سارا قاسمی دوشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰

اگر قصد خرید یک تبلت ۱۰ اینچی همه‌فن‌حریف را داشته باشید، مطمئنا دو تبلت آیپد ایر ۲ اپل و گلکسی تب S2 سامسونگ در صدر انتخاب‌های شما قرار خواهند داشت.

حال در این مطلب قصد داریم به مقایسه‌ی این دو تبلت محبوب بازار بپردازیم و بگوییم که کدام‌ یک از آن‌ها می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

در سال ۹۳، سامسونگ از گلکسی تب S، نخستین تبلت خانواده‌ی S خود رونمایی کرد. این تبلت را می‌توان بهترین جواب سامسونگ به آیپدهای اپل، در آن زمان دانست. تب S در دو اندازه و با نمایشگرهای ۸٫۴ و ۱۰٫۵ اینچی تولید شدند؛ بنابراین خودبه‌خود، نسخه‌ی کوچک‌تر این تبلت رو در روی آیپد مینی ۳ و نسخه‌ی بزرگ‌تر آن رخ در رخ آیپد ایر اپل قرار می‌گرفتند.

سامسونگ برای درخشیدن تب S در برابر آیپدها، از دو فاکتور طراحی ظریف بدنه و نمایشگر باکیفیت استفاده کرد.

در حقیقت، تب S های سامسونگ آن‌قدر خوش‌ساخت و دوست‌داشتنی هستند که باوجود گذشت یک سال از تولید آن‌ها، همچنان یکی از گزینه‌های خرید بسیاری از کاربران به‌حساب می‌آیند.
 

آیپد ایر ۲ در برابر گلکسی تب S2
سامسونگ گلکسی تب S2

 

اما سامسونگ در دومین تلاش خود برای رقابت با آیپدها و صدالبته تسخیر بازار، تبلت گلکسی تب S2 را رونمایی کرد. در طراحی این تبلت تا حد زیادی از طراحی تبلت آیپد ایر ۲ الهام گرفته شده است. البته سامسونگ در گلکسی تب S2، به الهام گرفتن از تبلت ایر ۲ بسنده نکرد و تصمیم گرفت تبلتی برتر از آیپدها تولید کند.

در تبلت‌ تب S2، تمرکز اصلی سامسونگ مجددا روی طراحی ظریف بدنه بود. همچنین سامسونگ نسبت تصویر جدید ۴ به ۳ را در نسل دوم تبلت‌های تب S خود به‌کار برد تا این تبلت‌ها کاملا از نسل قبل خود متمایز باشند.
 

آیپد ایر ۲ در برابر گلکسی تب S2
اپل آیپد ایر ۲ در کنار آیفون ۶ پلاس

 

در سوی دیگر، شرکت اپلی قرار دارد که تا این لحظه، برای به‌روزکردن خط تولید تبلت‌های آیپد ایر خود تصمیمی نگرفته است؛ در عوض این شرکت امسال از محصولی انقلابی به نام «آیپد پرو» رونمایی کرد که بحث آن در این‌جا نمی‌گنجد؛ بنابراین باید آیپد ایر ۲ را همچنان برترین تبلت ۱۰ اینچی معرفی‌شده از سوی اپل بدانیم.


طراحی و ساخت

سال گذشته اهالی کوپرتینو عنوان باریک‌ترین تبلت دنیا را در مورد آیپد ایر ۲ به کار بردند. در حقیقت طراحی این محصول در زمان خود، یک شگفتی به‌حساب می‌آمد؛ اما باوجود سرعت سرسام‌آور تکنولوژی و رقابت شدید بین شرکت‌های برتر حوزه‌ی تبلت‌ها، دیگر نمی‌توان ایر ۲ را باریک‌ترین تبلت دنیا به‌حساب آورد.
 

