سوال: حکم خرید و فروش اکانت بازیهای آنلاین (شخصی برخی از مراحل بازی را تمام کرده و این امتیاز را میفروشد تا خریدار از همین مرحله ادامه دهد و مراحل قبلی را نرود) چیست؟
اگر سایت ارائهدهنده بازی از بازندگان مبلغی را دریافت نکند و خود بازندگان نیز پولی به برندگان نپردازند(تا مصداق قمار حرام شود) بلکه شخصی که مراحلی از بازی را طی کرده، به هر دلیل امتیاز خود را بازای مبلغی معین به فرد دیگری واگذار کند که او بازی را ادامه دهد، اگر چنین موضوعی در عرف رایج باشد، ایرادی نخواهد داشت.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، فی نفسه مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه مالیت شرعی داشته باشد مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه در این بازیها از شرکت کنندگان پولی بگیرند، و از محل پولهای دریافتی جوایزی به برندگان بپردازند، این کار حرام است و خرید و فروش اکانت نیز همان حکم را دارد.
سوال: كارخانه هایی هستند كه خمیر ریش تولید می كنند و در غیر ریش تراشی نیز به كار می رود ولی عمدة مصرف آن تراشیدن ریش است آیا تولید و خرید و فروش آن از نظر شرعی اشكال دارد؟
جواب: اگر مصرف حلال دارد اشكال ندارد مگر آنكه به قصد صرف در حرام یا علم به آن انجام شود. (استفتائات امام (ره)، ج2، ص6، س7)
سوال: خرید و فروش و ساختن انگشتری طلای مردانه, زرد یا سفید چه حكمی دارد؟
جواب: اگر طلای زرد آن مستهلك نیست به طوری كه طلای زرد به آن صدق می كند اشكال دارد هر چند رنگ آن تغییر كرده باشد. (استفتائات امام (ره)، ج2، ص8، س13)
سوال: آیا در اسلام خرید و فروش عروسك های اسباب بازی اشكال دارد؟
جواب: مانعی ندارد اگر چه ساختن مجسمة ذی روح جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج2، ص19، س47)
سوال: حکم خرید و فروش اوراق بهادار برای سهیم شدن در کارخانه ها، شرکت ها و... چیست؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
فی نفسه، مانعی ندارد.
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
فی حد نفسه مانعی ندارد.
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
اشکال ندارد.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر فقط اوراق خرید و فروش می شوند و واقعاً شرکتی وجود ندارد و در چیزی سهیم نمی شوند صورت شرعی ندارد.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
چنانچه مربوط به شرکت ها و کارخانه هایی باشد که وجود خارجی دارد اشکال ندارد.
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
اشکال ندارد.
آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
خرید و فروش سهام شرکت های سهامی در صورتی که در آن شرکت ها معاملات حرام، مانند معاملات ریوی انجام نشود، جایز است. و خرید و فروش سهام شرکت هایی که معاملات حرام انجام می دهند در صورتی که سود حاصل از حرام، جزء سرمایه شرکت باشد، جایز نیست و در غیر این صورت خرید و فروش سهام جایز است، ولی باید از درآمدهای حرام آن پرهیز شود.
آیت الله بهجت(ره):
جواز مبنی بر توفّر شرایط (تمام شرایط) شرکت عقدیّه و شرعیّه یا یکی دیگر از عقود صحیحه است. (بنابراین اگر طبق عقود شرعیه باشد اشکال ندارد.)
چند سوال از آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: آیا خرید خوکهای وحشی که توسط اداره صید و کشاورزان منطقه به دلیل حفاظت از مراتع و مزارع شکار میشوند، به منظور کنسرو سازی و صادر کردن آن به کشورهای غیر اسلامی جایز است؟
جواب: خرید و فروش گوشت خوک براى استفادههاى غذایى انسان جایز نیست هرچند خریدار مسلمان نباشد، ولى اگر داراى منفعت عقلایى حلال و قابل توجهى مانند استفاده از آن براى تغذیه حیوانات و یا بکارگیرى چربى آن در صنعت صابونسازى و مانند آن باشد، دراین صورت خرید و فروش آن اشکال ندارد.
سوال: آیا فروش و هدیه کردن شراب یا گوشت خوک و یا هر چیزی که خوردن آن حرام است به کسی که آن را حلال می داند، صحیح است؟
جواب: فروش و هدیه کردن چیزى که خوردن یا آشامیدن آن حرام است، اگر به قصد خوردن و آشامیدن باشد و یا انسان بداند که خریدار آن را براى خوردن و آشامیدن مصرف مىکند جایز نیست، هرچند خریدار خوردن آن را حلال بداند.
سوال: آیا فروش خون به کسی که از آن استفاده میکند، جایز است؟
جواب: فروش خون اگر به قصد عقلایى مشروع باشد، اشکال ندارد.
سوال: آیا اجرتی که دلاّل میگیرد، حلال است؟
جواب: اگر در برابر انجام عمل مباحى و بنا به درخواست کسى باشد، اشکال ندارد.