سید حمزه کاظمی چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵

ارسال پیام کوتاه در گوشی‌های هوشمند به سیستمی مجهز است که به‌وسیله آن کاربر از رسیدن پیام به دست مخاطب اطمینان حاصل می‌کند. برخی از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و همانند واتس اپ و وایبر از خوانده شدن پیام توسط مخاطب نیز گزارش ارائه می‌کنند. اما چگونه می‌توان از خوانده شدن ایمیل توسط مخاطب اطمینان حاصل کرد؟ 

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که بعد از ارسال یک ایمیل به مخاطبی خاص منتظر پاسخ مخاطب مانده‌اید اما بعد از گذشت چندین روز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اید. اولین نکته‌ای که به ذهن هر مخاطبی می‌رسد این است که شاید فرد مورد نظر ایمل مربوطه را بدون پاسخ خوانده است، و یا آنکه اصلا ایمیل ارسالی شما باز و خوانده نشده است. 

در حالی که برخی از سرویس‌های ایمیل - اغلب تجاری - به سیستمی مجهز هستند که کاربر را از خوانده شدن ایمیل توسط مخاطب مطلع می‌سازد، اما در اینجا شما را با افزونه‌ای برای جی‌ میل آشنا می‌سازیم که به وسیله آن می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ایمیل ارسالی توسط مخاطب خوانده شده است 

افزونه MailTrack برای گوگل کروم - و اپرا - ابزاری است که این مقصود را برای شما دست یافتنی می‌کند. این افزونه بر روی فروشگاه گوگل دسترسی و نصب است. چنانچه از صفحه اصلی فروشگاه گوگل قادر به نصب افزونه نبودید، می‌توانید فایل مورد نظر را از لینک انتهای مطلب دانلود کرده، از حالت zip خارج کنید و در صفحه Extensions در کروم رها کنید: 

بعد از نصب افزونه، صفحه اصلی آن باز شده و از شما در خواست ورود به حساب کاربری جی‌میل و دسترسی به اطلاعات ابتدایی را می‌کند

این افزونه کار خود را در پشت صحنه انجام می‌دهد. اگر به جی‌میل خود مراجعه کنید متوجه می‌شوید که این افزونه نماگر خوانده شدن ایمیل را به برخی از ایمیل‌ها اضافه کرده است که دقیقا شبیه نماگر خوانده شدن پیام توسط مخاطب در واتس اپ است. البته این نماگر در  خصوص ایمیل‌هایی که قبلا فرستاده شده، خاموش است، حتی اگر این ایمیل‌ها خوانده شده باشند. سبز بودن هر دو تیک در این قسمت به معنی خوانده شدن ایمیل توسط مخاطب است: 

 

چگونگی اطلاع از خوانده شدن ایمیل توسط گیرنده

 

همان‌گونه که می‌بینید هیچ نیازی به انجام عملی خاص از سوی شما برای رصد خوانده شدن ایمیل توسط مخاطب نیست. نکته جالب این است که بدانید این افزونه از هر سیستمی برای رصد و پیگیری ایمیل استفاده می‌کند! 

افزونه MailTrack از سیستم Remote Content استفاده می‌کند: یک پیکسل یک در یک، که در هر ایمیل که ارسال می‌کنید تعبیه می‌شود. وقتی ایمیل توسط مخاطب باز شده و خوانده می‌شود این پیکسل با ارسال درخواستی به سرور اصلی MailTrack موضوع را اطلاع می‌دهد و در نتیجه مقصود نهایی حاصل می‌شود: 

 

چگونگی اطلاع از خوانده شدن ایمیل توسط گیرنده


اما چند نکته در خصوص استفاده از این افزونه وجود دارد که باید مورد توجه واقع شود

متد Remote Content به شکل پیش فرض توسط برخی از نرم افزاها و سرویس‌های ایمیل Block می‌شود. برای مثال Thunderbird یکی از این نرم‌افزارهایی است که اقدام به Block کردن این Remote Content می‌کند.

این متد از کد HTML استفاده می‌کند و چنانچه کاربر ایمیل را در حالت Plain Text باز کند، عملیات رصد ناموفق خواهد بود.

این متد تنها در صورتی که از طریق خود جی‌میل اقدام به ارسال ایمیل نمایید عمل خواهد کرد و استفاده از ابزارهای ثانویه تاثیری بر رصد ایمیل نخواهد داشت.

هر بار که ایمیل از سوی مخاطب باز شود، آن را رصد کرده و تاریخ و ساعت خوانده شدن را به‌روز می‌کند. چنانچه ماوس را بر روی نماگر این افزونه قرار دهید می‌توانید از تاریخ و ساعت خوانده شدن ایمیل مطلع شوید.

اما نکته مهمی که باید در اینجا به آن اشاره کرد، یک نکته امنیتی استرصد شدن ایمیل شما به معنی این است که عملا ایمیل‌های شما رصد می‌شوند و هرچند این رصد مربوط به محتوی ایمیل نمی‌شود اما ذات رصد شدن برای بسیاری از کاربران ناخوشایند است. در صورتی که اقدام به ارسال ایمیل‌هایی خاص می‌کنید، استفاده از این ابزار توصیه نمی‌شود، هرچند طراح این افزونه اذعان کرده است که هیچ کپی از ایمیل‌ها در سرور این شرکت ایجاد نخواهد شد. 



شارژ سریع موبایل