آیپد ایر ۲ در برابر گلکسی تب S2
گلکسی تب S2، باریک‌ترین تبلت ۱۰ اینچی دنیا

 

بله، اکنون این تبلت تب S2 سامسونگ است که چشم جهانیان را به خود خیره کرده است. گلکسی تب S2 تنها با ۵٫۶ میلی‌متر ضخامت، عنوان باریک‌ترین تبلت ۹٫۷ اینچی دنیا (البته تاکنون) را یدک می‌کشد. البته آیپد ایر ۲ هم با ۶٫۱ میلی‌متر ضخامت، همچنان به‌عنوان یکی از تبلت‌های باریک دنیا شناخته می‌شود. علاوه بر ضخامت، باید در زمینه‌ی وزن هم تبلت تب S2 را محصولی برتر از ایر ۲ بدانیم.
 

آیپد ایر ۲ در برابر گلکسی تب S2
آیپد ایر ۲ لقب باریک‌ترین تبلت ۱۰ اینچی را واگذار کرده است

 

نسخه‌ی سیم‌کارتی تب S2 وزنی معادل با ۳۹۲ گرم دارد که ۵۲ گرم از نسخه‌ی سیم‌کارتی ایر ۲ سبک‌تر است. این دو تبلت ازلحاظ قدوقامت بسیار شبیه به هم هستند و نمی‌توان تفاوت محسوسی بین آن دو قایل شد.

تا این جای کار می‌توان گفت که تبلت گلکسی تب S2 سامسونگ در زمینه‌ی ضخامت و وزن از آیپد ایر ۲ برتر است؛ اما اگر بخواهیم از مقوله‌ی کیفیت ساخت به این دو تبلت بنگریم، باید ایر ۲ را برنده‌ی این مقایسه بدانیم.

بدنه‌ی ایر ۲ متشکل از آلومینیوم و شیشه است و نسبت به بدنه‌ی پلاستیکی تب S2، حسی به‌مراتب بهتر را به کاربر منتقل می‌کند؛ البته نباید از خش‌پذیری بیشتر بدنه‌ی ایر ۲ در مقایسه با تب S2 به‌سادگی گذشت.


نمایشگر

نمایشگر دو تبلت تب S2 و ایر ۲، نقاط مشترک زیادی دارند. هر دو دستگاه به یک نمایشگر ۹٫۷ اینچی با رزولوشن ۱۵۳۶ × ۲۰۴۸ پیکسل مجهزند و از تراکم پیکسلی یکسانی بهره می‌برند؛ اما مهم‌ترین شباهت این دو تبلت به نسبت تصویر نمایشگر آن‌ها مربوط می‌شود.
 

آیپد ایر ۲ در برابر گلکسی تب S2
سامسونگ، نسبت تصویر ۴:۳ را برای S2 انتخاب کرد


نمایشگر تب S2 برخلاف نمایشگر اکثر تبلت‌های سامسونگ، دارای نسبت تصویر ۴ به ۳ است. درواقع، محبوبیت بیش از اندازه‌ی نمایشگر تبلت‌های آیپد ایر را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل کوچ سامسونگ از نسبت تصویر محبوب و سنتی ۱۶:۱۰ به ۴:۳ دانست.

اما باوجود تمام این شباهت‌ها، پنل نمایشگر این دو تبلت متفاوت است. نمایشگر تب S2 همچون نسل گذشته‌ی خود از خانواده‌ی سوپراملد (Super AMOLED) است. در طرف مقابل نمایشگر ایر ۲ قرار دارد که به فناوری IPS مجهز شده است؛ بنابراین باید گفت که رنگ‌ها در نمایشگر S2 کمی اغراق‌آمیزتر و با کنتراست بیشتری نسبت به ایر ۲ به نمایش درمی‌آیند. علاوه بر این، باید عمق بیشتر رنگ مشکی و عملکرد بهتر در محیط‌های بیرونی را به دیگر مزیت‌های نمایشگر تب S2 نسبت به ایر ۲ اضافه کنیم.


سخت‌افزار

پیش از شروع مقایسه‌ی سخت‌افزاری این دو محصول، لازم می‌دانیم که بگوییم تب S2 و ایر ۲ ازجمله تبلت‌های قدرتمند حال حاضر بازار به‌حساب می‌آیند. این دستگاه‌ها به‌راحتی می‌توانند از پس اجرای تمام برنامه‌های اکوسیستم خود برآیند؛ اما یک تفاوت بزرگ در سیاست دو شرکت اپل و سامسونگ در به‌کارگیری پردازنده‌ی این محصولات مشاهده می‌شود.

