سعیده حقیق يكشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰

تبلت‌ها در حال تسخیر دنیا هستند؛ آنها وزن کمتری دارند، باتری‌شان شارژدهی طولانی‌تری دارد، سریع‌تر کار می‌کنند و هزینه تهیه آنها در حد و اندازه لپ‌تاپ‌های معمولی است.

اما آیا تمامی این مزایا بدان معنی است كه دنیای لپ‌تاپ‌ها در حال پایان است و در آستانه ظهور دنیای جدیدی هستیم؟ تبلت و لپ‌تاپ هر كدام مزایا و معایبی دارند كه شاید تصمیم در مورد انتخاب هر كدام از آنها كمی دشوار باشد. نت‌بوك‌ها و تبلت‌ها در كل شباهت‌هایی با هم دارند و در عین حال چندین تفاوت در آنها باعث می‌شود افراد بین انتخاب یكی از این دو تردید داشته باشند. البته باید درنظر داشته باشید كه مقایسه تبلت و نت بوك به هیچ‌وجه منطقی نیست.

تبلت را می‌توان نسل جدید و توسعه یافته گوشی‌های هوشمند دانست كه به شما امكان انجام بسیاری از كارها را خواهد داد، برخی از این كارها عبارتند از:

چك كردن ایمیل: دسترسی به صندوق پست الكترونیكی و بررسی ایمیل‌ها و ارسال ایمیل

وب‌گردی: امكان گشت و‌گذار در اینترنت و مشاهده صفحات وب مانند یك لپ‌تاپ

مشاهده تصاویر و ویدئو: با اینكه ممكن است برخی از تبلت‌ها دوربین برای گرفتن عكس نداشته باشند ولی می‌توانید با آنها آلبوم تصاویر خود را مشاهده كنید و یا برای دیدن فیلم از آنها استفاده كنید.

گوش دادن فایل صوتی و تماشای فیلم: تبلت‌ها برای كاركردن با انواع رسانه‌ها طراحی شده‌اند و به شما اجازه می‌دهند از سایت‌های مربوطه موسیقی و یا فیلم تماشا كنید.

مشاهده و ویرایش پرونده‌ها: بیشتر تبلت‌ها این امكان را برای شما فراهم می‌كنند كه پرونده‌های متنی خود را مشاهده و ویرایش كنید. این پرونده‌ها شامل ورد، اكسل، پاورپوینت و از این قبیل برنامه‌هاست.

كتابخوانی: یكی از بهترین ویژگی‌های تبلت‌ها، فراهم‌كردن امكان كتابخوانی است. شما می‌توانید به سادگی كتاب‌های الكترونیك متعددی را مطالعه كنید.

بازی‌كردن: تبلت‌ها برای بازی‌كردن بسیار خوب هستند و بازی‌های فراوانی برای این وسیله طراحی شده است.

برخی از مهم‌ترین كاستی‌های تبلت‌ها هم عبارتند از:

1- عدم‌توانایی در اجرای نرم‌افزارهای كامپیوتر

2- نبود حافظه كافی

3- نداشتن ماوس

4- محدودیت در اتصال سایر وسایل و افزایش حافظه

5- محدودیت گزینه‌های چاپ و اسكن

اگر شما عمدتا از كامپیوتر برای وب‌گردی، گردش در شبكه‌های اجتماعی و ارسال مطلب در آنها و چك كردن ایمیل‌هایتان استفاده می‌كنید، تبلت‌ها نیاز شما را كاملا برآورده خواهند كرد. مزیت آنها سرعت بالا، اندازه كم و سبك بودن است و روزبه‌روز هم بیشتر بر امكانات آنها افزوده می‌شود و به كامپیوترها شبیه‌تر می‌شوند. اما اگر به هر دلیلی، فقط می‌توانید یك دستگاه قابل حمل با صفحه بزرگ بخرید، انتخاب آسان است: لپ تاپ بخرید. یكی از مزایای استفاده از یك لپ‌تاپ، بهره‌گیری از سخت‌افزار‌هایی است كه در آن گنجانده شده‌اند كه ازجمله آنها می‌توان به صفحه كلید كامل و صفحه نمایش بزرگ و با وضوح بالا اشاره كرد. صفحه كلید فیزیكی كامل به افرادی كه علاقه‌ای به تایپ كردن روی صفحه نمایش ندارند بسیار كمك می‌كند و همچنین سرعت عملكرد آنها را افزایش می‌دهد.

