سارا قاسمی چهارشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰

کشور ما ایران در زمینه تولید گوشی های هوشمند به موفقیتی دست نیافته است و سالانه سیل عظیم گوشی های خارجی است که گاه از مرزهای قانونی و یا از طریق غیرقانونی راه خود را به بازار کشورمان باز می کنند. در روالی معمول آنچه که برای کمپانی های گوشی ساز اهمیت دارد، کسب سود بیشتر از بازار کشورها از جمله ایران است.

در این میان برخی شرکت های گوشی ساز همچون اپل هیچ نماینده مستقیم و یا غیرمستقیم در ایران نداشته و از این رو اهمیتی نیز به حقوق مشترکان، سوءاستفاده ها و قیمت تمام شده محصولاتش نمی دهد اما با این وجود واقعیت آن است که عوامل متعددی بر رفتار ایرانیان در خرید گوشی تاثیرگذار است. محدودیت در انتخاب برند و کمبود تبلیغات سالم و مناسب از جمله عواملی است که رفتار متفاوت ایرانیان را در انتخاب گوشی های همراه رقم می زند. البته میزان بودجه و نحوه کاربری گوشی هوشمند نیز از دیگر عوامل منطقی است که بین کاربران ایرانی و سایر کاربران در سرتاسر جهان مشترک است.

اگرچه اطلاعات مدونی در مورد میزان علاقه ایرانی ها به برندهایی که در کشورمان حضور دارند وجود ندارد و به طور حتم نمی توان گفت که کدام گوشی ها و از کدام برند بیشتر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. در این میان انبوهی از فروشگاه ها و سایت ها با کاتالوگ های اینترنتی وجود دارند که به علت شائبه برخی روابط تجاری و حمایت تبلیغاتی از سوی برخی برندها، ملاک مناسبی برای تشخیص میزان موفقیت، پرفروش بودن یا اقبال کاربران ایرانی به آنها نیست.

اما در فضای فاقد اطلاعات قابل اتکا با نگاهی بر میزان جستجوی گوشی های موبایل در گوگل می توان به نکات قابل توجهی رسید؛ از جمله این که ظاهرا اکثر کاربران ایرانی برخلاف حجم اخبار و تبلیغات هدایت شده در خرید پرچمداران کمپانی ها احتیاط بیشتری به خرج می دهند و به آنها زمان می دهند که علاوه بر اثبات کارایی خود، با کاهش قیمت خوبی نیز مواجه شوند و بدین ترتیب کاربران ایرانی امکان خرید مطمئن تر و ارزان تر را برای خود فراهم می کنند.

در ادامه گزارش 30 گوشی مورد علاقه ایرانی ها از نگاه گوگل آمده است. البته با این توضیح که این علاقه لزوما به معنای پرفروش بودن نیست و صرفا نشان دهنده آن است که مورد دقت و توجه کاربران ایرانی قرار گرفته اند.


سامسونگ

 

ایرانی‌ها عاشق این گوشی‌‌ها هستند

 

سامسونگ در سال جاری چهار گوشی بالا رده را روانه بازار کرد. گوشی هایی که هر یک با ویژگی های خاص خود توانستند به موفقیت های خوبی دست یابند و موقعیت این کمپانی را در جایگاه اصلی خود تثبیت کنند. در واقع می توان گفت که امسال نوآوری های سامسونگ در طراحی تا حدی بارز بود که بیشتر کاربران ترجیح دادند تا گوشی جدید خود را به جای میان رده ها یا مدل های قدیمی تر از بین پرچمداران این کمپانی انتخاب کنند.

در این میان Galaxy S6 با بیشترین اقبال از سوی کاربران ایرانی روبرو شد. علت این انتخاب را تا حدود زیادی می توان به موقعیت سامسونگ در میان کاربران ایرانی نسبت داد اما علت این که چرا از بین پرچمداران سامسونگ، S6 بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده، تغییر رویکرد سامسونگ در طراحی است.

کاربران زیادی طراحی جدید سامسونگ را پسندیدند در حالی که برای پذیرفتن طرحی کاملا متفاوت و در حد صفحه نمایش خمیده Galaxy S6 Edeg ظاهرا آمادگی لازم را نداشتند، بنابراین S6 را گزینه ای جالب توجه تر می دانند.

البته در این میان نمی توان از نقش تعیین کننده قیمت غافل شد/ Galaxy S6 Edge، Edge+ و Galaxy Note5 به مراتب قیمتی بیش از S6 دارند و این در حالی است که S6 به تنهایی برچسب قیمتی در حدود یک میلیون و 750 هزار تومانی را یدک می کشد.

