با پیشرفت تكنولوژی، روز به روز استفاده از كامپیوتر، لپ تاپ و تبلت افزایش می‌یابد. با افزایش استفاده از این دست وسایل، ویروس‌ها و بدافزارها نیز به همان اندازه زیاد شده‌اند. كافی است كمی بی‌احتیاطی به خرج دهید تا در یك چشم به‌هم زدن اطلاعات مهم وضروری‌تان به سرقت برود. كامپیوترها این روزها در معرض هجوم انواع و اقسام ویروس‌ها قرار دارند.

پس اگر می‌خواهید دچار مشكلات ناشی از هجوم ویروس‌ها و بدافزارها نشوید باید مواردی را مراعات كنید، چند نرم افراز را روی كامپیوترهایتان نصب كنید و از چند روش برای بهینه و ایمن‌سازی آنها استفاده كنید. برخی از نرم‌افزارها به صورت رایگان ارائه می‌شوند اما بهترین كیفیت و خدمات را به كاربران ارائه می‌دهند.

با چند روش ساده و استفاده از چند نرم‌افزار رایگان اما به شدت كاربردی می‌توانید با خیال راحت در دنیای مجازی گردش كنید. در این مطلب با هشت نرم‌افزار و روش برای ایمن‌سازی كامپیوتر‌ها آشنا می‌شوید.

آنتی‌ویروس

همه با كاركرد آنتی‌ویروس‌ها آشنا هستند. كامپیوتر شما باید حتما مجهز به یك بسته ایمنی ضدبدافزارها باش. آنتی‌ویروس‌ها یكی از اجزای این بسته‌اند. این برنامه‌ها ورودی‌ها و خروجی‌های كامپیوتر شما را زیرنظر دارند و به صورت خودكار – در صورت اتصال به اینترنت – خود را به روز می‌كنند. نسخه‌های رایگان آنتی‌ویروس‌های مختلف مانند AVG، Comodo،Avira، Avast و... نیاز كاربران خانگی را برطرف می‌كنند.

فایروال

«دیوار آتشین» یا «فایروال» جزو دیگری از بسته ایمنی كامپیوترها یا شبكه‌های كامپیوتری است. با فایروال می‌توان دسترسی به شبكه‌ها یا خدمات مختلف را مدیریت كرد. این نرم‌افزار ترافیك داده بین كامپیوتر شما و شبكه (مثلا اینترنت) را كنترل می‌كند و بر اساس تنظیمات قبلی تصمیم می‌گیرد كدام بسته اجازه گذر از دیوار آتشی را دارد و كدام نه. از جمله محبوب‌ترین فایروال‌ها می‌توان به ZoneAlarm اشاره كرد.

برنامه‌های ضدجاسوسی

دسته‌ای دیگر از فایل‌های فوق‌العاده خطرناك، جاسوس‌افزارها هستند. آنها همانطور كه از نامشان پیداست در پی جمع‌آوری اطلاعات از كامپیوتر قربانی و همچنین رصدكردن فعالیت‌های او در هنگام كار با كامپیوتر هستند. مثلا این جاسوس‌افزارها ممكن است خود را در قالب یك بازی محبوب مخفی كنند. برنامه‌های رایگان مختلفی در اینترنت برای مقابله با این بدافزارها وجود دارد. spybot search and destroy یكی از آنهاست.

آنتی‌اسپم‌ها

از اسپم‌ها هم غافل نشوید. اسپم‌ها منتظر فرصتی هستند تا سیستم شما را زیرو رو كنند. ارائه‌كنندگان خدمات ایمیل مانند یاهو یا گوگل این سرویس را به كاربران خود ارائه می‌كنند. با برنامه‌هایی مانندSPAMfighter هم می‌توان با اسپم‌ها یا حملات فیشینگ درOutlook، Outlook Express، Windowsmail مقابله كرد. در حملات فیشینگ كاربر با لینك آلوده به صفحه‌ای جعلی هدایت می‌شود كه بدافزارها و هكرها در آن به كمین نشسته‌اند.
 
مقابله با باج‌گیرها


با خیال راحت درحال كاركردن با سیستم‌تان هستید كه ناگهان همه چیز قفل می‌شود. هرچه تلاش كنید اتفاقی نمی‌افتد. شما دیگر نه با یك لپ تاپ یا كامپیوتر كه با یك تكه سنگ طرف هستید! داستان چیست؟ پای یك «باج‌افزار» در میان است. باج‌افزارها گروه دیگری از بدافزارها هستند كه كامپیوتر قربانی را قفل و از صاحب آن در مقابل آزادكردن سیستم، پول تقاضا می‌كنند. Kaspersky WindowsUnlocker برنامه‌ای رایگان برای پاك‌كردن این بدافزارهاست.

حلقه نجات

همه راه‌ و روش‌هایی كه در بالا ذكر شد كمك بسیار زیادی به امن ماندن و ایمن بودن ارتباط‌ها و سیستم‌های شما در فضای مجازی می‌كند اما اگر با وجود همه مراقبت‌ها و به‌روزرسانی‌ها كامپیوترتان اسیر بدافزارها شد، بسته به نوع آلودگی مثلا می‌توانید ازMcAfee Labs Stinger برای رهایی استفاده كنید. باHijackThis هم می‌توانید در اسرع وقت به تنظیمات تغییریافته در كامپیوتر خود پی ببرید و آنها را به حالت اولیه برگردانید.

حذف بدافزارها

برنامه‌هایی مانند Malwarebytes AntiMalwareبدافزارهای احتمالی موجود روی كامپیوتر شما را تشخیص می‌دهند حتی اگر بدافزارها از روش‌های نوین و پیچیده استفاده كنند. این نرم‌افزار برنامه‌ها و پروسه‌های كامپیوتر شما را دائم زیرنظر دارد و به محض مشاهده فرایندی مشكوك، زنگ خطر را به صدا در می‌آورد. برخی از بدافزارها به مرور زمان كامپیوتر شما را از درون خورده و نابود می‌كنند. آنها درست مثل یك غده سرطانی رشد می‌كنند.

نسخه پشتیبانی

با همه این تفاصیل بهترین كار این است كه یك نسخه پشتیبان از كامپیوتر خود تهیه كنید. تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های كامپیوتری ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای احیای اطلاعات از دست رفته است.Paragon Backup & Recovery یكی از بسته‌های نرم‌افزاری رایگان و كارآمد برای تهیه نسخه بك‌آپ است. این نرم‌افزار تمام اطلاعات شخصی و تنظیمات سیستم عامل را از یك هارددیسك به هارددیسك دیگر منتقل می‌كند.



شارژ سریع موبایل