صفحه نمایش بزرگ و با كیفیت به آنها كمك می‌كند تا با دید بازتری به كارهایشان بپردازند، كتاب بخوانند، بازی كنند، ویدئو تماشا كنند یا اینكه صفحات وب را مرور كنند. لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش‌هایی با اندازه‌هایی متفاوت هستند كه شما می‌توانید با توجه به نیازتان آنها را انتخاب كنید. معمولا صفحه نمایش آنها به دور از هرگونه صدمات و آسیب‌های جانبی هستند و ممكن است بعضی از آنها از قابلیت لمس هم پشتیبانی كنند.

فضای ذخیره‌سازی‌ (هارد دیسك) در لپ‌تاپ‌ها بسیار زیاد است و برای یك استفاده معمولی كاملا مناسب است. به‌طور متوسط بهره‌گیری از یك حافظه ۵۰۰ گیگابایتی به بالا در این محصولات این امكان را برای شما فراهم می‌كند تا با خیال راحت هر آنچه را كه مایلید در آن به راحتی ذخیره كنید و هر زمان كه خواستید با سرعت بالا به آن دسترسی داشته باشید.

یكی دیگر از ویژگی‌های لپ‌تاپ‌ها بهره‌گیری از تجهیزات و سخت‌افزار‌های قدرتمند(با توجه به مدل آنها متفاوت است) است كه انجام كارهای مختلف ازجمله بازی‌كردن، كارهای گرافیكی و كاركردن با انواع نرم‌افزار‌ها را برای شما به آسانی فراهم می‌كند.

لپ‌تاپ‌ها تقریبا تمام پورت‌ها و درگاه‌های مورد نیاز را روی خود دارند و بیشتر اوقات نیازی به خرید محصولات جانبی نخواهید داشت.

كی چی بخرد كه بهتر باشد؟

اگر به مقایسه كوتاه این صفحه دقت كرده باشید متوجه خواهید شد كه تبلت و لپ‌تاپ هر كدام دارای نقاط ضعفی هستند كه در كنار هم یكدیگر را خواهند پوشاند. به‌طور قطعی نمی‌توان گفت كدام‌یك بهتر یا ضعیف‌تر است.

این‌كه شما تبلت را انتخاب كنید یا لپ‌تاپ را، فقط به نیاز شما و كاربردی بودن این وسایل برای شما بستگی دارد. پس برای انتخاب هركدام از آنها اول از همه باید مشخص كنید كه برای چه كاری آن را لازم دارید!

اگر از آن دسته از كاربرانی هستید كه فعالیت‌های تخصصی مانند طراحی و كار با نرم‌افزارهای مختلف را در برنامه روزانه خود دارید، تردیدی وجود ندارد كه استفاده از تبلت نمی‌تواند در این زمینه برای شما مفید باشد و هیچ تبلتی نمی‌تواند جای لپ‌تاپ حرفه‌ای‌تان را بگیرد. زیرا نه‌تنها سرعت پردازنده‌های آن جوابگوی نیازهای شما نخواهد بود بلكه ممكن است برخی از نرم‌افزارهای تخصصی شما نیز روی آن نصب نشود. بنابراین پیشنهاد می‌شود با توجه به شرایط كاری و نیازهای خود محصولی را انتخاب كنید كه برای شما كارایی بیشتری داشته باشد. هرچند كه درصورت مناسب بودن شرایط اقتصادی، داشتن هر دو محصول مزایا و امكانات خود را به همراه دارد.

اگر بخواهیم در كلام آخر مزایا و معایب تبلت‌ها را به اختصار بیان كنیم اینگونه خواهد بود كه سبك‌بودن، طول عمر بالای باتری و قابلیت جابه‌جایی ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های یك تبلت است كه البته همین مزیت‌ها سبب می‌شود كه مواردی همچون قدرت پایین‌تر پردازشگر و حافظه در مقایسه با لپ‌تاپ، محدودبودن اتصالات ورودی و خروجی و همچنین ضعف در پشتیبانی از نرم‌افزارهای مختلف را به‌دنبال داشته باشد و در رابطه با لپ‌تاپ‌ها این نكته را به‌خاطر داشته باشیدكه این محصول از لحاظ سخت‌افزاری و قدرت پردازش، چند سر و گردن از تبلت قدرتمندتر است و همانطور كه گفته شد تبلت‌ها بیشتر به‌عنوان وسیله‌ای تفریحی و تا حدودی كاربردی با قابلیت حمل‌ونقل آسان شناخته می‌شوند.



شارژ سریع موبایل