سارا قاسمی جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

پایان سال میلادی، شاهد انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌های بزرگی هستیم که طی یک‌سال گذشته نشان می‌دهد چه سهمی از بازار داشته و با توجه به سیاست‌های در نظرگرفته، چه رشدی داشته‌اند.

 

١٨میلیارددلار برای اپل

شرکت اپل اعلام کرد سود این شرکت در سه‌ماهه اول سال مالی جاری به ١٨میلیارددلار رسید که بیشترین سودی است که تاکنون یک‌شرکت سهامی به دست آورده است. پیش از این، دوشرکت نفتی اکسون‌موبیل و گازپروم رکورد بالاترین سود را در اختیار داشتند.

سود شرکت اکسون‌موبیل در سه‌ماهه دوم سال٢٠١٢ به حدود ١۶میلیارددلار رسیده بود. با کسب این درآمد، میزان نقدینگی شرکت اپل به بیش از ١۴٠میلیارددلار رسیده است.

 

روزهای ناخوشایند برای سامسونگ

در آخرین گزارش منتشرشده از این برند برای سه‌ماهه ‌چهارم سال٢٠١۴، این کاهش سود بازهم ادامه داشته است. درآمد سامسونگ در دوره زمانی مذکور نزدیک به ۵٢/٧٣تریلیون‌وون می‌رسد و در زمینه سود نیز با رقم ۵/٢٩تریلیون‌وون روبه‌رو می‌شویم.

این میزان فروش و سود در مقایسه با زمان مشابه در سال٢٠١٣ بیش از یک‌سوم کاهش یافته است. در سال گذشته و در همین زمان میزان درآمد این برند به ۵٩/٢٨تریلیون‌وون و سود آن به ٨/٣تریلیون‌وون می‌رسید. میزان درآمد بخش موبایل سامسونگ به‌دلیل فروش بالای نوت۴ به ٢۶/٢٩تریلیون‌وون و سود خالص ١/٩۶تریلیون‌وون می‌رسد که این رقم البته همچنان نزدیک به ۶٠درصد نسبت به سود ۵/۴٧تریلیون‌وونی سال گذشته کمتر است.

 

١۶درصد درآمد برای ال‌جی

شرکت ال‌جی نیز پس از دیگر برندهای مهم بازار نظیر اپل، گزارش مالی خود برای سال٢٠١۴ را منتشر کرد. طبق این گزارش این شرکت به ١۶درصد رشد بیشتر در زمینه درآمد دست پیدا کرده است. بخش بزرگی از این فروش بیشتر در ارتباط با توسعه بازار آمریکای‌شمالی به وقوع پیوسته است.

در بازار آمریکای شمالی در سه‌ماهه چهارم سال٢٠١۴ نزدیک به ٧٨درصد افزایش در تعداد واحدهای به فروش‌رسیده نسبت به زمان مشابه در سال٢٠١٣ دیده می‌شود. بر اساس گزارش سایت عصر نوشتن، درآمد کلی ال‌جی در سال گذشته به ٢۶/١۴میلیارددلار می‌رسد. از بین ٧٨/٢میلیون گوشی به فروش رسیده توسط این برند، ۵٩/١میلیون عدد اسمارت‌فون هستند که ٢۴درصد افزایش را نشان می‌دهند.

 

رشد نوکیا در سه‌ماهه چهارم ٢٠١۴

نوکیا در سه‌ماهه چهارم سال٢٠١۴ رشد مناسبی را تجربه کرده است. سه‌واحد اصلی نوکیا شامل Nokia Networks، Nokia Technologies و سرویس HERE می‌شوند که هنوز سود بالایی را نصیب این برند می‌کنند. میزان فروش این شرکت Q۴ ٢٠١٣ رقم سه‌هزارو۴٧۶میلیون بود که این رقم در Q۴ ٢٠١۴ به سه‌هزارو٨٠٢میلیون رسیده است. افزایش فروش نسبت به سه‌ماهه قبلی سال٢٠١۴ حتی از این رقم نیز فراتر رفته و ١۴درصد رشد را نشان می‌دهد.

بخش شبکه این برند با رشد کلی ٢٨درصدی بیشترین رشد را در میان واحدهای این برند به خود اختصاص داده است. بخش تحقیقاتی Nokia Technologies نیز ٢٣درصد رشد داشته و سرویس نقشه HERE نیز ١۵درصد افزایش فروش و ٢٠درصد کاهش سود عملیاتی را تجربه کرده است. اوضاع برای این برند با رونمایی از تبلت‌ N١ مطمئنا بهتر نیز خواهد شد.



شارژ سریع موبایل