سوال: نگاه مجدد به نامحرم بدون قصد لذت و ربیه چه حکمی دارد؟
آیة الله بهجت (ره):
اگر زینت و اصلاح و آرایش داشته باشد، حرام و بدون آن هم خلاف احتیاط است.
آیة الله خامنه ای (دام ظلّه):
نگاه کردن به نامحرم حرام است مگر به وجه و کفین بدون لذت.
آیة الله سیستانی (دام ظلّه):
مانعی ندارد.
آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):
جایز نیست.
آیة الله فاضل لنکرانی (ره):
حرام نیست.
آیة الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):
نگاه به موارد مجاز با دو شرط مذکور مانعی ندارد. (بدون قصد لذت و ربیه)
آیة الله نوری همدانی (دام ظلّه):
در فرض سوال به قسمت هایی که جایز است، اشکال ندارد.
سوال: ملاک حرمت نگاه به عکس زن غیر مسلمان یا غیرشیعه، لذت و مفسده است یا خوف مفسده؟
نگاه به عکس بیحجاب زن غیر مسلمان، اگر از روی لذت جنسی بوده یا موجب انحراف و فساد شود، حرام است. و برخی از فقها (آیات عظام: نوری همدانی، هادوی تهرانی) ترس از افتادن به گناه و فساد را نیز موجب حرمت نگاه به این تصاویر میدانند. ولی در هر صورت، دیدن تصاویر نیمه برهنهی آنها جایز نیست.
البته این نکته قابل توجه است؛ وقتی در صدد بیان حکم نگاه به زن مسلمان هستیم، فرقی بین فرقه های اسلامی مانند شیعه و سنی نیست و همه زنان مسلمان در این موضوع مشترکند.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه به قصد لذت و شهوت باشد در هر حال حرام است اما چنانچه به قصد لذت و شهوت نباشد و موجب فساد و انحراف نشود، و عکس ها برهنه یا نیمه عریان نباشد، جایز است.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه خوف مفسده (ریبه) نیز باشد نگاه اشکال دارد.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه نگاه به قصد لذت بردن باشد یا معرضیت برای فساد اخلاق باشد جائز نیست.
سوال: نگاه كردن به صورت استاد یا معلم بدون قصد ریبه چه حكمی دارد؟
جواب: نگاه كردن خانم به وجه و كفین و مواضعی كه مردان به طور متعارف نمی پوشانند بدون لذت و ریبه اشكالی ندارد ولی چنانچه موجب وقوع در معصیت باشد جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج3، ص262، س16)
سوال:1- تماشای برنامه های ورزشی از قبیل فوتبال که از تلویزیون پخش می شود با توجّه به لباسی که بازیکنان پوشیده اند، برای خانمی که به سنّ تکلیف رسیده است، چه حکمی دارد؟
2- براساس گفته دست اندرکاران صدا و سیما، برنامه ها در پخش مستقیم، به اندازه حدود یک یا دو دقیقه از حین انجام بازی تا گرفتن تصویر به وسیله ماهواره و پخش تلویزیونی آن، طول می کشد. سوال این است آیا این فاصله اندک زمانی سبب می شود که برنامه را غیرمستقیم بنامیم یا باید همان طور که عرف آن را پخش مستقیم می داند، حساب کرد؟ حکم تماشای این سری برنامه ها توسط خانم ها و با قصد یا بدون قصد نظر به قسمت های پوشیده نشده بدن بازیکنان چیست؟
امام خمینی (ره):
1) نظر به عکس و فیلم اگر طرف را نشناسد مانع ندارد، مگر آن که مفسده ای بر آن مترتّب باشد.
آیة الله بهجت (ره):
نظر به فیلم و عکس مانع ندارد مگر در صورت ریبه و فساد.
آیة الله تبریزی (ره):
1) در پخش مستقیم برنامه های مزبور نگاه کردن التذاذی جایز نیست و در پخش غیرمستقیم نیز چنانچه نگاه کردن موجب تهییج شهوت باشد جایز نیست.
2) پخش برنامه ها بنحوی که در سوال آمده پخش مستقیم حساب می شود و حکم نگاه کردن به برنامه های ورزشی در پخش مستقیم و غیرمستقیم در جواب سوال سابق بیان شد.
آیة الله خامنه ای (دام ظلّه):
1) اگر بدون ریبه و فساد باشد مانع ندارد.
2) فرق نمی کند و همان حکم مساله قبل را دارد.
آیة الله سیستانی (دام ظلّه):
1) نگاه عادی مانعی ندارد.
2) فرقی بین پخش مستقیم و غیرمستقیم نیست.
آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):
1 و 2 – چون این گونه برنامه ها چه عرفاً پخش مستقیم محسوب شود یا نه معرض تهییج و مظنّه ریبه و التذاذ است تماشای آن برای خانم ها محلّ اشکال است. خداوند متعال همه را از شرور و فتن و مصائد و مکاره شیطان حفظ فرماید.
آیة الله فاضل لنکرانی (ره):
1) اشکال ندارد مگر اینکه برای او مفسده داشته باشد.
2) به هر صورت فرقی بین پخش مستقیم و غیرمستقیم وجود ندارد هر چند هیچ فاصله زمانی نباشد.
آیة الله نوری همدانی (دام ظلّه):
1) در صورتی که موجب فساد و فحشاء باشد جایز نیست.
2) در صورتی که موجب مفسده باشد نگاه کردن به صحنه های مذکور، جایز نیست.
سوال: آیا نگاه كردن به عكس شهدا و انس گرفتن با آنها و همچنین نگاه كردن به صورت بزرگانی مثل رهبر عزیز و مراجع تقلید و دیگران چه حكمی دارد؟
جواب: اگر نگاه به قصد لذت نباشد و خوف افتادن در گناه نباشد اشكالی ندارد. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری، ج2، س100)
سوال: آیا نگاه كردن اتفاقی به زنی كه حجاب خود را رعایت نكرده حرام است؟
جواب: نگاه اتفاقی حرام نیست ولی باید سعی كنید كه سریعاً نظر خود را برگردانید و نظر را ادامه ندهید. (استفتائات آیة الله مكارم شیرازی، ج2، ص254)