ندا نیک روش يكشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰

ما انسان ها با توجه به وسایل رفاهی ای که برای فصل سرما برای خود مهیا کرده ایم، شاید در گرمای خانه به این فکر نکرده ایم که حیوانات در طبیعت چگونه با سرما مقابله می کنند. آگاهی از شیوه ی سازگاری با طبیعت در فصل سرما برای حیوانات جالب و خالی از لطف نخواهد بود.

 

فک‌ ها در زمان یخ‌بندان چه می‌کنند؟

فک‌ ها با ایجاد لایه‌ای ضخیم از چربی در زیر پوست، بدن خود را در مقابل سرما حفظ می‌کنند. آن‌ها با یخ زدن آب سوراخ‌ های بینی‌شان را از آب خارج می‌کنند تا بتوانند هوای کافی به بدن خود برسانند.

 

حیوانات در زمستان : پوست کلفت

بسیاری از حیوانات بخصوص در طول زمستان لباسی گرم برتن می‌کنند. پوست این حیوانات در زمستان کلفت‌تر از حد معمول می‌شود. این شترهای مناطق خشک آسیای مرکزی پوست‌شان با سردشدن هوا کلفت می‌شود. سرمای زمستانی این مناطق تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیرصفر نیز می‌رسد.

 

حیوانات در زمستان

 

گرم و سفید

این نوع سمورها با سردشدن هوا علاوه بر ضخیم‌تر شدن پوست‌، رنگ‌شان نیز از قهوه‌ای به سفید تبدیل می‌شود تا بتوانند به راحتی خود را در برف پنهان کنند.

 

حیوانات در زمستان

 

خواب زمستانی خرس‌ها

خرس‌های قهوه‌ای با سرد شدن هوا به خواب زمستانی می‌روند. آن‌ها خود را در غارهایی پنهان کرده، به خواب می‌روند. برای مصرف کمتر انرژی ضربان قلب آن‌ها آهسته‌تر می‌شود و سوخت‌و‌ساز بدن‌شان نیز کند می‌شود. خرس‌های ماده توله‌های خود را در زمان استراحت زمستانی به دنیا می‌آورند.

 

حیوانات در زمستان

 

خارپشت‌های خواب‌آلوده

خارپشت‌ها در زمستان به خوابی عمیق فرومی‌روند. حرارت بدن آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد و طی خواب زمستانی هیچ‌چیز نمی‌خورند. آن‌ها در این مدت از انرژی چربی‌های ذخیره شده در پوست خود استفاده می‌کنند. آزار حیوانات در هنگام خواب زمستانی می‌تواند به مرگ آن‌ها منتهی شود.

 

حیوانات در زمستان

 

موش خرما

خواب زمستانی موش خرما تا شش‌ماه یا بیشتر طول می‌کشد. آن‌ها در حفره‌های زیرزمینی به صورت گروهی در کنار هم به خواب می‌روند. موش‌های خرما به هنگام خواب زمستانی تنها دوبار در دقیقه نفس می‌کشند و گرمای بدن‌شان نیز تا پنج درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. معده و روده آن‌ها نیز نصف اندازه اصلی می‌شود.

 

حیوانات در زمستان

 

خواب زمستانی خفاش‌ها

خفاش‌ها تمام فصل زمستان را به سقف غارها می‌چسبند. آن‌ها نیز به خواب زمستانی فرو می‌روند. خفاش‌ها برای گرم ماندن بدن شان طی خواب زمستانی در کنار هم می‌خوابند.

 

حیوانات در زمستان

 

نوازش در برابر سرما

گرم کردن متقابل راه حلی است که بسیاری از حیوانات برای جلوگیری از سرما می‌یابند. این روش تنها مخصوص حیواناتی نیست که به خواب زمستانی می‌روند. این حیوانات آفریقایی که در باغ وحشی نگهداری می‌شوند، برای حفظ خود در مقابل سرمای زمستان به هم می‌چسبند.

 

حیوانات در زمستان

 

تعطیلات زمستانی در آفریقا

با سرد شدن هوا پرندگان مهاجر خود را به مناطقی گرم‌تر می‌رسانند. این لک‌لک‌ها تعطیلات زمستانی خود را در آفریقا می‌گذرانند. مسیر پرواز این لک‌لک‌ها از مناطق سردسیر به مناطق گرم‌سیر گاهی تا ۱۰ هزار کیلومتر می‌رسد.

 

حیوانات در زمستان

 

ذخیره غذایی برای زمستان

سنجاب‌ها در فصل پائیز ذخیره غذای زمستانی خود را فراهم می‌کنند. آن‌ها این ذخیره زمستانی خود را بخصوص در زیرزمین پنهان می‌کنند. سنجاب‌ها با حس بویایی قوی خود می‌توانند در فصل زمستان این مخفی‌گاه‌های زیرزمینی را بار دیگر بیابند.

 

حیوانات در زمستان

 

کمک خارجی

حیواناتی که به خواب زمستانی نمی‌روند باید در فصل سرد سال برای حفظ درجه حرارت بدن خود انرژی جمع‌آوری کنند. خوردن از مهم‌ترین راه‌های تنظیم انرژی بدن این حیوانات است. بسیاری مناطق دیگر دنیا علاقمندان به پرندگان، غذای مورد نیاز آن‌ها را در گوشه‌ای آویزان کرده و در اختیارشان می‌گذارند.

 

حیوانات در زمستان

 

حرارت از بالا

مسئولان باغ وحش‌ها  معمولا با سرد شدن هوا به کمک حیواناتی می‌آیند که برای گرم کردن خود با مشکل روبرو شده‌اند. قرار دادن لامپ‌های حرارتی برای گرم کردن حیواناتی که از آفریقا آورده شده‌اند یکی از این راه‌هاست.

 

حیوانات در زمستان

 

لباس گرم راه حل اضطراری برای گرم کردن حیوانات

حیوانات خانگی زندگی راحت‌تری دارند. آن‌ها می‌توانند به همراه صاحب‌شان در ماه‌های سرد زمستانی در درون خانه بمانند و سرمای شدید را احساس نکنند. برای قدم زدن زمستانی نیز برخی از آن‌ها ژاکت گرم مخصوص به تن می‌کنند.

 

حیوانات در زمستان



شارژ سریع موبایل