سارا قاسمی شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰

از زمانی که معضلی به نام مزاحمت‌ پیامک‌های تبلیغاتی میان کاربران موبایل رواج یافت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اطلاعیه‌ای، یک‌ماه برای مشترکان‌ زمان گذاشت تا درصورت عدم‌تمایل به دریافت این پیامک‌ها، لغو دریافت پیامک تبلیغاتی خود را اطلاع‌دهند اما با وجود این تنها ۱۰درصد مشترکان موبایل اعلام کردند که به دریافت این پیامک‌ها تمایلی ندارند و مابقی مشترکان در این‌باره اقدام نکردند.

 

فقط 14هزار مورد شكایت از پیامك‌های ناخواسته

براساس آمارهایی كه از سوی مركز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد منتشر شده مشتركان موبایل در بازه زمانی شش‌ماهه دوم سال 92بالغ بر 14هزار مورد شكایت از پیامك‌های انبوه و تبلیغاتی به این مركز ارائه كرده‌اند.

اگرچه به‌نظر می‌رسد موارد نارضایتی از دریافت پیامك‌های تبلیغاتی بسیار بیشتر از این تعداد است اما از آنجا كه بسیاری از ما خود را درگیر مسائل مربوط به شكایت نمی‌كنیم نارضایتی خود را از این بابت‌ كمتر اعلام كرده‌ایم. از طرفی برخی از ما فكر می‌كنیم اگر سرویس پیامك تبلیغاتی خود را لغو كنیم سایر پیامك‌های اطلاعاتی مفید نیز به دستمان نمی‌رسد و حاضریم آزار این پیامك‌ها را تحمل كنیم.


چه پیامك‌هایی آزاردهنده‌اند

بدون شك پیامك‌های تبلیغاتی اگر در ساعات پایانی شبانه روز به دستمان برسند‌یا حاوی مطالبی غیرواقعی و با محتوای جعلی باشند، اوقات ما را بیشتر تلخ می‌كنند. برخی از این پیامك‌ها نیز با ارائه اطلاعات نادرست ما را ترغیب می‌كنند كه در مسابقات پیامكی شركت كنیم كه اینگونه پیامك‌ها می‌توانند سرقت اطلاعات مالی و شخصی ما را نیز به همراه د‌شته باشند.

هم‌اكنون بیشترین شكایتی كه از پیامك‌های تبلیغاتی به مركز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد رسیده مربوط به پیامك‌های جعلی مسابقه‌ای و تبلیغات محصولات بهداشتی بوده است. این پیامك‌ها به‌صورت دروغی به فرد می‌گوید كه شما برنده مسابقه شده‌اید و فرد را به فرستادن پول، شارژ تلفن همراه و حتی شماره حساب بانكی ترغیب می‌كند اما در نهایت فرد متوجه می‌شود كه نه مسابقه‌ای در جریان بوده و نه در مسابقه برنده شده است. در مورد دریافت پیامك‌های تبلیغاتی محصولات بهداشتی نیز باید گفت كه اغلب این محصولات بدون تأییدیه وزارت بهداشت هستند.

در همین حال ترویج عقاید و ادیان دروغین و پیامك‌های نادرست بانكی و پیامك‌های طالع بینی، تشویق به خروج سرمایه‌ها و پیامك‌های تبلیغاتی در زمینه وام‌ نیز در ردیف شكایت مشتركان موبایل از پیامك‌های انبوه قرار دارند.

20میلیون پیامكی كه تبلیغ می‌كنند

یكی از مسئولان شركت مخابرات می‌گوید كه روزانه 20میلیون پیامك تبلیغاتی برای مشتركان موبایل ارسال می‌شود و البته این تعداد با توجه به شمار مشتركان موبایل چیز زیادی محسوب نمی‌شود. مشتركان پرمصرف كه عمدتا شهروندان فعال جامعه محسوب می‌شوند روزانه حدود 3تا 4پیامك تبلیغاتی دریافت می‌كنند و مشتركان كم مصرف هیچ پیامكی دریافت نمی‌كنند.

داوود زارعیان می‌گوید: پیامك‌های تبلیغاتی پس از ساعت 12شب ارسال نمی‌شود و امكان دریافت آنها در ساعات نیمه شب بعید به‌نظر می‌رسد؛ مگرآنكه موبایل مشترك مقصد خاموش بوده‌یا خارج از محدوده سرویس دهی باشد كه پیامك در سیستم ذخیره شده و بعد از این زمان به مشترك می‌رسد.

راه‌حل‌های خلاصی از مزاحمت‌های پیامكی

1- چنانچه شما مشترك اپراتور همراه اول باشید می‌توانید با ارسال عدد یك به شماره پیامك 8999 از شر این تبلیغات برای همیشه رها شوید. همچنین شما با ارسال عدد 2به همان شماره پیامك 8999می‌توانید درصورت تمایل، دریافت پیامك تبلیغاتی را فعال كنید. در این رابطه می‌توان از شماره‌گیری كد دستوری * 8999# هم بهره گرفت. ‌ضمنا برای ثبت درخواست عدم‌دریافت پیامك‌های تبلیغاتی، مشتركان همراه اول می‌توانند با شماره تلفن 9990نیز تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور، درخواست خود را دراین باره ارائه دهند.

