مهناز حسنی دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰

در بازار کامپیوتر و IT همیشه شاهد ورود دستگاه‌های جدید ارتباطی و کامپیوتری هستیم که تبلت‌ها و فبلت‌ها از بارزترین آنها می‌باشند. هنوز بسیاری از افراد هر چند هم تحصیل کرده و متخصص فرق میان این‌گونه از دستگاه‌ها را به‌درستی نمی‌دانند. ممکن است شما هم دور و برتان افرادی را مشاهده کرده باشید که بر اساس یک برداشت ذهنی اشتباه تمامی تبلت‌ها را ( آی پد) می‌نامند یا این که به فبلت‌ها هم تبلت می‌گویند.

به هرحال بد نیست که در این زمینه کمی اطلاعاتمان را افزایش دهیم، زیرا وضعیت بازار و آمار و گزارشاتی که از بازار آی‌تی به‌دست می‌رسد نشان دهنده این امر است که تمایل مردم به خرید دستگاه‌هایی نظیر رایانه همراه کمتر شده و بیشتر رو به خرید تبلت یا فبلت آورده‌اند. کارشناسان در این زمینه پیش‌بینی کرده‌اند که فروش فبلت‌ها از تبلت‌هایی با سایز کوچک در سال ۲۰۱۴ بیشتر خواهد بود. از نظر عددی هم باید گفت که انتظار می‌رود در طول این سال، بیشتر از ۱۷۵ میلیون دستگاه فبلت در سطح جهان به فروش خواهد رسید و این در حالی است که میزان فروش تبلت‌های با سایز کوچک چیزی در حدود ۱۶۵ میلیون دستگاه تخمین زده شده است.

 

این پیش بینی نشان دهنده این است که گرایش مردم به سمت ابزارهای کوچک‌تر و با امکانات بیشتر تغییر پیدا کرده است و شاید به‌جای این‌که افراد به دنبال یک دستگاه با صفحه نمایش بزرگ باشند، بیشتر به دنبال دستگاه‌های کوچکی هستند که کیفیت صفحه نمایش بالایی داشته و قابلیت‌ها و امکانات زیادی را در اختیارشان قرار دهد. از چند سال گذشته میزان فروش بسیار بالای گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، این حرف را تایید می‌کند، به همین خاطر فبلت‌ها که در حقیقت دستگاهی میان تلفن همراه و تبلت هستند می‌توانند آینده بسیار درخشانی داشته باشند. در ادامه این دستگاه‌ها را به صورت مفصل معرفی خواهیم کرد. اگر دوست دارید به‌خوبی فرق میان این دستگاه‌ها را فهمیده و نام آن‌ها را به درستی بگویید در ادامه با ما همراه باشید.


تبلت چیست؟


در مورد تبلت باید گفت که دستگاهی که به آن تبلت گفته می‌شود، در حقیقت نوعی رایانه شخصی قابل حمل است که دارای رابط نمایشگر لمسی، وزن سبک و ابعادی کوچکتر از یک لپ‌تاپ است.


تبلت ها معمولا از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند بسیار بزرگ‌تر هستند به گونه‌ای که شما به آسانی می‌توانید کارهای روزانه و برنامه‌ریزی های خود را از طریق این دستگاه انجام دهید. تبلت‌ها بیشتر شبیه کتابخوان‌های الکترونیکی هستند و یک نمایشگر لمسی دارند که از طریق آن به کاربر خود این امکان را می‌دهند تا به‌جای ماوس و کیبورد توسط انگشت دست یا یک قلم مخصوص کارهای خود را انجام دهد. این روزها تبلت‌ها بیشتر از لپ‌تاپ‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند. تبلت‌ها بسته به کاربردی که دارند، شامل انواع مختلفی از نظر ساختاری می‌شوند.

به‌عنوان نمونه نوع لوحی یا همان Slate یکی از انواع تبلت است که بدون کیبورد است. البته امکان اتصال جداگانه کیبورد به صورت USB یا بلوتوث به این نوع وجود دارد. تبلت‌های لوحی که این روزها جزو پرطرفدارترین نوع از تبلت‌ها هستند دارای یک نمایشگر با سایز بین ۸٫۴ تا ۱۴٫۱ اینچ هستند و به‌عنوان یک رایانه کوچک در بسیاری از شغل‌هایی که نیاز است کاربر دائما در حال ایستادن باشد، بیشتر استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال پزشکان به این نوع از تبلت‌ها علاقه ویژه‌ای دارند.

