سارا قاسمی چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵

آیا به دنبال این هستید که سرعت واقعی اینترنت خود را در دانلود و آپلود بدانید؟ شاید احساس می‌کنید که سرعت اینترنت شما بسیار و بسیار کمتر از آن چیزی است که ISP شما عنوان کرده است. هرچند کاهش سرعت اینترنت می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد، اما بهتر است خود نگاهی به سرعت اینترنت خود داشته باشید.

اغلب کاربران ایرانی از کاهش سرعت اینترنت خود ابراز نارضایتی می‌کنند و یکی از دلایل اصلی آن این است که پهنای باندی که در اختیار هر IP قرار می‌گیرد از سوی ISP به‌گونه‌ای محدود می‌شود و در واقع آن پهنای باند به شکل اشتراکی یا Share در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
بر همین اساس اگر شما از یک اینترنت Share استفاده می‌کنید، پهنای باند شما در هر عدد و رقمی که باشد، نهایت سرعت شما نیست، بلکه سرعت نهایی شما بسته به اینکه این پهنای باند بین چند IP به اشتراک گذاشته شده باشد، بسیار کمتر از میزان تعیین شده است.

به هر حال این هم گونه‌ای از کسب و کار است که اکنون ISPها و به‌طور کلی خدمات دهندگان اینترنت در ایران به آن مشغول هستند!

اما برای آن‌که به شکل دقیق بدانید که سرعت واقعی اینترنت شما چگونه است و در چه سرعتی قادر به دانلود و آپلود هستید، ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد. ما شما را در این‌جا با یکی از بهترین و دقیق‌ترین این ابزارها آشنا می‌سازیم.

زمانی که صحبت از انجام آزمون برای سنجش سرعت اینترنت می‌شود، ابزارهای رایگان آنلاین زیادی یافت می‌شود اما هیچ‌کدام از این ابزارها را نمی‌توان در دقت، سادگی و در عین حال جذابیت واسط کاربری با SpeedTest قیاس کرد. وب‌سایت SpeedTest.net فهرست بلند بالایی از انواع سرورهای آزمایش سرعت را ترکیب می‌کند و در عین حال ابزارهای آماری بسیار قدرت‌مندی را در اختیار دارد. بعد از ورود به این وب‌سایت تنها کافی است بر روی دکمه Begin Test کلیک کنید تا آزمون سرعت اینترنت شما آغاز شود:

 

روش صحیح و دقیق تست سرعت اینترنت

 

این ابزار آنلاین از سوی Ookla که یکی از چند تکنولوژی سنجش سرعت و کیفیت پهنای باند در سراسر جهان است اداره می‌شود. این ابزار از یک طراحی بسیار مناسب و همچنین سرعت سنجی آشنا برخوردار است و در کنار این‌ها اطلاعات مهم و جالب توجهی در خصوص ارتباط اینترنتی شما ارائه می‌کند. وجود نقشه‌ای در واسط کاربری اصلی این ابزار به کاربر این امکان را می‌دهد که سرورهای مختلف برای آزمون را در نقاط مختلف دنیا انتخاب کند:

 

روش صحیح و دقیق تست سرعت اینترنت

 

یکی از نکات جالب توجه این ابزار که آن را با سایر نمونه‌های مشابه خود متفاوت ساخته است، این است که این ابزار قادر است تا نتایج سنجش سرعت اینترنت شما را در طی زمان ثبت و ذخیره کند و آن را با نتایج سایر کاربران در اطراف شما و حتی در سرتاسر جهان مقایسه کند. کاربران این قابلیت را دارند که نتایج آزمون را در قالب یک URL به اشتراک بگذارند:

 

روش صحیح و دقیق تست سرعت اینترنت

 

حتی شما قادر به آن هستید که این نتایج را در قالب یک عکس دریافت کرده و ذخیره کنید:

 

روش صحیح و دقیق تست سرعت اینترنت

 

این امر وسیله خوبی است که به واسطه آن می‌توان سرعت اینترنت را در فواصل زمانی معین اندازه گرفت و تغییرات آن را به ISP گزارش داد.

در نهایت اینکه SpeedTest.net ابزاری بسیار کاربردی، خلاقانه، سریع و دقیق برای محاسبه سرعت اینترنت است و شاید مهم‌ترین نکته در خصوص آن همین دقت آن در محاسبه سرعت واقعی اینترنت باشد. چرا که در آزمون ما نتیجه نهایی به آن‌چه که ISP در خصوص سرعت واقعی اینترنت به ما گفته بود، نزدیک بود. شما نیز می‌توانید هم اکنون با مراجعه به این ابزار آنلاین، سرعت واقعی اینترنت خود را آزمون کرده و نتیجه آن‌را به همراه نام ISP خود در بخش نظرات برای ما به اشتراک بگذارید.



شارژ سریع موبایل