نازنین نظریان جامی جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰

آیا با درایو دیسک خود مشکل دارید؟ آیا کامپیوتر شما از ضبط اطلاعات روی CDها و DVDها امتناع می کند؟ این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا پاسخ بسیاری از مشکلات خود در زمینه Disc -Burning را بیابید...

 

1. مقدمات

چند دلیل متداول وجود دارد که باعث می شوند ویژگی Disc-Burning کامپیوتر شما به طور صحیح کار نکند. اجازه بدهید ابتدا به بررسی موارد ساده بپردازیم. آیا PC شما بیش ازیک درایو CD و DVD دارد؟ در این صورت مطمئن شوید دیسکی که تصمیم دارید عملیات ضبط اطلاعات را بر روی آن انجام دهید در درایو صحیح قرار گرفته و در عین حال درایو مورد نظر با نوع دیسک مورد استفاده شما سازگار است. همچنین، بررسی کنید که آیا دیسک مورد استفاده شما دارای هر گونه محدودیت سرعت است یا خیر.

شاید به نظر شما مضحک به نظر برسد، اما بد نیست مطمئن شوید که دیسک را به صورت وارونه در درایو قرار نداده اید. در نهایت، بررسی کنید که دیسک قبلاً مورد استفاده قرار نگرفته باشد. اگر قسمت زیرین دیسک دارای دو رنگ متفاوت است، به احتمال قبلاً اطلاعاتی بر روی آن ذخیره شده اند. یک دیسک قابل بازنویسی می تواند پاکسازی شده و مجدداً مورد استفاده قرار گیرد، اما یک دیسک یکبار نوشتنی (Write-One) از بازنویسی اطلاعات پشتیبانی نمی کند.

 

2. درایو تشخیص داده نمی شود

اگر درایو شما توسط بعضی از برنامه ها تشخیص داده نمی شود، می توانید بررسی کنید که آیا به طور صحیح در ویندوز نصب شده است یا خیر، برای این کار به منوی Start رفته، بر روی My Computer (و یا تنها Computer. در صورتی که از ویندوز 7 یا ویستا استفاده می کنید) کلیک راست کرده و سپس گزینه Manage را از فهرستی که ظاهر می شود انتخاب کنید. در ویندوز 7 و ویستا ممکن است مجبور شوید در جعبه محاوره ای UAC) User Account Control) ظاهر شده بر روی گزینه Continue کلیک کنید.

با این حال در ویندوز اکس پی شما مستقیماً به کنسول مدیریت کامپیوتر هدایت خواهید شد. اینجا ابتدا بر روی Device Manager در ستون سمت چپ و سپس بر روی علامت + کنار عبارت DVD/CD-Rom Drives کلیک کنید. اگر درایو شما در اینجا فهرست شده و هیچ علامت تعجب یا علامت سؤالی در کنار آن دیده نمی شود، به طور صحیح نصب شده است. شما می توانید کلیک راست بر روی آیکون درایو خود و سپس انتخاب گزینه Unistall از فهرستی که ظاهر می شود را امتحان کنید. کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی کنید تا ویندوز دوبار درایو مورد نظر را در طول فرآیند Start -up نصب کند. برنامه ای که قبلاً درایو را تشخیص نمی داد بررسی کنید و ببینید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. اگر مشکل همچنان ادامه دارد، به بخش پشتیبانی سایت وب تولید کننده برنامه مراجعه کرده و ببینید آیا یک به روز رسانی قابل دانلود وجود دارد که به احتمال بتواند مشکل شما را برطرف کند.

 

3. ابزارهای پر سرو صدا

اگر متوجه شدید که درایوهای CD و DVD شما صدای زیادی تولید می کنند، ممکن است این موضوع به سرعت های بالای Read/Write آن ها مربوط باشد. شما می توانید سرعت درایو خود را در طول فرآیند ضبط دیسک ها کاهش دهید. این کار در عین حال می تواند اعتمادپذیری درایو شما را افزایش دهد. با این حال اگر درایو شما تنها هنگام خواندن و یا نوشتن یک دیسک معین چنین وضعیتی پیدا می کند، به احتمال زیاد مشکل به دیسک مربوط می شود. این احتمال وجود دارد که CD مورد نظر تاب داشته باشد. دیسک را روی یک سطح صاف قرار داده، یک طرف آن را با انگشت شست خود نگهدارید و ببینید که آیا طرف دیگر آن از روی سطح بلند می شود یا خیر.

اگر دیسک به طور یکنواخت بر روی سطح قرار نگرفته، به احتمال باید آن را جایگزین کرده و یا با کپی محتوای آن بر روی یک دیسک دیگر، استفاده از دیسک اصلی را متوقف کنید. نکته دیگری که می تواند باعث ایجاد سرو صدا در درایو شود، برچسب دیسک است، اگر یک برچسب کاغذی را بر روی دیسک خود چسبانده باشید، می توانید توازن آن را به هم بزند.

