مهناز حسنی دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵

به احتمال بسیار قوی همه کاربران سیستم عامل ویندوز در همه نسخه های آن حداقل برای یکبار این موضوع را تجربه کرده اند. تجربه دیدار غیر منتظره یک صفحه آبی با نوشته های غریب، و Restart شدن سیستم. این صفحه آبی مخوف با عنوان Blue Page یا Blue Screen of Death شهرت گرفته است. اما دلیل ظاهر شدن یکباره این شبح چیست؟

بسیاری از کاربران و برخی از آنها به کرات با صفحه Blue Page روبرو شده یا میشوند. این صفحه معمولا در هنگام کار با برخی از نرم افزارها یا در شرایط خاصی از سوی سیستم عامل نمایش داده میشود که معنای کلی بروز یک خطای اساسی و بحرانی در سیستم است. اما سوال اساسی اینجا است که دلیل بروز این خطا چیست؟

بسیاری بر این باور هستند که BP یا همان Blue Page به دلیل عدم توان سخت افزار (معمولا RAM) برای تحمل بار نرم افزار یا نرم افزارها رخ میدهد. در نتیجه جایگزین کردن سخت افزارها (حتی گاهی باتری Mother Board) راه حل رفع این مشکل است.

 

 جریان Blue Page چیست؟

 

اما در وهله نخست، این مشکل ارتباطی با سیستم شما ندارد، بلکه مربوط به سیستم عامل شما میشود. به این معنی که بروز یک اختلال در کار سیستم عامل منجر به ایجاد این مشکل میشود.

اما سوال اینجا است که اگر این مشکل با سیستم عامل های متفاوت همچون XP و Vista تجربه شود، چطور؟ در این صورت مشکل از بخشی از کد در نرم افزاری است که شما از آن استفاده میکنید. اطلاعاتی که در این صفحه آبی به شما نمایش میدهد، بیان میکند که مشکل از کجا ناشی شده است:

قسمتی از صفحه که مشکل اصلی در آن ذکر شده، خط دوم از توضیحات در صفحه آبی است. خط اول توضیحی شبیه به این دار که بروز مشکلی در ویندوز منجر به Shut Down شدن سیستم برای جلوگیری از ورود آسیب شده است. سپس خط دوم که در تصویر فوق مشخص شده، مشکل اصلی را گزارش میکند.

اگر این خط به نام دقیق یک برنامه اشاره کرده باشد، کافی است که برنامه را یکبار Uninstall و مجددا نصب کنید. این کار به احتمال بسیار زیاد مشکل را حل میکند. اما اگر این خط به نام برنامه خاصی اشاره نکرده باشد، باید خط دوم را یادداشت کرده و در گوگل آن را جستجو کنید.

برای مثال اگر خط دوم اشاره به مشکلی از این دست دارد: driver_irql_not_less_or_equal جستجوی آن در گوگل این نتیجه را میدهد که یک درایور در نرم افزار در حال اجرا به آدرس دقیق ارجاع نمیدهد. در نتیجه وقتی ویندوز به دنبال آن میگردد، به سادگی آن را نمیابد.

در نتیجه خبر خوب این است که لازم نیست به دنبال سیستم جدید یا سخت افزار جدید باشید. اما خبر بد این جا است که با توجه به اطلاعات ارائه شده در صفحه آبی، ممکن است لازم باشد یک برنامه، چند برنامه و یا حتی خود ویندوز را از ابتدا نصب کنید.



شارژ سریع موبایل