بعد از S6 کاربران ایرانی به ترتیب گوشی های S4، S5 و A5 را مورد توجه قرار داده اند.

 

اپل

 

ایرانی‌ها عاشق این گوشی‌‌ها هستند

 

شرکت اپل نیز امسال دو پرچمدار به بازار عرضه کرد؛ iPhone 6S و iPhone 6S+ اما کاربران ایرانی ظاهرا ترجیح دادند تا گوشی مورد نظر خود را از بین پرچمداران 2014 این کمپانی انتخاب کنند. در این میان iPhone 6 با اقبال بیشتری از سوی کاربران روبرو شد.

برای توضیح این مطلب می توان گفت که به طور کلی گوشی های اپل در ایران از قوانین بازار تبعیت نمی کنند. مثلا قیمت آنها با گذشت زمان و ورود پرچمداران جدید تغییر چندانی نمی کند تا جایی که برخی از کاربران به آن به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنند، همچنین تمایل برای خرید آیفون های کارکرده اپل بیش از پیش بر محبوبیت مدل های قدیمی تر افزوده است و باعث رونق بازار خرید و فروش آنها شده است.

ضمن این که گوشی های تازه وارد این کمپانی در بدو ورود قیمت بالایی دارند و کاربران ترجیح می دهند برای کاهش قیمت هر چند جزیی، خرید خود را به تعویق بیندازند.

اما این که iPhone 6 رکورد جستجوی بیشتری را به خود اختصاص داده ریشه در میزان موفقیت این گوشی در سال گذشته نیز دارد. میزان رضایتمندی از این گوشی در حدی است که بسیاری از کاربران قید قابلیت 3D Touch را در iPhone 6S/6S+ زده اند و به همان امکانات iPhone 6 بسنده کرده اند.

این در حالی است که این گوشی در بازار ایران قیمتی در حدود دو میلیون و 130 هزار تومان دارد. پس از iPhone 6 به ترتیب گوشی های iPhone 6+، iPhone 5 و سرانجام پرچمدار جدید اپل iPhone 6S قرار گرفته اند.

 

سونی

 

ایرانی‌ها عاشق این گوشی‌‌ها هستند

 

سونی در ارائه پرچمداران به بازار، سیاست مخصوص به خود را در پیش گرفته. این کمپانی هر شش ماه یک بار پرچمداری به بازار عرضه می کند تا گوشی تازه وارد نیز در کنار پرچمدار قبلی شانس خود را برای فروش امتحان کند.

علت در پیش گرفتن این استراتژی از طرف سونی به درستی مشخص نیست اما به اعتقاد بسیاری عرضه پی در پی گوشی ها به بازار سبب کاهش میزان نوآوری در آنها شده است. پیروزی از قالب خاص طراحی و پایبندی به آن نیز سبب شباهت ظاهری پرچمداران این کمپانی به یکدیگر شده است.

از میان شش نسل از خانواده اکسپریا از Z تا Z5 که طی سه سال اخیر به بازار راه یافته اند، Z1 بیشترین جستجو را در سال جاری از سوی ایرانی ها به خود اختصاص داده است. سونی بخش زیادی از موفقیت خود را در بازار مدیون لوازم صوتی و تصویری و برند خوشنام خود است.

دوربین 20.7 مگاپیکسلی Z1 با بهره مندی از لنز G به عنوان بهترین لنز سونی در کنار رابط کاربری جذاب آن، صفحه نمایش TRILUMINOS و پردازنده کارآمد هنوز هم می تواند انتظارات بخش زیادی از کاربران را برطرف کند. برخورداری از گواهینامه IP55 و IP58 مزیت دیگری است که با مقاوم کردن آن در مقابل آب و گرد و غبار، انگیزه دیگری برای تصاحب این گوشی در اختیار طرفداران این برند قرار می دهد.

اما دلیل اصلی روی آوردن به Z1 کاهش قیمت مناسب آن است که با طی سیر نزولی به حدود یک میلیون تومان رسیده است و می توان این پرچمدار اسبق را با بودجه یک گوشی میان رده بازار خریداری کرد. بعد از Z1 به ترتیب به Z3، Z5 و Z2 توجه بیشتری نشان داده اند.


HTC

امروزه در دنیای گوشی های هوشمند، طراحی به یکی از عوامل مهم در تضمین موفقیت گوشی ها تبدیل شده است. در حالی که محدودیت های موجود، ایجاد تحولی اساسی در طراحی را با دشواری روبرو کرده است اما شرکت هایی چون HTC توانسته اند در این عرصه موفقیت بیشتری به دست آورند.

