سارا قاسمی شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰

یکی از مشهورترین انواع Spam هرزنامه است. Spam می‌تواند شامل Spam در پیام‌ رسان‌ها،Spam در بخش نظرات وبلاگ‌ها هم بشود.

به طور کلی Spam به معنای فرستادن پیام‌های متعدد و مشابه‌ است و Spaming تکرار این عمل نامیده می‌شود.

Spam ها به گونه‌های مختلفی در اینترنت گسترش می‌یابند که تعدادی از آنها در زیر آمده‌است:

Spam ایمیل

Spam ایمیل،که به نام ایمیل فله‌ای ناخواسته نیز نامیده می‌شود،عمل ارسال پیامهای ایمیلی بدون درخواست و بطور مکرر با محتوای تجاری در مقیاس بزرگ به دریافت کنندگان،بدون استثنا قائل شدن می‌باشد.

Spam ایمیل در اواسط ۱۹۹۰ وقتی که وارد اینترنت شد تبدیل به یک معضل شد و روز به روز گسترش یافت به صورتی که امروزه با یک تخمین محافظه‌ کارانه ۸۰ تا ۸۵ درصد ایمیل‌ها را در بر می‌گیرد و در بعضی منابع از ۹۵ درصد بالاتر می‌رود.

Spam پیام دهی آنی یا لحظه‌ای

Spam پیام دهی آنی که به اسپیم(واژه‌ای مرکب از اسپم و پیامدهی آنی)معروف است از سیستم های پیام دهی آنی استفاده می‌کند.بسیاری از سیستم های پیام دهی آنی یک دایرکتوری کاربری شامل اطلاعات آماری را در اختیار یک ناشر برای جمع آوری اطلاعات،علامت گذاری روی سیستم وارسال پیامهای ناخواسته قرار می‌دهند.

برای ارسال پیامهای آنی به میلیون‌ها نفر از کاربران نیازمند یک نرم‌افزار با قابلیت ذخیره‌سازی و اسامی دریافت‌کنندگان است.اسپمرها معمولاً کانال‌های متداول چت اینترنتی را هدف قرار می‌دهند و با بکارگیری بوت‌های آی‌آرسی که کانال‌ها را متصل می‌کند، پیام‌ها را منتشر می‌نمایند.

موتورهای جستجوی با اهداف Spam

اسپم دکسینگ(مرکب از واژه اسپم کردن و ضمیمه کردن پیام می‌باشد.)به عملکردی روی وب جهانی برای تبدیل صفحاتHTML برای تقویت و بالا بردن شانس آنها در قرارگیری روی لیست اعتباری موتورهای جستجو اطلاق می‌شود.این سایت‌ها فنون بهینه‌سازی موتور جستجوی کلاه مشکی را برای افزایش نامنصفانه رتبه در موتورهای جستجو بکار می‌برند.بیشتر موتورهای جستجوی مدرن الگوریتم جستجویشان برای محروم نمودن تاکتیک‌های اسپم دکسینگ تقویت کرده‌اند.

Spam وبلاگی

Spam بلاگ و یا بلام مخفف Spam کردن در وبلاگهاست.در سال ۲۰۰۳، این نوع از Spam با نوشتن مطالب تجاری درنرم‌ افزارهای متحرک وبلاگی و با تکرار این توضیحات در پست‌های بلاگی مزیت پیدا کرد که چیزی بیش از یک لینک به وب سایت اسپمرهای تجارتی تهیه کرد.

Spam انجمنی

Spam انجمنی نوعی از Spam است که در انجمن‌های گفتگو و پشتیبانی بسیار مشاهده می‌شود و گاه به عنوان یک معضل و در جایی به عنوان سرگرمی تلقی می‌شود.در این نوع Spam کاربران بجای پاسخ‌های مناسب از پاسخ‌های غیر مرتبط با موضوع تایپک استفاده می‌کنند که منجر به منحرف شدن تایپک مربوطه و به نتیجه نرسیدن آن خواهد شد.

اهداف انتشار Spam

اهداف متفاوتی برای به وجود آمدن Spam وجود دارد،امروزه Spam به طور عمده با هدف‌های تجاری منتشر می‌شوند ولی Spam های غیرتجاری با هدف‌های دیگری نیز وجود دارند.ایمیل و دیگر شکل‌های Spam کردن،برای اهداف دیگری غیر از اعلانات و آگهی‌ها مانند موارد سیاسی یا مذهبی نیز به‌کار رفته‌اند.