 

4. یک درایو گیر کرده را باز کنید

اگر کشوی درایو CD یا DVD شما به هر دلیلی باز نمی شود، یک روش سریع و آسان برای نجات دیسکی که در داخل آن گیر کرده است وجود دارد. تمام درایوهای اپتیکال دارای یک حفره کوچک در قسمت جلویی خود هستند که همانند یک سیستم پرتاب اضطراری عمل می کند. تمام چیزی که برای باز کردن کشوی درایو نیاز دارید، یک گیره کاغذ باز شده است.

ابتدا PC خود را خاموش کرده و کابل آن را از پریز برق جدا کنید. گاهی اوقات بهتر است درایو را کاملاً از سیستم خود خارج کنید. گیره کاغذ را باز کنید. به صورتی که بخشی از آن کاملاً صاف باشد. سپس، سیم را وارد حفره جلویی درایو کرده و آن را به آرامی اما محکم فشار دهید. به این ترتیب درب درایو از جای خود آزاد خواهد شد. حالا کشوی درایو را به آرامی بیرون کشیده و دیسک خود را بردارید.

 

5. سرعت های ضبط

جدیدترین درایوهای CD/DVD-Burner می تواند اطلاعات را با سرعت های بسیار بالایی بر روی دیسک ها ذخیره کنند (تا 52x برای دیسک های CDو 22x برای دیسک های DVD). وقتی در حال انتقال اطلاعات به یک دیسک هستید، ممکن است نرم افزار به شما اجازه ندهد که عملیات ضبط را با سرعت های بالای ادعا شده توسط درایوتان انجام دهید. این وضعیت می تواند به دلیل عدم سازگاری دیسک خام مورد استفاده شما با سرعت های بالاتر باشد. بسته بندی دیسک های خام خود را کنترل کرده و ببینید آن ها حداکثر از چه سرعت ضبطی پشتیبانی می کنند.

حتی اگر دیسک و درایو هر دو با یک سرعت بالای ضبط اطلاعات سازگار باشند، ممکن است بخواهید به طور دستی سرعت پایین تری را انتخاب کنید زیرا فرآیند ذخیره سازی داده ها بر روی دیسک اپتیکال در سرعت های پایین تر از اعتمادپذیری بسیار بیشتری برخوردار است. شما معمولاً می توانید سرعت را به طور دستی در داخل خود برنامه Burning تنظیم کنید. اگر برای ایجاد دیسک های خود مشکل دارید، بهتر است کاهش سرعت ضبط را امتحان کنید.

 

6. فایل های صوتی

اگر یک CD موسیقی هنگام استفاده از آن در ابزاری غیر از یک کامپیوتر همان طور که انتظار دارید رفتار نکرد، مطمئن شوید از برنامه مناسبی برای ضبط دیسک استفاده کرده اید و این که برنامه مذکور دیسک را با تنظیمات صحیحی ایجاد کرده است. دو نوع CD موسیقی وجود دارد: Audio CD استاندارد و cdهای حاوی فایل های mp3. نوع دوم یک دیسک داده با فایل های mp3 معمولی بر روی آن است، اما یک Audio CD یک دیسک با فرمت بندی خاص است که درست همانند یک دیسک خریداری شده از فروشگاه کار می کند.

شما می توانید تعداد موسیقی های بسیار بیشتر را بر روی یک دیسک mp3 ذخیره کنید، اما تمام پخش کننده های دیسک با این فرمت سازگار نیستند. دیسک های Audio CD تقریباً بر روی تمام انواع درایو یا CD-Player قابل پخش خواهند بود، هر چند که بعضی از این دستگاه ها با دیسک های CD-RW به خوبی کار نمی کنند. برای آن که مطمئن شوید CDموسیقی شما به طور صحیح پخش خواهد شد، در برنامه مورد استفاده تان به دنبال گزینه ای تحت عنوان Audio CD باشید و همیشه از دیسک های CD-R استفاده کنید.

 

7. ظرفیت

آیا متوجه شدید که نمی توانید از تمام ظرفیت دیسک خود استفاده کنید؟ این موضوع کاملاً عادی است. برای مثال، یک DVD خام دارای ظرفیت اسمی 4/7 گیگابایت است اما معمولاً تنها نزدیک به 4/3 گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره می کند. بعضی از نرم افزارها مانند Nero و Roxio Creator دارای یک ویژگی Overburn هستند که به شما امکان می دهد داده های بیشتری را بر روی یک دیسک (تا 800 مگابایت برای CDو تا 4/6 گیگابایت برای DVD) ذخیره کنند. با این حال برای استفاده از ویژگی مذکور، درایو مورد استفاده شما باید با Overburning سازگار باشد. شما می توانید شماره مدل درایو خود را در یک موتور جست وجو مانند Google وارد کنید. اگر درایو شما قادر به Overburn نباشد، ممکن است بتوانید این قابلیت را با یک ارتقای Firware به آن اضافه کنید.

در این مورد نیز یک جستجوی آنلاین می تواند پاسخ های مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد. توجه داشته باشید که Overburning یک روش قطعی نیست و با تنظیم نرم افزار خود برای این کار ممکن است تعداد دیسک های سوخته و غیر قابل استفاده خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.



شارژ سریع موبایل