میترا جلالی سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۵

 کسانی که هر دو محیط اندروید و iOS را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که گستردگی و غنای اپلیکیشن‌های iOS به میزان قابل توجهی از اندروید بیشتر است. بسیاری از برنامه‌ها نسخه اندروید ندارند. به نظر می‌رسد که از نظر گرافیکی و طراحی رابط کاربری، توسعه‌دهنده‌ها وقت بیشتر برای اپلیکیشن‌های iOS می‌گذارند.

ممکن است شما بتوانید استثنائاتی را نام ببرید، اما به صورت کلی مطالب بالا درست و تردیدناپذیر هستند.

چرا این طور است؟ چرا توسعه‌دهنده‌ها هنوز هم iOS را ترجیح می‌دهند؟

البته ما در این نوشته، در مورد شرایط خاص داخل ایران صحبت نمی‌کنیم. در ایران چون تعداد کاربران iOS بسیار کمتر از اندروید است و نیز با توجه به اینکه فروش اپلیکیشن توسط بازارهای متفرقه در اندروید بسیار آسان‌تر است، توسعه‌دهنده‌ها اولویت‌شان رو روی اندروید می‌گذارند.

پاسخ مختصر و مفید سؤال ما این است: با نوشتن اپلیکیشن برای iOS، بیشتر می‌شود پول درآورد!

در ادامه پست شواهدی برای این ادعای خود را مطرح می‌کنیم.

به این نقشه جالب نگاه کنید. این نقشه توییت‌های انجام شده در شهر نیویورک را که به وسیله آی‌فون انجام شده‌اند، نشان می‌دهد. همان طور که می‌بینید، تمرکز آی‌فون‌ها در محله ثروتمندنشین منهتن است و در محله فقیرنشین Newark خبری از آی‌فون نیست. به طور متوسط میزان درآمد سالانه اهالی منهتن ۶۷ هزار دلار و میزان درآمد سالانه اهالی Newark حدود ۱۷ هزار دلار است.

 

 چرا توسعه‌دهنده‌ها، بیشتر روی iOS کار می‌کنند؟


در این نقشه شهر سانفرانسیکو هم صاحبان آی‌فون بیشتر ساکنان محله‌های ثروتمندنشین هستند.
 

 چرا توسعه‌دهنده‌ها، بیشتر روی iOS کار می‌کنند؟


به وجود اینکه در بعضی از کشورها، اندروید ۸۰ درصد بازار گوشی‌های موبایل را دارد و با اینکه گفته می‌شود، دهه آینده، دهه اندروید است، طراحان و توسعه‌دهنده‌ها، اندروید را آنچنان که باید جدی نمی‌گیرند. چرا؟

چون کسانی که گوشی‌های اندروید انتخاب می‌کنند، بیشتر آدم‌های مقتصدی هستند که دوست ندارند برای اپلیکیشن‌ها پول پرداخت کنند.

فاصله مالی بین دارندگان آی‌فون و اندروید

یک شرکت پژوهشی در مورد بازاریابی موبایل، اخیرا نتایج جالبی منتشر کرده است:

بیشتر کسانی که از سایت‌های فروشگاهی بازدید می‌کنند، دارندگان آی‌پد هستند : ۸۷ درصد در مقابل ۱۱ درصد تبلت‌های اندرویدی)

- کسانی که آی‌پد دارند، خریدهای گران‌تری می‌کنند. (۱۵۵ دلار در مقایسه با ۱۱۰ دلار)

- ۶۰ درصد بازدیدکننده‌های موبایلی سایت‌های فروشگاهی، از طریق آی‌فون است، اندرویدهای تنها ۳۹ درصد بازدید موبایلی سایت‌های فروشگاهی را تشکیل می دهند.

به علاوه بر اساس آماری که IBM منتشر کرده است، میزان خرید آنلاین در موسم تعطیلات در آمریکا، توسط صاحبان آی‌دوایس تقریبا دو برابر صاحبان وسایل اندرویدی بود.

عرضه گوشی‌های موبایل اندرویدی بسیار ارزان باعث شده است که قشر بیشتری از فقرا یا قشر متوسط رو به پایین که می‌خواستند صاحب گوشی موبایل هوشمند شوند، گوشی اندرویدی بخرند. گوشی Moto G گوگل در بریتانیا تنها در عرض سه ماه، ۶ درصد بازار گوشی‌های هوشمند را به چنگ آورد.


حالا به این نقشه نگاه کنید، که میزان عایدی توسعه‌دهنده‌ها را در پلتفرم‌های مختلف نشان می‌دهد. همان طور که می‌بینید به جز آسیا در سایر جاها، میزان درآمد توسعه‌دهنده‌های iOS بسیار بیشتر است.
 

 
 چرا توسعه‌دهنده‌ها، بیشتر روی iOS کار می‌کنند؟
 
اما در این نقشه آسیا در تسخیر اندروید است. تنها استثنا چین است که آن هم البته به خاطر این است که کاربران چینی به جای گوگل پلی، ترجیح می‌دهند از بازارهای دیگر استفاده کنند.

به صورت خلاصه به خاطر اینکه کاربران اندروید در حال حاضر امکان خرید کمتری دارند یا این تمایل در آنها کمتر وجود دارد، توسعه‌دهنده‌ها بیشتر روی iOS متمرکز می‌شوند.

اما سؤال این است که آیا در آینده هم راهبرد توسعه‌دهنده‌ها تغییر نخواهد کرد؟

فعلا نمی‌توانیم پاسخی قطعی به این سؤال بدهیم، اما می‌شود تصور کرد که اگر کاربران اندروید بسیار بیشتر از حال حاضر شود، یا اگر رفتار خرید آنها تغییر کند، سیاست توسعه‌دهنده‌ها هم تغییر کند.

در این میان ما البته توسعه‌دهنده‌های ویندوز فون را فراموش کردیم. آیا ساتیا نادلا می‌تواند راهی برای به دست آوردن دل توسعه‌دهنده‌ها پیدا کند؟


شارژ سریع موبایل