 

از دیگر انواع تبلت باید به تبلت‌های قابل تبدیل یا Convertibles اشاره کرد. این نوع از تبلت‌ها یک بدنه اصلی دارای کیبورد و نمایشگر دارند و شباهت بسیار زیادی به لپ‌تاپ‌های پیشرفته دارند. البته باید گفت که این نوع از تبلت دیگر به سبکی و کوچکی تبلت‌های لوحی نیست و کمی دست‌وپا گیرتر است. اغلب نمایشگر تبلت‌های قابل تبدیل از طریق یک مفصل به بدنه آن‌ها اتصال دارد و این مفصل به نمایشگر این امکان را می‌دهد تا ۱۸۰ درجه حول محور خود بچرخد و به این ترتیب بتواند به صورت برعکس روی بدنه و کیبورد قرار گرفته و یک صفحه تخت قابل نوشتن ایجاد کند. شاید در نگاه اول این امکان بسیار جالب به نظر آید اما باید گفت بیشترین آسیب‌پذیری این دسته از تبلت‌ها از همین طریق است، زیرا در محل مفصل بسیار ضعیف بوده و به سادگی آسیب می‌بینند.

 

نوع دیگری از تبلت‌ها، تبلت‌های ترکیبی یا Hybrid هستند، این نوع از تبلت‌ها به افرادی که هنوز به استفاده از قلم یا دست برای کار کردن با رایانه عادت نکرده‌اند این امکان را می‌دهند تا بتوانند از کیبورد فیزیکی استفاده کنند. این نوع دارای یک کیبورد هستند که قابلیت جدا شدن از دستگاه را هم دارد.

 

فبلت چیست؟


شاید با خودتان بگویید که تبلت و انواع و اقسامش کم بود که فبلت هم اضافه شد؟! اما باید گفت که فبلت‌ها با استقبال بسیار بیشتری نسبت به تبلت‌ها روبه رو شده‌اند. اگر بخواهیم یک معرفی ابتدایی در مورد فبلت داشته باشیم باید بگوییم که در حقیقت فبلت‌ها، ترکیبی از گوشی و تبلت هستند و یک دستگاه میان این دو ابزار هستند.

 

در مورد فلسفه نام آن‌ها هم باید گفت که چون ترکیبی از گوشی و تبلت (Phone-tablet)، هستند نام آن‌ها هم به صورت ترکیبی از این دو نام است. در سال ۲۰۱۲ شرکت سامسونگ اولین فبلت را با نام (گلکسی نوت) به بازار وارد کرد. بسیاری از کارشناسان بعد از تولید این محصول اعلام کردند که شرکت سامسونگ توانسته حلقه گمشده‌ای که در بازار اسمارت‌فون‌ها وجود داشته را پیدا کند. بعد از سامسونگ دیگر کمپانی‌ها هم تصمیم گرفتند تا تجربه‌ای در تولید فبلت‌ها داشته باشند.


در واقع فبلت‌ها نسل جدیدی از دستگاه‌های چندرسانه‌ای هستند و فرق عمده‌شان با تبلت این است که امکانات ارتباطی تلفن‌های همراه را دارند و با سایز کوچک‌تری که دارند راحت‌تر می‌توان آن‌ها را حمل کرد.
 

فبلت‌ها همان امکانات تبلت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ در کنار این که امکانات ارتباطی که گوشی‌های تلفن همراه دارند هم به این دستگاه‌ها اضافه شده است.

مردم به فبلت‌ها علاقه زیادی پیدا کرده‌اند زیرا سایز این دستگاه‌ها بسیار مناسب است و به‌راحتی می‌توان در مسیر به تماشای فیلم پرداخت یا با استفاده از آنها به‌گونه‌ای به مرور صفحات اینترنتی پرداخت که نیازی به بزرگ کردن اندازه عکس‌ها نباشد.
با توجه به این‌که این روزها هر کسی در منزل از تلویزیون‌ها و صفحات نمایشگر بزرگ استفاده می‌کنند بسیار قابل پیش‌بینی است که برای داشتن گجت، مردم تمایل به استفاده از گجت‌های کوچکتر داشته باشند. گلکسی نوت شرکت سامسونگ که اولین فبلت بود، یک صفحه نمایش ۵٫۳ اینچی داشت و بعد از آن Pureview 808 عرضه شد. این فبلت به شرکت نوکیا اختصاص داشت که تمام عملکردهای عادی یک تلفن همراه را داشته و وضوح تصویر لنز آن هم ۴۱ مگا پیکسل بود. فبلت بعدی به شرکت ال‌جی اختصاص داشت و نام آن Optimus Vu بود، ال‌سی‌دی این فبلت هم ۵ اینچی بود.

