سارا قاسمی دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

کامپیوتر های عظیم الجثه و سنگین وزن به آخر کار خود نزدیک می شوند و نسل جدید کامپیوتر ها به سمتی می روند که در کف دستان شما جای بگیرند. اما کدام تکنولوژی این امکان را برای انقباض کامپیوتر ها فراهم آورده است، و آیا این کامپیوتر های کوچک می توانند جای کامپیوتر های اصلی ما را بگیرند؟

 

کامپیوترهای جیبی در بازار

 

طبق قانون مور نخستین بار گوردون مور، از بنیانگذاران شرکت اینتل، در سال ۱۹۶۵ آن را ارائه کرد، قاعده ای سرانگشتی است که بیان می کند تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت، هر دو سال به طور تقریبی دو برابر می شود. سخت افزار ها روز به روز کوچک و کوچک تر، و همچنین ارزانتر می شوند. در عین حال، طبق قانون ورث، نرم افزار هم سرعت با سخت افزار پیشرفت نمی کنند، و هرچقدر هم که سخت افزار ها کوچک تر شوند، باز هم باید با همان سیستم عامل های دیروزی کار کنند.

نسل جدید مینی کامپیوتر ها دارند به خانه های ما می آیند و تفاوت زیادی با پلیر های صوت و تصویر قدیمی دارند. هرچند که کارهای پخش را بهتر از دیگر دستگاه ها و ست تاپ باکس ها انجام می دهند. این ها کامپیوتر های شخصی کارآمدی هستند؛ اکثرشان از ویندوز بهره مند هستند، برخی لینوکس، و حتی برخی با سیستم عاملی بر پایه اندروید فعالیت می کنند.

 

کامپیوترهای جیبی در بازار

 

چگونه ممکن است؟

برای درک این کوچک شدن، باید از قطعات اصلی کامپیوتر اطلاع داشت. در طی سالیان گذشته، بسیاری از قطعات کوچک شده، در یکدیگر ادغام شده و یا حتی منقرض شده اند. اولین نوآوری های تکنولوژی در این زمینه در رابطه با مادربورد بود ما بین سال های 2000 تا 2007 میلادی، توسط شرکت VIA اتفاق افتاد. مادربرد های حجیم از مدل استاندارد ATX و مدل میکرو ATX، به 3 اندازه جدید مینی ITX، نانو ITX و پیکو ITX تبدیل شدند.

همراه با این کوچک سازی، بصورت همزمان تکنولوژی به سمت ادغام لوازم جانبی حرکت کرد. و نتیجه این حرکت، مادربورد های مدرن وامروزی هستند که عمدتا پورت های اترنت و USB، وای-فای، بلوتوث، خروجی صدا، و دیگر استاندارد های بی سیم و با سیم را در خود جای داده اند.

در نهایت شرکت های اینتل و AMD شروع به ادغام CPU و GPU در یک تراشه به نام APU کردند. بر خلاف AMD، اینل علاقه دارد که این خط تولید جدید را APU بنامد، اما به هر حال هر دو شرکت یک چیز را تولید می کنند. این بدین معناست که شما دیگر نیازی به کارت گرافیک جداگانه ندارید، چرا که امروزه APU ها به قدری خوب هستند که حتی بازی های جدید را هم اجرا می کنند. همچنین دیگر نیاز های یک کاربر ساده.

تمام این روند امروز به نقطه ای رسیده که می توان یک کامپیوتر را در قابی کوچک جای داد و به همراه یک تلویزیون، یک PC را تشکیل داد. و این کامپیوتر تنها حدود 150 دلار قیمت دارد.

 

کامپیوترهای جیبی در بازار

 

چه برنامه هایی را می توان اجرا کرد؟

تا سال 2007، تمرکز ها بر روی کامپیوتر ها و سخت افزار های قوی تر، و همچنین ویندوز، مک و لینوکس بود. تا زمانی که استیو جابز به روی صحنه آمد و یک گوشی چند اینچی از جیبش درآورد و گفت که این تمرکز امروزه ما برای حرکت تکنولوژی به سمت آینده است. و حق با او بود. اکنون عصر کامپیوتر سپری شده و وارد عصر گوشی های هوشمند شده ایم. برای همین دیگر سیستم عامل های کامپیوتر پیشرفت چندانی نمی کنند. البته هنوز هم کامپیوتر ها جزئی از زندگی روزمره ما هستند. از طرف دیگر، ویندوز 10 هم این قول را داده که سیستم عاملی برای هر دو نوع دستگاه کامپیوتر و گوشی هوشمند باشد.

با نگاهی به گوشی های هوشمند در می یابیم که سیستم عامل آن ها برای یک مینی کامپیوتر مناسب نیست. چرا که گوشی ها تنها ورودی شان صفحه لمسی شان است، و نرم افزارشان بر پایه همین امر طراحی شده است. در حالی که یک مینی کامپیوتر نیاز به ماوس و کیبورد دارد. برای همین باید بازگشتی داشته باشیم به همان ویندوز، مک، لینوکس، و یک رقیب جدید به نام  Chrome OS. بنابر این هریک از برنامه ها و بازی های موجود در بازار را می توان بسته به سیستم عامل نصب شده روی مینی کامپیوتر اجرا کرد.

 

کامپیوترهای جیبی در بازار

 

مزایای یک مینی کامپیوتر

1- اندازه: کاملا واضح است که بزرگ ترین منفعت یک مینی کامپیوتر اندازه کوچک، سبک بودن، و راحتی در حمل آن است.

2- مصرف برق: سخت افزار به کار رفته در یک مینی کامپیوتر با هدف مصرف برق کمتر تولید شده اند. همچنین از یک همچین دستگاه کوچکی بعید است که مصرف برقی بیشتر از یک کامپیوتر معمولی داشته باشد!

3- قابلیت شخصی سازی: همانند یک کامپیوتر معمولی، مینی کامپیوتر ها هم می توانند به راحتی باز شوند و قطعات آن تعویض گردند. البته در بیشتر موارد، ارتقای APU و مادربورد دشوار است، اما دیگر قطعات مانند RAM و درایو حافظه قابل ارتقا هستند.

4- قیمت: با مقایسه با لپ تاپ و کامپیوتر معمولی، مینی کامپیوتر ها قیمت بسیار کمتری دارند.

5- طراحی: وقتی که طراحی و اجرای قطعات سخت افزاری به یک ثباتی می رسد، تولید کنندگان به طراحی ظاهری روی می آورند. به همین دلیل امروزه در بازار شاهد مدل های بسیار زیبا و چشم گیری از مینی کامپیوتر ها هستیم.

 

آیا مینی کامپیوتر کامل است؟

تنها موردی که باقی می ماند، در رابطه با کاربران فوق حرفه ای همچون ادیتور ها، بازی ساز ها و کاربران برنامه های سنگین است. زیرا مینی کامپیوتر ها هنوز به مرحله ای نرسیده اند که بتوانند سنگین ترین برنامه های موجود را اجرا و پردازش کنند. اما برای دیگر کاربران، یک مینی کامپیوتر می تواند یک جانشین کامل برای کامپیوتر های معمولی شان باشد.



شارژ سریع موبایل