سمانه ربانی پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵

مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت فضیلت نماز، از نماز فرادی در وقت فضیلت آن، معلوم نیست.

 

سوال: اگر در نماز جماعت، بین آقایان و بانوان حائلی از چوب و یا شیشه‌ کامل باشد، آیا نماز بانوان صحیح است؟

در فرض سوال، چنان چه طوری باشد که عرفا، محل نماز جماعت زنان و مردان، مجموعاً مکان واحدی به شمار آید و بانوانی که پشت حائل هستند متوجه رکوع و سجود امام شوند، اشکالی ندارد و نماز جماعت آنها صحیح است. (گلپایگانى، لطف‌الله صافى، جامع الأحکام، ج‌1، ص 98 ؛ فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج‌2، ص 148)

 

سوال: آیا زن می تواند امام جماعت برای زنان دیگر شود؟

امام خمینی(ره):

احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد.

 

آیة الله اراکی(ره):

جایز است.

 

آیة الله بهجت(ره):

اشکال ندارد.

 

آیة الله تبریزی(ره):

اشکال ندارد. ولی واجب است در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

امامت زن برای زن جایز است.

 

آیة الله خوئی(ره):

اشکال ندارد. ولی واجب است در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

در صورتی که امام زن باشد احتیاط واجب آن است که امام زن در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.

 

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

جایز است.

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

امامت زن برای زن کراهت دارد.

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

بنابر احتیاط واجب امام جماعت زن هم باید مرد باشد.

 

آیة الله گلپایگانی(ره):

در غیر نماز میت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هر چند مأموم زن باشد.

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

امامت زن برای زن مانعی ندارد.

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

امامت زن زنان، در صورتی که دارای شرایط نماز جماعت باشند مانع ندارد.

 

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

امامت زن برای زن صحیح است.

 

برخی مسائل نماز جماعت از آیة الله سیستانی دام ظله:

ـ اگر در صف‌های جماعت جا باشد، مکروه است انسان تنها بایستد.

ـ مکروه است مأموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام بشنود.

ـ مسافری که نماز ظهر و عصر و عشا را دو رکعت می خواند، مکروه است در این نمازها به کسی که مسافر نیست اقتدا کند، و کسی که مسافر نیست مکروه است در این نمازها به مسافر اقتدا نماید.

ـ مستحب است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند، و نماز جماعتی را که مختصر بخوانند از نماز فرادی که آن را طول بدهند بهتر می باشد. و نیز نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادی ـ یعنی تنها خوانده شود ـ بهتر است، ولی بهتر بودن نماز جماعت در غیر وقت فضیلت نماز، از نماز فرادی در وقت فضیلت آن، معلوم نیست.

ـ وقتی که جماعت برپا می‌شود مستحب است کسی که نمازش را فرادی خوانده دوباره با جماعت بخواند، و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده، نماز دوّم او کافی است.

ـ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که با جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند، هرچند استحبابش ثابت نیست، ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد.

ـ کسی که در نماز به حدی وسواس دارد که موجب بطلان نمازش می‌شود، و فقط در صورتی که نماز را با جماعت بخواند، از وسواس راحت می‌شود، باید نماز را با جماعت بخواند.

 

چند پرسش از آیة الله بهجت ره:

 

سوال: آیا نماز به صورت جماعت با سرعت و بدون مستحبات بهتر است یا به صورت فرادا با مستحبات؟

ج. در صورت خواندن با جماعت بهتر است.

 

سوال: آیا نماز جماعت اوّل وقت مهم تر است یا ادامه عزادارى امام حسین علیه السّلام؟

ج. جمع آن دو ممكن است.

 

سوال: اگر نماز جماعت پس از زمان فضیلت اوّل وقت برپا شود، چگونه مى توان بین دو فضیلت نماز جماعت و نماز اوّل وقت جمع نمود؟ ترجیح با كدام است؟

ج. در اوّل وقت، نماز فرادا بخواند و بعد به جماعت آن را اعاده كند و اگر نخواست دو نماز بخواند، احتیاط در این امر مستحبّى، در تقدیم نماز اوّل وقت است.

 

سوال: آیا در نماز استیجارى مى توان براى رسیدن به جماعت، به نافله عدول كرد؟

ج. جایز است.

 

سوال: چون نماز جماعت واجب نیست و با توجّه به این كه جماعت در دسترس است، اگر در نماز جماعت شركت نكنیم، در محضر خداوند متعال مواخذه مى شویم؟

ج. استحباب شركت در جماعت، موكّد است؛ به طورى كه بین مستحبّات كم نظیر یا بى نظیر است و ترك آن به عنوان اوّلى مواخذه ندارد.

 

سوال: اگر كسى احساس كند كه در نماز فرادا داراى حضور قلب بیشترى است و در نماز جماعت به عللى كسل مى شود، كدام را انتخاب كند؟

ج. دومى را انتخاب كند.

 

سوال: بهترین مكان ها جهت نماز جماعت چه مكان هایى است؟

ج. به ترتیب: 1) مسجد الحرام؛ 2) مسجد النّبى؛ 3) مسجد كوفه؛ 4) مسجد سهله؛ 5) مسجد خیف؛ 6) مسجد غدیر؛ 7) مسجد بیت المقدس؛ 8) مسجد براثا؛ 9) مسجد قبا؛ 10) مسجد جامع هر شهر؛ 11) مسجد قبیله؛ 12) مسجد بازار و نیز مشاهد مشرفه انبیا و اوصیاى آنان و ائمه ـ علیهم السّلام ـ .

 

سوال: اگر بین نماز جماعت و جلسه ى قرآن تداخل پیش بیاید، كدام یك مقدّم است؟

ج. نماز جماعت مقدّم است.



شارژ سریع موبایل