سارا قاسمی يكشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

نکته: این مطلب در ژوئیه سال 2016 بازبینی شده است تا مطمئن شوید که تمام برنامه هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند هنوز هم در دسترس هستند و آنها مجدداً روی سیستمی با ویندوز 10 تست شده اند تا سازگاری آنها با این سیستم ها نیز بررسی گردد.

ابتدای با یک مسابقه کوچک شروع کنیم. آن چیست که بزرگ، حجیم و پر از ایراد است؟ شما چه چیزی جواب می دهید؟ درست است! «رجیستر ویندوز»! یک معمای دیگر ... آن چیست که زیاد کار کردن با آن مخاطره آمیز است؟ اگر شما مجدداً حدس میزنید که باز هم پاسخ رجیستری ویندوز است، حدستان درست است و در مسابقه برنده شدید.

رجیستری ویندوز شما را فریب می دهد که کمی مخاطره آمیز است. تمیز کردن رجیستری ویندوز، می توانید تاثیر مثبتی بر عملکرد کلی کامپیوتر شما داشته باشد. رجیستری ویندوز یک مخزن برای مجموعه ای عظیم از اطلاعاتی در مورد کامپیوتر شما است که در آن برنامه ها ذخیره می شوند که بعنوان برنامه های کمکی شناخته می شوند. (DLLs) در میان برنامه های مختلف به اشتراک گذاشته می شوند، لیست تمام کلید های میانبر منوی شروع و اشاره به برنامه هایی دارد که با کلیک روی آنها، آتش می گیرند، دارد و این تنها آغاز است.

عملاً هر کاری که شما در ویندوز انجام می دهید در رجیستری ویندوز ثبت می شود. بعنوان مثال، آدرس اینترنتی هر صفحه ای که در مرورگر خودتان باز می کنید قطعاً در بخشی از رجیستری ثبت می شود. مسیر ده ها سند یا تصویری که در کامپیوترتان باز کرده اید نیز در رجیستری وجود دارد. همچنین جزئیات برنامه های نصب شده یا حذف شده نیز در رجیستری ثبت شده است.

حال مشکل اینجاست که اگر در رجیستری فوضولی کنید، شما آن را همانند اتاق یک نوجوان درهم ریخته خواهید دید. دلیلش این است که ویندوز به صورت مرتب و روزانه کار مرتب سازی و تمیز نمودن خودش را انجام نمی دهد. به طور مداوم در ویندوز فایل های جدید ایجاد می شود اما به ندرت (اگر نگوییم هرگز!) فایل های قدیمی تر پاک می شود و همین امر موجب افزایش حجم فایل های ویندوز و کاهش سرعت آن می گردد.

علاوه بر این مشکل، مشکل دیگر این است که برنامه های نصب شده روی ویندوز هنگام حذف شدن بطور منطقی کلیه فایل های خود را بطور کامل پاک نمی کنند. همچنین اغلب برنامه هایی که به روز رسانی یا نصب می شوند، فایل های قدیمی موجود در رجیستری سیستم را دیگر نیاز ندارند، بنابراین رجیستری ویندوز با ورود فایل های غیرضروری، روز به روز حجیم تر می شود و سرعت سیستم شما را کاهش می دهد.

 

پاک کردن رجیستری، مفید است یا بیهوده؟

سوال بزرگی که وجود دارد این است که پاک کننده های رجیستری باعث افزایش سرعت رجیستری ویندوز شما می شود و باعث اجرای سریعتر برنامه ها می گردد؟ پاسخ این است که بدون ابهام، شاید این اتفاق بیفتد. تاکید می نماییم که شاید این اتفاق بیفتد. چرا که همه چیز بستگی به شرایط رجیستری شما دارد. همچنین این موضوع به میزان تاثیر گذاری پاک کننده رجیستری که شما انتخاب کرده اید، بستگی دارد و پاک کننده های بسیاری برای این کار وجود دارد.

برای اینکه بدانید کدام پاک کننده رجیستری، ایرادات فنی بیشتری در رجیستری شما پیدا می کند، ایمن است، استفاده از آن راحت است و زحمت و دردسر کمتری دارد، با ما همراه باشید.

در این مطلب 5 پاک کننده رجیستری معروف که بسیاری از آنها توسط PCWorld پیشنهاد می شود، را به شما معرفی می نماییم. 2 محصول در این دسته بندی رایگان می باشند:

1. Advanced Windows Care

 

روش پاك كردن رجیستر ویندوز و افزایش سرعت لپ تاپ

 

2. RegSeeker

 

روش پاك كردن رجیستر ویندوز و افزایش سرعت لپ تاپ

 

و 3 محصول دیگر تجاری هستند:

1. jv16 PowerTools

 

روش پاك كردن رجیستر ویندوز و افزایش سرعت لپ تاپ

 

2. Registry First Aid

 

روش پاك كردن رجیستر ویندوز و افزایش سرعت لپ تاپ

 

3. RegSupreme Pro

 

روش پاك كردن رجیستر ویندوز و افزایش سرعت لپ تاپ

 

هر یك از این پاك كننده های رجیستری را در می توانید در انواع سیستم های كامپیوتری مانند سیستم كامپیوتری با ویندوز XP SP3، لپ تاپ Fujitsu Lifebook T-Series یا لپ تاپ ThinkPad مورد آزمایش قرار دهید.

با اسكن رجیستری را در سیستم، ماژول های هر برنامه كاربردی تعمیر می گردد سپس باید سیستم را خاموش و مجدداً روشن نمایید و مشكلاتی را كه در اثر فرآیند پاك سازی رجیستر ویندوز به وجود آمده بود را بررسی نمایید. سپس باید همچنین تلاش كنید تا مشخص نمایید كه سیستم پس از پاك شدن رجیستری، چابك تر و سریعتر شده است؟

توجه داشته باشید كه در حین كار با رجیستری ویندوز، اقدامات احتیاطی لازم را رعایت كنید و بدون رعایت نكات ایمنی رجیستری را دستكاری ننمایید.



شارژ سریع موبایل