سمانه ربانی چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰

دانشمندان به تازگی شیوه جدیدی را در برقراری ارتباط كلامی میان جانداران كشف كرده اند. ارتباطی كه از طریق راه رفتن برقرار می شود.

گروهی از دانشمندان دانشگاه كارلتون اوتاوا در كانادا با مطالعه برروی كرمهای ابریشم دریافتند این جاندار برای محافظت از «قلمرو برگی» خود از این شیوه از ارتباطات استفاده می كند. به بیانی دیگر این جاندار با استفاده از این شیوه ویژه از حرف زدن بدون تحمل آسیب و جراحت ناشی از نبرد با مزاحمان و مهاجمان به آنها می فهماند كه باید هرچه زودتر قلمرو وی را ترك كنند.

به گفته دانشمندان این كرمها در هنگام راه رفتن با ایجاد سیگنالهای پیچیده و ارتعاشی بر روی ساختارهای پرز مانند بدن خود صدایی آزاردهنده به وجود می آورند تا به مهاجمان اخطار دهند به آنها و قلمروشان نزدیك نشوند.

زمانی كه این كرمها چنین سیگنالهایی از خود ساطع می كنند، مهاجم برگ را ترك می كند. مفهوم این سیگنالها مشابه این است كه جاندار بگوید «من اینجا هستم، از اینجا خارج شو، من درحال حاضر مالك این برگ هستم.»

دانشمندان با مطالعه برروی انواع مختلف این كرمها درگونه ای واحد شجره نامه مولكولی برای این جانداران ایجاد كرده و دریافتند كرمهایی كه از قدمت بیشتری برخوردارند مشكل خود را با حمله به مهاجمان برطرف می كنند كه گاه این نزاعها به مرگ جاندار ختم می شود.

اما سیر تكاملی باعث شده است كرمهای جدیدتر مشكلات خود را بدون درگیری در یك نزاع مرگبار رفع كنند. در واقع این سیگنالها به صورت اولیه به مهاجمان هشدار داده و از وقوع درگیری جلوگیری می كند.



شارژ سریع موبایل