 

ایرانی‌ها عاشق این گوشی‌‌ها هستند

 

گوشی های سری One این کمپانی به داشتن طراحی زیبا شهرت دارند. قالب طراحی که در HTC One بنا نهاده شد، سیر تکاملی خود را در نسل های بعدی نیز ادامه داد.

در این میان HTC One M8 به دلیل استفاده از قالب تمام فلزی، بازگرداندن درگاه کارت حافظه به گوشی و از همه مهمتر استفاده از بلندگوهای BoomSound توانسته بیشترین توجه را از دریچه جستجوی گوگل به خود اختصاص دهد. ویژگی کیفیت و شفافیت صدا در M8 به قدری بارز است که به خوبی از پس تامین نیاز کاربرانی که به تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و بازی علاقه مند هستند، برخواهد آمد. طبق ادعای HTC بلندی صدای M8 نسبت به نسل قبلی خود 25 درصد افزایش یافته است و همین موضوع در کنار برخورداری از قابلیت های یک پرچمدار و همچنین کاهش قیمت مناسب آن توانسته این گوشی را در لیست انتخاب کاربران قرار دهد.

قیمت M8 در حال حاضر حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است که برای خرید یک پرچمدار نه چندان قدیمی، مناسب به نظر می رسد. پس از M8 کاربران Desire 820، HTC One M9 و HTC One را در رتبه های بعدی جستجو قرار داده اند.

 

هواوی

شرکت هواوی پس از ورود به عرصه تولید گوشی های هوشمند با دشواری های زیادی روبرو شد. وجود رقبای قدرتمند در این عرصه در کنار ورود دیرهنگام این کمپانی به بازار فروش گوشی های هوشمند، کار را برای این کمپانی بیش از پیش دشوار کرد اما هواوی در این میان با چالش دیگری نیز روبرو بود و آن شناساندن برند خود به کاربرانی بود که اندکی با محصولات چینی مشکل داشتند.

 

ایرانی‌ها عاشق این گوشی‌‌ها هستند

 

مانند سایر کمپانی های چینی، سیاست هواوی نیز در ابتدا بر ارزان فروشی استوار شد با این تفاوت که نسبت به سایر کمپانی های چینی، بر کیفیت ساخت و گنجاندن قابلیت های کارآمد تمرکز بیشتری کرد به طوری که با بودجه یک میان رده در برندهای غیرچینی، امکان دسترسی به یک پرچمدار هواوی با کیفیت و کارآمدی بیشتر فراهم شد.

کار تا جایی بالا گرفت که فروشندگان به خریدارانی که بودجه محدودتری داشتند، با اطمینان خرید گوشی های هواوی را پیشنهاد می کردند تا ضمن صرف هزینه کمتر، صاحب امکانات بیشتری شوند.

روند رو به رشد این شرکت، سرانجام در سال 2015 به تولید گوشی پرچمدار P8 انجامید که با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شد. قیمت مناسب این پرچمدار در کنار قابلیت هایی چون چیپ ست پردازشی مناسب، دوربین و صفحه نمایش با کیفیت و طراحی و ساختار بدنه، توانست توجه کاربران را به این چینی تمام فلزی جلب کند.

هواوی با در نظر گرفتن قیمتی در حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان برای پرچمدار خود، کاربران زیادی را برای بررسی امکانات و مقایسه آن با قیمت پیشنهادی ترغیب کرد و بدین ترتیب P8 بین گوشی های هوای مقام اول تعداد جستجوها در گوگل را به خود اختصاص داد. پس از P8 مدل های P750، P7 و Y600 به ترتیب در رتبه های بعدی جستجو قرار گرفته اند.

 

لنوو

شرکت لنوو که پیش از این در زمینه تولید لپ تاپ و قطعات کامپیوتر فعالیت داشت، با خرید موتورولا به بازار گوشی های هوشمند راه یافت. تمرکز این کمپانی بیش از هر چیز بر تولید گوشی های نه چندان گران است و در اغلب موارد پایین نگاه داشتن قیمت را به بالاتر بردن امکانات ترجیح می دهد.

 

ایرانی‌ها عاشق این گوشی‌‌ها هستند

 

بر این اساس، Lenovo توانسته به موفقیت های خوبی در تولید گوشی های میان رده دست یابد. برگ برنده این کمپانی گنجاندن امکانات پرطرفدار در گوشی های میان رده است و در این راه بیش از هر چیز طرفداران بازی های موبایلی را هدف قرار داده است.