 

کاربرد فبلت:


قبل از این‌که بخواهید تصمیم بگیرید که چه دستگاهی به درد شما می‌خورد، باید به خوبی با کاربردهای وسیله‌ای که انتخاب می‌کنید، آشنا باشید. فبلت‌ها اصولا برای افرادی که از تنوع زیاد دستگاه‌های ارتباطی خوششان نمی‌آید، گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آیند. اگر دوست دارید که از یک گوشی تلفن همراه هوشمند با صفحه نمایش ۵ اینچی بتوانید در حد یک تبلت یا نوت‌بوک استفاده داشته باشید، فبلت می‌تواند به‌خوبی پاسخگوی نیازهای شما باشد و سرعت کاربری شما را به خوبی افزایش دهد. ضمن این که از حمل و نقل دستگاه‌های سنگین هم آسوده خواهید شد.

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فبلت‌ها نسبت به گوشی‌های معمولی یا تبلت‌ها این است که به صفحات نمایشی در اندازه مطلوب و مورد نیاز کاربر تجهیز شده‌اند. در مورد تبلت‌ها سایز معمول صفحات نمایش چیزی بین ۷ تا ۱۰ اینچ است و در مورد گوشی‌های تلفن همراه هم این عدد زیر ۵ اینچ خواهد بود. اما سایز فبلت‌ها بسیار مناسب است. این دستگاه‌ها معمولا باتری‌های بزرگتری دارند و شارژ بیشتری را نگه می‌دارند و به دلیل داشتن پردازنده‌های قدرتمند ۴ هسته‌ای، سرعت پردازش بسیار بالاتری نسبت به گوشی‌های هوشمند و حتی برخی از تبلت‌ها دارند. امکان دسترسی به اینترنت با سرعت به دلیل سازگاری ساختار این دستگاه‌ها با شبکه‌های نسل دوم، سوم و حتی چهارم به راحتی وجود دارد و به دلیل تمامی این قابلیت‌ها در کنار هم باید گفت که یک دستگاه فبلت می‌تواند برای هر کاربری یک گزینه بسیار مناسب باشد. آن افرادی که استفاده از یک دستگاه چند منظوره را به استفاده از چند دستگاه الکترونیکی مختلف ترجیح می‌دهند به طور حتم مشتری اصلی فبلت خواهند بود.

شما فبلت نخرید!


در کنار این‌که گفتیم فبلت به درد چه افرادی می‌خورد، باید این مورد را هم بررسی کنیم که بهتر است چه کسانی به‌طور کل سراغ خرید فبلت نروند. درست است که دیدن یک اسمارت‌فون با امکانات زیاد برای هر کسی وسوسه انگیز بوده و جذابیت‌های زیادی دارد اما برخی از ویژگی‌های فبلت‌ها باعث می‌شود که برخی از گروه‌های کاربری نتوانند به خوبی با این دستگاه ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال تجهیز فبلت‌ها به صفحه نمایش‌های بزرگ مشکلی است که بسیاری از کاربران از آن استقبال نمی‌کنند.
 

اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که به گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ علاقه ندارید و دوست دارید که گوشی شما به آسانی در دستتان قرار گرفته و بزرگ نباشد، به سراغ فبلت نروید. صفحه نمایش بزرگ فبلت‌ها در بسیاری از موارد کاربران را به این خاطر ناراضی کرده است که نمی‌توانند با یک دست در صفحه نمایش لمسی خود تایپ کنند و برای تایپ احتیاج به استفاده از دو دست خود دارند. اگر اصرار دارید که از یک دست برای تایپ استفاده کنید و به صورت روزانه زیاد از کیبورد استفاده می‌کنید، استفاده از فبلت باعث ایجاد خستگی در انگشتان شما خواهد شد.

