سارا قاسمی شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

شرکت هواوی از کشور چین، این روز ها پس از ارتقای گوشی های مخصوص بازی خود مانند Mate S، به سراغ فناوری جدید ساعت مچی روی آورده و قصد رقابت با برند های رقیب را در این میدان نبرد دارد.

البته بر خلاف گوشی های این شرکت، این ساعت مچی از قیمتی پایین تر از سایرین برخوردار نیست. از ساعت Urbane الجی(LG) گران تر بوده و تقریبا هم قیمت ساعت ورزشی اپل است.

 

جاه طلبی با شکوه

ایده اصلی بوجود آوردن این ساعت، ساختن یک چیز جالب بود که هر فردی را به بستن مچش ترغیب کند. و می توان گفت که موفق هم بوده اند، چرا که هم هوشمند است و هم زیبایی های بخصوصی دارد. اطراف صفحه از آهن ضد زنگ ساخته شده و صفحه اصلی از کریستال یاقوت کبود است، که به مراتب نسبت به Gorilla Glass استحکام بیشتری دارد. ظاهر ساعت در تصاویر مانند یک مچ بند زینتی به نظر می رسد، اما در واقعیت مانند هر ساعت اندرویدی دیگر زیبا و دلپذیر است. حال بپردازیم به اینکه چرا این ساعت چینی از چنین قیمت زیادی برای فروش برخوردار است.

 

به سبک رقیبان

11.3 میلیمتر ضخامت دارد. بطوریکه از یک ساعت مچی معمولی لاغر تر بنظر می رسد و به شدت شبیه Moto 360 موتورولا است. البته هر دوی این ها از جذاب ترین ساعت های اندرویدی هستند، اگرچه هواوی بسیار گران تر از موتورولا عرضه می شود.

تا حدودی شاید بند موتورولا بهتر باشد. هر دو طبق استاندارد بند چرمی دارند، اما موتورولا اندکی آزاد تر بسته و باز می شود و مانند ساعت مچی های عادی دیگر به راحتی جابجا می شود، در صورتی که هواوی در یک نقطه می ماند و تکان نمی خورد!

 

سیم ندارد اما وایرلس نیست!

با وجود اینکه پول زیادی خرج این ساعت شده است، نباید انتظار داشت که از تمام امکانات روز دنیا در آن استفاده شده باشد. یکی از این موارد هم مسئله شارژ آن است. شارژ این ساعت می توانست بصورت وایرلس و بیسیم باشد، اما هواوی از تکنولوژی قدیمی استفاده کرده است.

هواوی در این مورد کمکی به مسئله باتری لوازم اندرویدی نکرده است، اما در کل باز هم نسبت به موارد دیگر عملکرد بهتری دارد. اگر ساعت را در حالتی قرار دهید که صفحه نمایش دائما روشن بماند، بمدت یک ظهر تا غروب دوام می آورد. بنظر می رسد Urbane الجی(LG) در این مورد بهتر باشد، چرا که نسبت به باتری 300 میلی آمپری هواوی، یک باتری 400 میلی آمپر عرضه می کند. و اینکه اگر قابلیت روشن بودن دائمی صفحه نمایش را خاموش کنید، بمدت حدود 2 روز برایتان کار می کند. به هر حال درست است که این گجت نام ساعت را یدک می کشد، اما از آن صرفا برای دیدن ساعت استفاده نمی کنند.

 

ساعت مچی هواوی

 

صفحه نمایش ممتاز

صفحه نمایش ساعت هواوی یکی از بهترین های ساعت های اندرویدی است. تماما گرد است و با رزولوشن 400*400، 1.4 اینچ اندازه دارد، که این مقدار از رزولوشن اپل نیز بیشتر است. حتی با ساعت ایسوس هم فاصله زیادی دارد و کنتراستش از Moto 360 نیز بهتر است، چرا که از فناوری صفحه نمایش OLED بهره می برد.

بدلیل اینکه این ساعت از سنسور نور محیط برخوردار نیست، در روز های آفتابی باید اندکی از زمانتان را صرف افزایش نور صفحه کنید. البته نگران نباشید، هنوز هیچ کمپانی ای نتوانسته دریابد که چگونه یک سنسور نور محیط را در یک ساعت کوچک جا بدهد!

 

حضور با تاخیر

بنظر می رسد که هواوی قصد دارد با اولین ساعتی که عرضه می کند، تمام نگاه ها را به سمت خود جذب کند، و شواهدی نیز هستند که می گویند زمان زیادی نیست که هواوی پا به این عرصه فناوری گذاشته و این یعنی تجربه ی زیاد هم ندارد. این یکی از گرانترین ساعت های اندرویدی است ولی جزو سریع ترین ها نیست. مثلا در مسیر یابی از مدل های کم نوع خود کند تر عمل می کند و به اصطلاح لنگ می زند. البته از آن نوع لنگ هایی که احتمال می رود با یک آپدیت برطرف شود.

اما از نظر سخت افزاری هواوی برتری واضح دارد. پردازنده Snadragon 400 ، 512 مگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه.

 

ویژگی های زیرساختی

در این ساعت گران قیمت هیچ سنسور اضافی یافت نمی شود. تنها یک وای-فای و یک بلوتوث برای ارتباط با گوشی و یک سنسور ضربان قلب در قسمت زیرین ساعت.

از GPS نیز برای مکان یابی خبری نیست. البته GPS در ساعت ها یک موجود نادر است که تنها در ساعت های Sony Smartwatch 3 و Moto 360 Sport یافت می شود.

سنسور ضربان قلب نیز دردسر های خودش را دارد. اگر شما در حال دویدن باشید و دستتان مدام تکان بخورد، سنسور در تشخیص ضربان قلب اشتباه عمل می کند. پس این کار باید در حالت ایستاده انجام شود. در آزمایشی که با دویدن یک شخص روی تردمیل انجام گرفته بود، سنسور تردمیل پس از دویدن شخص عدد 120 را نشان می داد، در حالیکه روی ساعت عدد 60 نمایش داده می شد!

به هر حال باید منتظر ماند تا دید کاربران چه نظری درباره این ساعت خواهند داد و اینکه آیا ارزش استفاده کردن را دارد و یا خیر.



شارژ سریع موبایل