گنجاندن حداکثر امکانات گوشی های بالا رده، در طبقه میانی، ضمن جلوگیری از افزایش قابل توجه قیمت، جایگاه این شرکت را در بازار گوشی های هوشمند تثبیت کرده است.

گوشی K3 Note از این شرکت آمار بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده، صفحه نمایش این گوشی میان قیمت 5.5 اینچی است و از پردازنده هشت هسته ای مدیاتک در کنار 2 گیگابایت رم استفاده می کند. باتری 30000 میلی آمپری این گوشی از قابلیت شارژ سریع بهره می برد و قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت را داراست. همه اینها در حالی است که برای این گوشی بسته به رنگ و امکانات قیمتی 600 تا 660 هزار تومان در نظر گرفته شده است. پس از K3Note مدل های Z2 Pro، Vibe و K900  در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.


ZTE

شرکت ZTE نیز پس از سال ها فعالیت در زمینه تجهیزات مخابراتی، سرانجام پا به عرصه تولید گوشی های هوشمند گذاشت. این شرکت تلاش کرده گوشی های خود را در سه کلاس مختلف طبقه بندی کند تا امکان سازگاری گوشی های خود را با تمام سلیقه ها فراهم کند.

 

ایرانی‌ها عاشق این گوشی‌‌ها هستند

 

دسته اول: گوشی های Nubia این کمپانی هستند که در زمره گوشی های خوش طراحی و قوی این کمپانی قرار دارند. دسته دوم: سری Grand نام دارند که معمولا با صفحه نمایش بزرگ و قابلیت های مناسب عرضه می شوند و دسته سوم: سری Blade این کمپانی است که با استفاده از بازاریابی به روش چینی، کاربرانی را هدف قرار داده که به دنبال گوشی هایی با حداکثر کارایی و کمترین قیمت هستند. بخش اخیر با استقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه شده است اما کاربران ایرانی در جستجوهای خود به سراغ دسته اول رفته اند و از میان گوشی های موجود در این طبقه Nubia Z9 را مورد توجه قرار داده اند. فاصله 0.8 میلیمتری صفحه نمایش این گوشی از بدنه خارجی جزو امتیازاتش است که سبب شهرت آن به عنوان گوشی بی حاشیه شده است. تراشه Snapdragon810 در کنار 3 گیگابایت رم و باتری 2900 میلی آمپری این گوشی را در ردیف بالا رده ها جای داده است.

پس از Nubia Z9 مدل های Nubia Z5S و Grand S در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

 

مایکروسافت

مایکروسافت شرکت نام آشنایی است که نیازی به معرفی ندارد. این شرکت قدرتمند آمریکایی پس از کسب موفقیت های چشمگیر در بازار سیستم عامل و نرم افزار، با خرید بخش موبایل نوکیا، وارد بازار گوشی های هوشمند شد اما برخلاف درخشش مایکروسافت در زمینه نرم افزار، گوشی های هوشمند این شرکت آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفتند.

 

ایرانی‌ها عاشق این گوشی‌‌ها هستند

 

مایکروسافت با پیش رو قرار دادن تجربه موفق اپل در طراحی پلتفرم iOS وارد عرصه تولید گوشی های هوشمند یا سیستم عامل ویندوز شد. اما با فاصله زیادی از این کمپانی و در مقام سوم سیستم عامل ها قرار گرفت.

در میان گوشی های ساخت مایکروسافت Lumia930 به دلیل استفاده از سیستم عامل windows 10 توانست کنجکاوی کاربران ایرانی را جلب کند و مقام اول جستجو در گوگل را به خود اختصاص دهد. این گوشی با صفحه نمایش 5.2 اینچی QHD، رم 3 گیگابایتی، امکان پشتیبانی از کارت حافظه، دوربین 20 مگاپیکسلی و باتری 3000 میلی آمپر ساعتی، توانست به عنوان پرچمدار 2015 مایکروسافت در صدر جستجوها قرار گیرد.

با این که میزان استقبال از گوشی های میاکروسافت در ایران در سطح پایینی قرار دارد اما پس از Lumia 930 که قیمتی در حدود یک میلیون و 400 هزار تومان دارد، گوشی های Lumia 1520 و Lumia 950 در رتبه های بعدی جستجوهای کاربران ایرانی قرار گرفتند.



شارژ سریع موبایل