سمانه ربانی يكشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰

آخرین مک‌بوک پرو با صفحه‌نمایش رتینا، یکی از بهترین نمایشگرهای لپ‌تاپ را به خط تولید نوت‌بوک های اپل آورده است. البته این محصول تقریبا گران است و برای خرید آن باید حسابی جیبتان را خالی کنید. 

اپل طبق معمول همیشگی اش، مک بوک پرو جدیدش را در کنفرانس تخصصی خود در سال گذشته میلادی معرفی کرد. این محصول بسیار پررنگ تر از آی‌فون 4S و آی‌پد 3 جدید ظاهر شد و دلیل آن نیز صفحه‌نمایش بسیار عالی آن با فناوری رتینا بود. تا پیش از مک‌بوک پرو جدید، نمایشگر هیچ کدام از نوت بوک های اپل چنین کیفیتی نداشتند. این محصول را می توان با Zenbook ایسوس یا Envy 14 Spectre اچ‌پی مقایسه کرد. 

از مشخصات Pro می توان به طراحی بسیار زیبای بدنه و بهترین و جدیدترین فناوری های موجود اشاره کرد. این محصول مدل های مختلفی دارد. از جمله می توان به مدل یکهزار و 799 یورویی با پردازنده 2.3 گیگاهرتز اشاره کنیم که 256 گیگابایت هارد درایو دارد. مدل دیگر، 2.6 گیگاهرتز با صفحه نمایش رتینا و 512 گیگابایت هارددرایو است و حدود دو هزار و 299 یورو قیمت دارد. 

 

نخستین لپ‌تاپ اپل با صفحه‌نمایش رتینا
 

طراحی

با توجه به اینکه طراحی مک‌بوک پرو 2012 برای لابراتوآر «سر جاناتان آِوی» است، جای هیچ شکی باقی نمی ماند که کیفیت عالی ساخت و زیبایی در کنار مواد با کیفیت همه با هم جمع هستند و در نهایت محصولی عالی را تشکیل داده اند. Pro زیبایی و استحکام را با هم دارد. بدنه آلومینیومی آن نمادی از منحصربه فرد بودنش است. لبه های گرد و خمیده نوت‌بوک نیز آن را یک سر و گردن بالاتر از هم نوعانش قرار داده است. 

مک‌بوک پرو جدید در کنار دیگر اعضای خانواده Pro نیز بسیار عالی دیده می شود. این دستگاه فقط 1.8 سانتی‌متر ضخامت دارد. با این حساب باید گفت می توان آن را در خانواده اولترابوک های اپل یعنی مک‌بوک Airها هم دسته بندی کرد زیرا فقط 0.1 سانتی‌متر ضخیم تر از لپ تاپ های بسیار باریک اپل است. 

این نوت‌بوک با توجه به اندازه ای که دارد بسیار سبک وزن است. وزن Pro با صفحه نمایش رتینا فقط 2.02 کیلوگرم است. با این وزن و اندازه می توانید لپ‌تاپ خود را هر کجا که مایل هستید به راحتی با خود حمل کنید. 

البته فقط بحث زیبایی نیست. مک‌بوک پرو، بسیار با دوام و مستحکم نیز هست. این دستگاه طوری طراحی شده است که حتی کوچک ترین صدایی نیز از فن آن نمی شنوید. در ضمن، در نتیجه استفاده طولانی مدت به اصطلاح داغ نمی کند.

 

ویژگی‌ها

ما بیشتر در مورد صفحه‌نمایش بسیار عالی رتینای این دستگاه صحبت کردیم اما این تنها ویژگی بارز MacBook Pro نیست. اول از همه باید به اتصالات کابلی و بی سیم این دستگاه اشاره کرد که از پشتیبانی از کارت SDXC گرفته تا اتصال وای‌فای 802.1 1n  و بلوتوث نسخه 4 را پشتیبانی می کند. پرو، دو پورت USB3 پرسرعت دارد که هر کدام در دو طرف دستگاه تعبیه شده اند. از دیگر اتصالاتش باید به دو پورت تاندربولت، سوکت هدفون و یک پورت HDMI اشاره کرد.

در قسمت جلوی لپ‌تاپ یک دوربین با کیفیت 720p اچ‌دی وجود دارد که برای اسکایپ و FaceTime  مناسب است اما کیفیت تصاویر و ویدئوهای آن چندان خوب نیست. به ویژه اینکه در نمایشگر بسیار شفاف رتینای پرو، تصاویر کمی تیره دیده می شوند.

