سمیه قاسمی سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

گسترش تلفن‌های هوشمند طی چند سال گذشته، بازار خوبی را برای طراحان و برنامه‌نویسان سیستم‌عامل‌های این دستگاه‌ها به وجود آورده است و شرکت‌های بزرگی همچون گوگل سعی در تصاحب این بازار پردرآمد دارند. آمارها بیانگر آن است که در حال حاضر سیستم عامل گوگل (اندروید) روی 82 درصد تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند نصب است و این سیستم عامل با اختلاف 70 درصدی از رقیب خود یعنی اپل (iOS)، پیشتاز بازار سیستم عامل‌های تلفن هوشمند است.

همان‌طور که می‌دانید سال 2008 نخستین نسخه از اندروید به بازار آمد و توانست در مدت اندکی دنیای تلفن‌های هوشمند را تسخیر کند. اندروید که از هسته اصلی سیستم عامل لینوکس بهره برده است به‌صورت متن باز (Open source) عرضه می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند و این سیستم عامل را به دلخواه خود منعطف کنند.

این ویژگی اندروید باعث شد تا برنامه‌نویسان خبره‌ای با تغییرات در کد‌های اندروید سیستم عامل جدیدی را عرضه کنند و نام آن را «سیانوژن مد» (CyanogenMod) بگذارند. سیانوژن که نسخه ارتقا یافته اندروید به حساب می‌آید و گفته می‌شود به‌صورت کاملاً مستقل فعالیت می‌کند؛ از سال 2009 پا به دنیای تلفن‌های هوشمند گذاشته است. مدیران این شرکت ادعا می‌کنند که سیانوژن رتبه سوم محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها را در اختیار دارد و هرروز بر کاربران آن افزوده می‌شود. در این مدت پیشرفت سیانوژن به قدری بوده است که شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، سامسونگ و حتی گوگل برای خرید آن اعلام آمادگی کرده‌اند که خالقان سیانوژن دست رد بر سینه آنها زده‌اند.

به‌روزرسانی‌های متعدد

اما چه ویژگی کاربران تلفن‌های هوشمند را بر آن می‌دارد تا از سیستم‌عامل اندروید دست بکشند و به سیانوژن روی بیاورند؟ مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا نسخه جدیدی از سیستم عامل‌ها روانه بازار شوند و این یکی از ضعف‌هایی است که همه سیستم عامل‌های تلفن هوشمند از آن برخوردارند. اما سیانوژن تقریباً هرروز به‌روزرسانی می‌شود و باگ‌های نرم‌افزاری و امنیتی آن برطرف می‌شود. این ویژگی منحصر‌به فرد سیانوژن است که توانسته کاربران زیادی را به سوی خود جلب کند.

 

 سیانوژن غول‌های فناوری را شکست می‌دهد؟
 

علاوه بر این کاربران اندروید برای استفاده از نسخه‌های جدید این سیستم عامل با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو هستند، چون تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند بعد از عرضه محصولات خود تنها چند ماه از آنها پشتیبانی می‌کنند و شاید حداکثر تا سه نسخه جدید اندروید را برای محصولات خود ارائه دهند و اینجاست که توسعه‌دهندگان سیانوژن آستین‌ها را بالا می‌زنند و اندروید جدید را برای این دست از کاربران به‌صورت رایگان عرضه می‌کنند. برای نمونه هنوز بسیاری از سازندگان، نسخه پنجم اندروید را برای تلفن‌های قدیمی‌شان عرضه نکرده‌اند، اما با استفاده از رام‌های سیانوژن می‌توان جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید را روی این دست تلفن هوشمند نصب کرد.

رفع محدودیت‌ها

از همه اینها که بگذریم، سیانوژن محدودیت‌هایی را که در رام‌های اصلی تلفن‌های هوشمند وجود دارد ازبین می‌برد. مثلاً کاربران بیشتر گوشی‌های اندرویدی این امکان را ندارند تا اپلیکیشن‌های خود را به حافظه خارجی تلفن خود انتقال دهند اما با نصب سیانوژن این محدودیت برداشته می‌شود و عملیات انتقال اپلیکیشن‌ها به حافظه خارجی به سادگی میسر می‌شود.

سبک‌تر از همیشه

از ویژگی‌های برتر سیانوژن می‌توان به کدنویسی ساده و سبک آن اشاره کرد که حاصل آن سیستم عاملی سریع و پایدار است و نرم‌افزارهای اضافی و غیر‌ضروری نسخه‌های کارخانه‌ای در آن وجود ندارد. اما این ساده نویسی در کدها این امکان را به کاربران می‌دهد تا طبق سلیقه خود تنظیمات و محیط کار را سفارشی کنند.

امنیت بیشتر

در سیانوژن با بهره‌گیری ازPrivacy Guard می‌توانید از دسترسی‌های مرتبط با برنامه‌های نصب شده مطلع شوید و مطمئن شوید برنامه‌های جدید نصب شده روی دستگاه شما به‌طور پیش‌فرض چه دسترسی‌هایی دارند. با بهره‌گیری از این قابلیت، تجربه‌ای همانند سیستم دسترسی سیستم‌عامل IOS خواهید داشت و بدین ترتیب می‌توانید مشخص کنید که آیا برنامه‌ای خاص می‌تواند به مکان، مخاطبان و دیگر اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد یا خیر. عملکرد این قسمت برپایه قابلیتی به نام App Ops در اندروید است که گوگل دسترسی به آن را حذف کرده است.

 

 سیانوژن غول‌های فناوری را شکست می‌دهد؟
 

با استفاده از PrivacyGuard همچنین می‌توانید هنگام استفاده از برنامه‌ای با دسترسی‌های محدود، هشدارهایی را دریافت کنید. اگر برنامه‌ای عملکرد مطلوب ندارد، این هشدار به شما اعلام خواهد شد تا در صورت صلاحدید برخی از دسترسی‌ها را مجددا فعال کنید. با رفتن به مسیر Settings و سپس Privacy و در نهایت Privacy Guard می‌توانید به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید.

معایب سیانوژن

مطمئناً هر سیستم عاملی در کنار محاسن خود، معایبی هم دارد. باگ‌های زیاد سیانوژن در نسخه‌های جدید اولیه، بسیار زیاد است و مدتی طول می‌کشد تا با به‌روزرسانی‌های متعدد این باگ‌ها برطرف شود. این تنها عیبی است که این سیستم عامل از آن رنج می‌برد.



شارژ سریع موبایل