اپل با به‌کار بردن تراشه‌ی A8X و یک رم دو گیگابایتی در ایر ۲ نشان داد که به سخت‌افزار تبلت‌هایش در مقایسه با گوشی‌هایش توجه بیشتری دارد؛ چراکه ایر ۲ به طرز قابل‌توجهی از آیفون‌های ۶ قدرتمندتر هستند.

اما در طرف مقابل، سامسونگ حتی حاضر به استفاده از تراشه‌ی به‌کار رفته در بهترین گوشی امسال خود – گلکسی S6 – در تب S2 نشد؛ در عوض از تراشه‌ی نسبتا قدیمی اگزینوس ۵۴۳۳ استفاده کرد که پیش از این، در نوت ۴ حضور داشت. در حقیقت به دلیل قدرت سخت‌افزاری بسیار نزدیک این دو تبلت به یکدیگر، نمی‌توان برنده‌ای را در این قسمت معرفی کرد.

حال بیایید به بررسی دیگر مشخصات سخت‌افزاری این دو تبلت بپردازیم و ببینیم که کدام‌ یک می‌تواند پرفروغ‌تر باشد. تب S2 با داشتن امکاناتی چون قابلیت USB OTG، امکان برقراری تماس تلفنی و پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microSD می‌تواند نگاه بیشتر کاربران را به خود جلب کند؛ اما سالیان سال است که کاربران به نبود این ویژگی‌ها در آیپدهای اپل عادت کرده‌اند و از دیدگاه آن‌ها نبود این قابلیت‌ها، چیزی از ارزش‌های این محصولات کم نمی‌کند.
 

آیپد ایر ۲ در برابر گلکسی تب S2
حسگر اثر انگشت ایر ۲ یکی از بی‌نقص‌ترین‌هاست

 

علاوه براین، هر دو تبلت به یک حسگر اثرانگشت در کلید خانه مجهز شده‌اند که عملکرد بسیار سریع و دقیقی دارند. باوجود عملکرد فوق‌العاده‌ی هر دو حسگر، باید عملکرد حسگر اثرانگشت ایر ۲ را بهتر از تب S2 بدانیم. استدلالمان هم این است که در حین کار با حسگر اثرانگشت ایر ۲ با خطای کمتری مبنی بر شناسایی نشدن برخوردیم.


باتری

سامسونگ برای کاهش ضخامت و وزن تبلت تب S2، مجبور شد تا حد امکان از ظرفیت باتری آن بکاهد. تب S2 به یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۵۸۷۰ میلی‌آمپر ساعت مجهز شده که می‌تواند با استفاده‌ی ترکیبی و مداوم ۸ الی ۹ ساعت، شارژ نگه‌دارد. این در حالی است که ظرفیت باتری ایر ۲، بیست درصد بیشتر از باتری S2 است و می‌تواند به‌طور متوسط، ۱ الی ۲ ساعت بیشتر از تب S2 شارژ نگه‌دارد.


سیستم‌ عامل

همان‌طور که مشخص است، یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این دو تبلت، سیستم ‌عامل آن‌هاست. آیپد ایر ۲ به‌طور پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS ۸٫۱ عرضه ‌شده و قابل آپدیت به iOS ۹٬۱ است.

گلکسی تب S2 هم با اندروید لالی‌پاپ (۵٬۰) وارد بازار شده و تاکنون حرفی در مورد آپدیت این دستگاه به اندروید مارش‌ملو (۶٬۰) زده نشده است؛ بنابراین در همین‌جا می‌توان به یک برتری بزرگ ایر ۲ نسبت به تب S2 پی برد: دریافت به‌موقع آپدیت‌های سیستم‌ عاملی

سیستم‌ عامل اندروید و iOS به‌کار رفته در این دو محصول، عملکرد بسیار خوب و روانی دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزاری مشترک این دو تبلت می‌توان به قابلیت مالتی‌تسکینگ اشاره کرد. کار با این ویژگی در نمایشگر بزرگ این دو تبلت بسیار جذاب است و می‌تواند هر کاربری را به وجد آورد.