برخورد با Spam

برای مقابله با نامه‌های الکترونیکی ناخواسته تاکنون روش‌های متعددی ایجاد و این روند با توجه به ابعاد گسترده آن،همچنان ادامه دارد.بهترین تکنولوژی که در حال حاضر برای توقف Spam وجود دارد،استفاده از نرم‌افزارهای فیلترینگ است.

این نوع برنامه‌ها وجود کلید واژه‌های خاصی را در خط موضوع پیام،بررسی و در صورت شناسائی آنان نامه الکترونیکی مورد نظر را حذف می‌نماید.برنامه‌های فیلترینگ،کلید واژه‌های مورد نظر را از نظر املایی شناسایی می‌نماید.برای املای یک کلید واژه،روش‌های متعددی وجود داشته و در برخی موارد ممکن است فرایند هجی کردن نتایج مطلوبی را به دنبال نداشته و باعث حذف نادرست نامه‌هایی گردد که تمایل به دریافت آنان را داشته باشیم.

روش‌هایی برای کاهش Spam ها

با درنظر گرفتن برخی نکات تعداد Spam ها را می‌توان کاهش داد.Spam ها ارتباط مستقیمی با ویروس‌ها نداشته و حتی ممکن است ایمیل‌هایی که از منابع معتبر ارسال شده‌اند نیز در زمره این گروه قرار گیرند.

با رعایت موارد زیر می‌توان تعداد Spam های دریافتی در ایمیل را کاهش داد.قبل از ارسال آدرس ایمیل به صورت آنلاین،باید به دنبال قوانین و حریم خصوصی یک سایت مورد نظر گشت.سایت‌های شناخته شده دارای یک لینک خاص بر روی سایت خود به منظور آشنائی کاربران با سیاست‌های آن سایت در خصوص نحوه برخورد با اطلاعات ارسالی می‌باشند.

می‌بایست قبل از ارسال آدرس ایمیل خود یا سایر اطلاعات شخصی،آن را مطالعه نمود واز این که مالکین و یا مسئولین سایت قصد انجام چه کاری را با اطلاعات ارسالی دارند آگاه شد.

هنگامیکه برای دریافت خدمات و یا صورت حساب جدید عملیات وارد شدن انجام می‌شود،ممکن است بخشی گزینه‌ها به صورت پیش‌فرض انتخاب شده باشند که در خصوص محصولات و یا سرویس‌های جدید به آن آدرس ایمیل ارسال شود.بنابراین در صورتی که آنان به همان وضعیت باقی بمانند به زودی حجم زیادی از نامه‌های الکترونیکی دور از انتظار ارسال خواهد شد.

باید قابلیت فیلترینگ برنامه‌ها و سرویس‌های پست الکترونیکی را شناسایی و به کار برد.دربسیاری موارد می‌توان آدرس یا دامنه‌های ناخواسته را بلوک کرد.

هرگز بر روی لینک‌های موجود در یک Spam نباید کلیک کرد.برخی از منابع ارسال‌کننده Spam با ارسال آدرس‌های ایمیل متغیر در یک دومین خاص مثل یاهو یا هات‌میل،سعی در تشخیص معتبر بودن یک آدرس ایمیل می‌نمایند.با کلیک لینک ارسالی توسط یک Spam،صرفاً معتبر بودن آدرس ایمیل به اطلاع آنان رسانده شده‌است.گزینه«عدم عضویت» نیز روش دیگری به منظور جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل معتبر است.

باید مراقب ایمیل‌ها با فرمت اچ‌تی‌ام‌ال نیز بود.بسیاری از شرکت‌ها این ایمیل‌ها را همراه با یک فایل گرافیکی لینک شده ارسال می‌نمایند.زمانی که برنامه سرویس‌گیرنده ایمیل،اقدام به دانلود گرافیک می‌نماید،آنان می‌دانند که ایمیل باز شده‌است.با غیر فعال نمودن گزینه دریافت اتوماتیک گرافیک در ایمیل و مشاهده ایمیل‌ها با فرمت صرفاً متن، می‌توان پیشگیری لازم در خصوص این مسئله را انجام داد.



شارژ سریع موبایل