 

گذشته از مشکل تایپ یک دستی، مشکل دیگری هم در مورد فبلت‌ها وجود دارد. اگر شما جزء آن دسته از افراد هستید که دائما گوشی‌تان از دستتان می‌افتد باید بدانید که وزن بیشتر فبلت باعث می‌شود که امکان افتادن آن بیشتر باشد و در صورت برخورد قسمت‌های حساس این دستگاه با زمین، صدمه‌ای که به آن وارد می‌شود بسیار بیشتر خواهد بود. اما اگر مشکلی با یک صفحه نمایش بزرگ‌تر و نگه داشتن یک گوشی بزرگ در دستتان ندارید باید گفت که فبلت می‌تواند برای هر کسی یک گزینه بسیار مناسب باشد به گونه‌ای که بعد از مدتی دیگر به هیچ عنوان نمی‌توانید با اسمارت‌فون‌های معمولی و تلفن‌های هوشمند صفحه کوچک کار کنید.

 

برنده امسال کیست؟ فبلت یا تبلت؟


یکی از تحلیلگران با سابقه‌ای که قبلا در IDC مشغول به‌کار بود، باب اودنل نام دارد، او در حال حاضر در شرکت تحقیقاتی TECHnalysis Research، فعالیت می‌کند و تحقیقاتی را در رابطه با موفقیت تبلت‌ها یا فبلت‌ها انجام می‌دهد. او اعلام کرده که سال ۲۰۱۴ فروش فبلت‌ها بیشتر از تبلت‌هایی با سایز کوچک خواهد بود. از نگاه او فبلت به دستگاهی گفته می‌شود که دارای یک صفحه نمایش ۵ اینچی به بالا باشد و تبلت کوچک هم به دستگاهی گفته می‌شود که دارای یک صفحه نمایش ۸ اینچی باشند. در حال حاضر کاربران کشورهایی نظیر کره جنوبی تمایل زیادی به استفاده از فبلت‌ها پیدا کرده‌اند و تقریبا دو سوم دستگاه‌هایی که در این کشور عرضه می‌شوند دارای صفحه نمایشی ۵ اینچی یا بزرگتر هستند.

به دنبال آن تقاضا برای این نوع از دستگاه‌ها در اروپا، برزیل، تایوان و دیگر کشورهای آسیایی هم افزایش پیدا کرده است. کارشناسان و تحلیلگران سال ۲۰۱۴ را سال پیروزی فبلت‌ها بر تبلت‌ها دانسته‌اند. هم اکنون بیشتر از ۶۷ درصد گوشی‌های هوشمند با صفحات نمایشی بزرگتر از ۵ اینچ تولید می‌شوند و باید گفت که همه در دسته فبلت‌ها قرار می‌گیرند. البته شرکت‌هایی مانند شرکت اپل هم هستند که در این زمینه تا چند وقت پیش مقاومت می‌کردند. اما شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است که شرکت اپل هم تصمیم دارد سال آینده گوشی‌های آیفون ۴ اینچی خود را با صفحه نمایش بزرگ‌تری ارائه کند تا بتواند در بازار رقابتی جایگاهی را برای خود حفظ کند. در حال حاضر بازار فروش فبلت‌ها بیشتر در قاره آسیا متمرکز شده است و همان‌طور که گفتیم، محل اصلی فروش این گوشی‌ها هم در کره جنوبی است. اما در بازارهای آلمان و انگلیس هم درخواست برای فبلت‌ها بیشتر از گوشی‌های هوشمند معمولی بوده است و در بازار آمریکا هم درخواست برای این مدل از گوشی‌ها افزایش پیدا کرده است. در میان فبلت‌ها، مدل‌های تولیدی شرکت سامسونگ نظیر Galaxy S4 با یک صفحه نمایش ۵ اینچی، Galaxy Note 3 با سایز صفحه نمایش ۵٫۷ اینچ طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. به این ترتیب باید گفت که برنده سال ۲۰۱۴ شرکت‌هایی خواهند بود که در زمینه تولید فبلت حرفی برای گفتن داشته باشند.


در ادامه شما را با چند مدل از محصولات موفقی که اکنون در بازار وجود دارد آشنا خواهیم کرد.