صادقانه بگوییم، در بخش سیستم ‌عامل هم نمی‌توان دست تبلتی را به‌‌عنوان برنده بالا برد؛ چراکه باوجود مشخص بودن مزایا و معایب هر دو سیستم‌عامل، درنهایت این سلیقه و نیاز شماست که تعیین می‌کند کدام‌ سیستم‌عامل برتر است. بااین‌حال اگر فکر می‌کنید که این موضوع برای‌تان از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است، می‌توانید نگاهی به مقاله‌ی خواندنی «شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟» بیندازید.


دوربین

هر دو تبلت ایر ۲ و تب S2 در بخش دوربین،حسگرهایی ۸ مگاپیکسلی دارند که می‌توانند در شرایط نوری ایده‌آل، عکس‌های باکیفیتی بگیرند؛ اما دوربین تب S2 به دلیل درجه‌ی دیافراگم گسترده‌تر (f/۱٫۹) می‌تواند نسبت به دوربین ایر ۲ (f/۲٫۴) نور بیشتری دریافت کرده و درنتیجه عکس‌های بهتری ثبت کند.
 

آیپد ایر ۲ در برابر گلکسی تب S2
گلکسی تب S2 همچون آیپد ایر ۲ به سنسوری ۸ مگاپیکسلی مجهز شده است


علاوه‌بر‌این دوربین تب S2، قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن بالای QHD را دارد که ازاین‌جهت هم از ایر ۲ سرتر است. اما مانند گذشته، اپل روی دوربین ایر ۲ کارهای زیادی انجام داده تا کاربران مطمئن شوند که کیفیت آن از مشخصات روی کاغذ بهتر است. لنز پنج‌قسمتی دوربین این تبلت قادر است مانند آیفون‌ها، عکس‌های بسیار چشم‌نوازی بگیرد.

دوربین دوم تب S2 به دلیل رزولوشن بالاتر نسبت به ایر ۲، عکس‌هایی با کیفیت‌ و جزییات بیشتر تحویل کاربر می‌دهد (۲٫۱ مگاپیکسل در مقابل ۱٫۲ مگاپیکسل). در مجموع باید گفت که دوربین‌های تب S2 با اختلاف بسیار کم، نسبت به ایر ۲ برتری دارند.


جمع‌بندی

تجربه‌ی ‌کاربری برای محبوبیت و برتری یک محصول حرف اول و آخر را می‌زند. ازاین‌رو ممکن است محصولی باوجود مشخصات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری بهتر، نسبت به محصولی که تجربه‌ی ‌کاربری بهتری دارد، ارزش خرید کمتری داشته باشد. مقایسه‌ی آپید ایر ۲ و گلکسی تب S2 هم دقیقا مصداق همین حرف است.

همان‌طور که در این مطلب خواندید، تب S2 ضخامت و وزن کمتری در مقایسه با ایر ۲ دارد. همچنین این تبلت دارای قابلیت‌هایی جذاب و کاربردی‌ چون امکان برقراری تماس تلفنی، پشتیبانی از USB OTG و کارت حافظه‌ی microSD است که ایر ۲ از آن محروم است. اما در مجموع آیپد ایر ۲ نسبت به تب S2 تجربه‌ی‌ کاربری بهتری ارایه می‌دهد.

فراموش نکنید که آیپد ایر ۲ برترین تبلت سال گذشته‌ی اپل و تب S2 پرچم‌دار کنونی سامسونگ است؛ بنابراین اگر در طول این مقایسه گفته شد که ایر ۲ در بعضی جهات از S2 برتر یا در برخی جنبه‌ها با تب S2 یکسان است، این موضوع اکیدا بر توانایی‌های فوق‌العاده‌ی ایر ۲ دلالت دارد؛ چراکه اپل توانسته تبلتی تولید کند که نه‌تنها توانایی رقابت با محصولات هم‌دوره‌ی خود را دارد؛ بلکه با تبلت‌های آینده هم رقابت می‌کند.



شارژ سریع موبایل