2- اگر شما مشترك ایرانسلی هستید برای ثبت درخواست عدم‌دریافت پیامك‌های تبلیغاتی می‌توانید عدد 2را به شماره 5005 ارسال كنید و یا می‌توانید از طریق خط ایرانسل خود با شماره 700تماس گرفته، درخواست خود را برای لغو این سرویس اعلام كنید.

3- مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، سامانه 10001314را برای مشتركان موبایل درنظر گرفته تا درصورتی كه از دریافت پیامك‌ها شكایت دارند‌ یا اینكه خواستار لغو این سرویس هستند به این سامانه پیامك بزنند. در این روش درصورتی كه از دریافت یك پیامك خاص نیز شاكی هستید می‌توانید متن پیامك و شماره ارسال‌كننده پیامك را به شماره سامانه شكایات مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد ارسال كنید.

4- سازمان تنظیم مقررات ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز سامانه رسیدگی به شكایت مربوط به پیامك‌های ناخواسته تبلیغاتی خود را به‌صورت اینترنتی راه‌اندازی كرده و مشتركان می‌توانند درخواست خود را در این‌باره از طریق نشانی اینترنتی WWW. CRA. IR دنبال كنند.

یك ترفند اینترنتی برای كاهش آلودگی هوا

این روزها ایده‌های مختلفی برای فرار از معضل ترافیك و كاهش آلودگی‌های هوا به گوش می‌رسد؛ این بار اما یك تیم كارآفرین ایده‌ای اینترنتی برای كمك به رفع این معضل پیشنهاد داده كه با ایجاد یك سایت با نام همسفریاب برای به اشتراك‌گذاری صندلی‌های خالی خودروهای شخصی، شكل گرفته است.

این سایت با پشتیبانی از سفرهای بین‌شهری و درون شهری، اطلاعات افرادی كه در یك مسیر تردد می‌كنند را اعلام می‌كند تا درصورت تمایل، افراد به جای اینكه با ماشین بدون سرنشین در شهر تردد كنند افراد هم مسیر خود را نیز به مقصد برسانند. برای مثال كسی كه محل سكونتش تهرانپارس است و محل كارش سیدخندان، می‌تواند افرادی را كه در طول این مسیر در آن زمان قصد تردد دارند با خود همسفر كند؛ این سایت حتی برای سفرهای بین‌شهری نیز برنامه‌هایی دارد؛ به‌عنوان مثال شخصی كه از اصفهان قصد سفر به تهران را دارد می‌تواند اشخاصی كه از اصفهان یا حتی شهرهای بین راه مانند نطنز قصد رفتن به تهران یا حتی شهرهای بین راه مانند قم داشته باشند را ‌همسفر خود كند. این سایت برای رفع مشكلات ناشی از ترافیك شهری و جاده‌ای، از بین بردن فرهنگ نادرست تك‌سرنشینی و در نهایت كاهش ترافیك و آلودگی هوا كاربرد خواهد داشت.

همچنین كاهش مصرف و هزینه سوخت، كاهش هزینه‌های سربار وسایل نقلیه، تقسیم شدن هزینه‌های سفر و انتخاب همسفر براساس علائق از دیگر جذابیت‌های این ایده است.

سایت مشابه سایت همسفریاب در اروپا نیز راه‌اندازی شده كه پس از گذشت 13سال از راه‌اندازی، توانسته است 24میلیون نفر مسافر را جابه‌جا كند، 630هزار تن از انتشار كربن در هوا بكاهد، 90هزار كیلومتر از ترافیك جاده‌ای كم كند و 750میلیون یورو نیز توسط راننده‌ها درآمدزایی شده است. همسفریاب به نشانی www. hamsafaryab. com در دسترس است.


اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : برترین ها
برچسب ها : پیامك, رهایی از شر پیامك های تبلیغاتی, راه‌های خلاصی از پیامک های تبلیغاتی, پیامك های تبلیغاتی, غیرفعال كردن تبلیغات پیامكی, ترفند اینترنتی, مزاحمت‌های پیامكی, پیامك های آزار دهنده, شكایت از پیامك‌های ناخواسته, لغو دریافت پیامک تبلیغاتی, اپراتورهای تلفن همراه, پیامك های تبلیغاتی در ایران, تعداد بالای پیامك های تبلیغاتی, sms, get rid of sms advertising, ways to get rid of sms advertising, sms advertising, disable sms advertising, internet trick, large distortion sms, annoying sms, complained of unwanted sms messages, stop receiving promotional sms, mobile operators, sms advertising in iran, the number of sms advertising


شارژ سریع موبایل