مهرداد محمدی سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

تلفن‌های هوشمند را فراموش کنید! ساعت‌ها نیز اکنون در راه هوشمند شدن هستند. این مقاله با شما از ابزارهای جدید سخن می‌گوید.

 

ساعت‌های هوشمند جدید به یک صفحه لمسی مجهز هستند که برای برقراری ارتباط با تلفن همراهی که در جیب شما قرار دارد از بلوتوث استفاده می‌کنند.

 

آنها ضمن توانایی برقراری ارتباطات اینترنتی به شما امکان می‌دهند تا آلارم‌هایی مانند دریافت یک ایمیل یا پیامک جدید را روی ساعت خود مشاهده کنید.

 

نیسان یکی از شرکت‌هایی است که به ساخت ساعت‌های هوشمندی که هنگام رانندگی به دست بسته می‌شوند روی آورده است.

این ساعت قادر است با تخمین میانگین سرعت اتومبیل و خواندن میزان مصرف سوخت، عملکرد اتومبیل شما را ارزیابی کرده و نیز به کمک فن‌آوری بایومتریک، به هنگام خستگی در طول رانندگی هشدارهای لازم را بدهد.

 

تب تند ساعت‌های هوشمند را می‌توان بخشی از تمایلات دنیای کنونی به سمت و سوی فن‌آوری‌های پوشیدنی قلمداد کرد. در آینده خواه ناخواه خبرهای زیادی در مورد این فناوری جدید خواهید شنید.

 

پس لپ‌تاپ ها قرار است به ژاکت تبدیل شوند؟!

 

نه کاملا. حداقل هنوز نه. این روند جدید در ابزارهای پوشیدنی که فن‌آوری‌های کامپیوتری در آنها تعبیه شده است معنا می‌یابد. آیا ساعت‌های ماشین‌حسابی را از دهه ۱۹۸۰ به یاد می‌آورید؟

 

اگر چیزی به خاطر ندارید ویکی‌پدیا در یادآوری این خاطرات به شما کمک خواهد کرد: www.snipca.com/10093، عینک گوگل (www.google.com/glass) یکی از بارزترین نمونه‌های فن‌آوری پوشیدنی است و این اصطلاح حتی مانیتورهای تناسب اندام مانند Fitbit Flex ,www.fitbit.com که وضعیت سلامتی شما را کنترل می‌کنند دربرمی‌گیرد.

 

آیا با وجود این همه ابزار هوشمند به این نوع ساعت‌ها نیازی هست؟

 

شرکت‌هایی مانند سونی و سامسونگ به سختی در تلاشند تا شما را در مورد وجود چنین نیازی قانع کنند.

 

شرکت سامسونگ یکی از بحث‌برانگیزترین ساعت‌های هوشمند را در ماه سپتامبر به بازار عرضه کرد. این ساعت که سامسونگ گلکسی گییِر نام دارد به امکاناتی چون نسخه اندروید ۴.۳، نمایش وضعیت آب و هوا، نمایش آلارم‌های گوشی و پیش نمایش ایمیل‌ها و پیامک‌ها مجهز است.

 

در این ساعت میکروفونی تعبیه شده است که امکان پاسخ دادن به تماس‌ها و صحبت کردن را برای شما میسر می‌سازد. علاوه بر اینها، اپلیکیشن‌های eBay و Evernote، پخش‌کننده موسیقی، قدم‌شمار و یک دوربین ۱.۹ مگاپیکسلی را باید به این جمع اضافه کرد.

 

حالا این همه خلاقیت چند؟

 

قیمت‌های به گوش رسیده حاکی از ۲۹۹ یورو هستند که برای این ابزار به نظر گران می رسد. به علاوه شما مجبور هستید که این ابزار را هر روز شارژ کنید که در طولانی مدت کاری آزاردهنده خواهد بود و از سویی فقط قابلیت برقراری ارتباط با گلکسی نوت ۳ و تبلت‌های ۱۰.۱ جدید گلکسی را داراست که خود محدودیت‌های زیادی در استفاده از آن بوجود می‌آورد.

 

اما اسمارت واچ ۲ سونی قیمت ارزان‌تری دارد و شما با پرداخت ۱۶۰ یورو می‌توانید آن را خریداری نمایید . این ساعت با تمام تلفن‌ها و تبلت‌هایی که به اندروید ۴.۰ (یا جدیدتر) مجهز هستند کار می‌کند و نسبت به گلکسی گییر با ابزارهای بیشتری ارتباط برقرار می‌نماید.

 

همه چیز درباره ساعت‌های هوشمند

 

صفحه نمایش ساعت‌های هوشمند زیادی کوچک نیست؟

 

شاید این طور به نظر برسد. اما آیکون‌ها بسیار بزرگ هستند و شما قرار نیست با ضربه زدن روی صفحه به نوشتن پیامک و ایمیل بپردازید. با این حال اگر به دنبال تلفنی با قابلیت‌های کاربری آسان هستید بهتر از ساعت‌های هوشمند ابزاری نخواهید یافت.

 

آیا پیش بینی می‌کنید که امسال یا سال بعد هرکس یکی از آنها را داشته باشد؟

 

امیدواریم که این طور نباشد! هنوز هم ما هنگام راه رفتن در خیابان مجبوریم از دست کسانی که سرشان را پایین انداخته و به موبایلش خیره شده‌اند به این طرف و آن طرف جاخالی بدهیم بنابراین اگر مردم حالا شروع به زل زدن به مچ دستشان بکنند ما باید کمپینی برای ممانعت از این رفتار به راه بیندازیم.

 

اما در حقیقت ما فکر می‌کنیم مدت بیشتری طول می‌کشد تا ساعت‌های هوشمند گوی سبقت را از تلفن‌های هوشمند بربایند که البته شاید بعد از معرفی ساعت iWatch اپل این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

 

دقیقا کی باید منتظر این نوع محصولات بود؟

 

هیچ کس نمی‌داند اما اپل کار بازاریابی iWatch را شروع کرده و احتمالا در صدد است که تا انتهای سال آن را عرضه کند.

 

به احتمال زیاد این محصول در جنجال‌آفرینی چیزی از آیپد، آیفون و آیپاد کم نمی‌آورد. هرچند که حدس می‌زنیم ابزار بسیار گران‌قیمتی باشند. 



شارژ سریع موبایل