مدل‌های موفق فبلت در بازار:



Galaxy Note 3:

 

در حال حاضر گلکسی نوت ۳، سومین نسل از سری نوت سامسونگ و به گفته مدیران این شرکت، بهترین گوشی ساخته شده توسط این شرکت تا به حال است. این گوشی دارای یک صفحه نمایش فوق‌العاده با کیفیت با رزولوشن Full HD است، پردازنده آن ۴ هسته‌ای بوده و ۳ گیگا بایت رم دارد. قلم این گوشی، طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد تنها به‌دلیل استفاده از قلم هوشمندش، تصمیم به خرید این فبلت می‌گیرند. البته باید گفت تبلت گلکسی نوت ۲۰۱۴ سامسونگ هم امسال فروش بسیار بالایی داشته و برای بسیاری از افراد انتخاب میان فبلت و تبلت این شرکت بسیار سخت بوده است.

 


Nokia Lumia 1520:

 

این فبلت هم یک انتخاب بسیار خوب برای علاقه‌مندان به کارهای شرکت نوکیاست. سنسور این گوشی از فناوری Pureview استفاده کرده و امکان تنظیمات دستی پیشرفته را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید نقطه قوت گوشی‌های نوکیا دوربین با کیفیت آنهاست.

لنز این گوشی کارل زایس بوده و با لرزشگیر قادر به گرفتن عکس‌هایی است که در میان دیگر فبلت‌ها کاملا بدون همتا است.



HTC One Max:

 

سومین فبلتی که امسال توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است، فبلت اچ‌تی‌سی وان مکس است که دارای یک صفحه نمایش ۵٫۹ اینچی و دو اسپیکر فوق‌العاده با کیفیت است. این فبلت بیشتر برای افرادی طراحی شده است که علاقه بسیاری به نگاه کردن فیلم و یا گوش دادن موسیقی دارند.
از امکانات ویژه این فبلت می‌توان به حسگر اثر انگشت آن اشاره کرد که باعث می‌شود اطلاعات شما در امنیت کامل نگه داشته شوند. البته حداکثر ۳ اثر انگشت می‌توان در آن ذخیره کرد و بسیاری از برنامه‌های گوشی توسط این سنسور امنیت کامل خواهند داشت.



Sony Xperia Z Ultra:

 

در نهایت به محصول شرکت سونی هم باید توجه داشت، سونی اکسپریا زد اولترا، بزرگترین فبلت حال حاضر است که یک صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی دارد. شاید بتوان گفت که این گوشی در حقیقت به یک تبلت نزدیک‌تر است تا این که فبلت باشد. صفحه نمایش بزرگ این گوشی برای دیدن فیلم بسیار خوب است. این فبلت ضد آب است.

در کل باید گفت که روز به روز بازار فبلت‌ها و تبلت‌ها داغ‌تر می‌شوند و شرکت‌های مختلف رقابت خود را برای تولید یک محصول کاربر پسند بسیار بیشتر از قبل کرده‌اند. شما باید با اطلاعات کامل و با اطمینان برای محصولی که قصد خرید آن را دارید به بازار وارد شوید.

 

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها

 همه چیز در مورد تبلت‌ها و فبلت‌ها و تفاوت بین آنها


اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : وب سوار
برچسب ها : فبلت, تبلت, گوشی هوشمند, phablet, tablet, smartphone, tablet vs phablet, phablet vs tablet, تفاوت تبلت و فبلت, تفاوت فبلت و گوشی, تفاوت فبلت و تبلت, تبلت چیست, فبلت چیست, کاربرد فبلت, کاربرد تبلت, انواع تبلت, انواع فبلت, آینده فبلت ، آینده تبلت, فبلت بهتر است یا تبلت, فبلت بخریم یا تبلت, مزایای تبلت, مزایای فبلت, معایب تبلت, معایب فبلت, بهترین فبلت ها, برترین فبلت ها, کدام فبلت ها بهتر است, فبلت های خوب, تفاوت بین فبلت و تبلت, عکس فبلت, عکس تبلت, اندازه فبلت, اندازه تبلت, مقایسه فبلت و تبلت, مقایسه اندازه فبلت و تبلت, همه چیز درباره فبلت, همه چیز درباره تبلت


شارژ سریع موبایل