قابلیت AirPlay  نیز بسیار خوب کار می کند و سیستم‌عامل دستگاه Lion است. البته جدیدترین نسخه این سیستم‌عامل به نام Mountain Lion OS روی دستگاه نیز باعث ارتقا مزیت هایش است.

متاسفانه مک‌بوک پرو با نمایشگر رتینا، درایو نوری ندارد شاید همین مساله است که اندازه و ضخامت آن را باریک نگه داشته است. مک‌بوک Airهای اپل نیز درایو نوری ندارند و می توان مدل های اکسترنال را به آنها وصل و استفاده کرد.

 

نخستین لپ‌تاپ اپل با صفحه‌نمایش رتینا

 

صفحه نمایش

مک‌بوک پرو جدید با صفحه‌نمایش Retina معرفی شده است. این صفحه نمایش 15.4 اینچ اندازه و نور پس زمینه LED دارد. وضوح تصویر آن عالی و 2880×1800 پیکسل با تراکم 220 پیکسل در هر اینچ است. 

کیفیت و وضوح این صفحه به قدری بالاست که اگر در انتهای اتاق نشسته باشید نیز می توانید نوشته های روی صفحه با فونت 10 را نیز به راحتی بخوانید. رنگ ها کاملا غنی و کنتراست تصویر عالیست. این نمایشگر کمترین بازتاب نور را دارد. زاویه دید آن عریض است و تصاویر به خوبی و کامل در آن دیده می شوند. هر چه از وضوح و کیفیت تصویر صفحه‌نمایش رتینای این لپ‌تاپ بگوییم کم گفته ایم. این کیفیت مناسب عکاس ها یا فیلم سازها است تا تصاویر خود را با بهترین و عالیترین کیفیت تماشا کنند. 

 

نخستین لپ‌تاپ اپل با صفحه‌نمایش رتینا

 

عملکرد

مک‌بوک پرو جدید با صفحه‌نمایش رتینا ویژگی های دیگری نیز همچون پردازنده قدرتمند و سریع 2.3 گیگاهرتز و چهارهسته ای Intel Core i7 نیز دارد. با این پردازنده همه فعالیت های نوت‌بوک در کسری از ثانیه اجرا می شوند. از همه بهتر اینکه این پردازنده به هیچ وجه صدا ندارد و در سکوت کار خودش را انجام می دهد. 

 

نخستین لپ‌تاپ اپل با صفحه‌نمایش رتینا

 
این پردازنده 8 گیگابایت حافظه دارد که برای انجام چند کار همزمان بسیار مناسب است. این میزان حافظه می تواند شش دسک‌تاپ مختلف که برنامه های متفاوتی را اجرا می کنند بدون کوچک ترین تاخیری کنترل کند. این قدرت و توانایی زیاد، دست اپل را برای مانور دادن در حوزه بازی بیشتر باز می کند. کارت گرافیک اینتل این دستگاه نیز  HD Graphics 4000 و Nvidia GeForce GT 650M هستند و یعنی با این کیفیت و قدرت می توان بازی هایی همچون RC Mini Racers را تا مرحله 11 بدون هیچ مشکلی روی این لپ‌تاپ اجرا کرد. 

مک‌بوک پرو جدید با صفحه‌نمایش رتینا، 56 گیگابایت حافظه دارد. یعنی کاربر هیچ هراسی برای کمبود فضای ذخیره سازی نخواهد داشت. همچنین می تواند به سرعت از هارد درایو به فلش سوئیچ کند. البته این میزان حافظه به 512 گیگابایت نیز قابل ارتقا است. 


باتری

اپل ادعا کرده است باتری مک‌بوک پرو 2012، تا 7 ساعت استفاده و وب‌گردی را پشتیبانی می کند. البته اگر بخواهید زمان زیادی را در اینترنت سپری کنید این میزان کاهش پیدا می کند. در آزمایشات نشان داده شده است با استفاده مداوم و 100 درصدی از این دستگاه همچون استفاده از AirPlay، گوش کردن به موسیقی های آی‌تیونز، تماشای ویدئوهای مختلف، وب‌گردی و ویرایش عکس ها، باتری فقط  5 ساعت استفاده را پاسخ‌گوست. باتری این لپ‌تاپ به طرز بسیار عجیبی تا 30 روز در حالت استندبای دوام می آورد. 


شارژ سریع موبایل