هیمن زارعی سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰

این نژاد نسبت نزدیکی با اشپیتز آلمانی دارد و یکی از سگهای محبوب در کشور ژاپن است.

 

پوشش :

صاف، زبر، است و لایه زیرین آن فری ضخیم و کوتاه دارد.

 

رنگ : سفید

 

خصوصیات ظاهری :

سری متوسط ، چشمانی تیره ، گوشهای مثلثی و کوچک ، سینه ای عمیق و پهن ، دمی برگشته و پیچ خورده به پشت.

 

نگهداری :

به برس کشیدن روزانه احتیاج دارد ، تحرک و تمرین هم از نیازمندیهای روزمره این نژاد است.

 

خصوصیات رفتاری :

به صاحب خود وفادار است اما نسبت به غریبه ها حساس می باشد ، هوشیار ، کنجکاو ، سرزنده و جسور

 

غذا : متوسط

 

برس کشیدن و مراقبت : متوسط

 

فضای مورد نیاز : متوسط

 

تحرک : متوسط

 

یک سگ بسیار بازیگوش و شلوغ و سرحال و سرزنده و بسیارمهربان و با محبت بوده و مهمترین ویژگی اش دم حلقه ای شکلی است که روی پشت حیوان قراردارد . این نژاد پوزه تیز وگوشها ی کوتاه و ایستاده ای دارد . تنها عیب ان این است که بیش از حد پارس می کند ؛ لذا اگر قصد دارید این نژاد را بعنوان حیوان خانگی خود انتخاب کنید باید این نکته را در نظر بگیرد که آنها ممکن است مزاحم همسایگان شما شوند . ولی صرف نظر از پارس کردن ، سگهای این نژاد می توانند در قالب یک محافظ خوبی برای منزل ، سگی خانگی ایده الی باشند . چرا که از منزل با اشتیاق خاصی مراقبت می کنند . اشپیتس با اینکه خیلی پرتحرک است نیازچندانی به حرکت وگردش ندارد .

 

 نژاد اشپیتز ژاپنی

 

اشپیتز دارای سه نوع متفاوت می باشد :

۱- اشپیتز غول پیکر
۲- اشپیتز استاندارد
۳- اشپیتز مینیاتور

 

این سه نوع از هر لحاظ بجز جثه به یکدیگر شباهت دارند. رنگ مو در اشپیتز غول پیکرسفید ، قهوه ای و سیاه است حال اینکه طیف رنگی در انواع استاندارد و مینیاتور فراتر می رود. گوشها نوک تیز ، برافراشته و به هم نزدیک است . پوشش مو ها در سر کمتر از سایر بدن می باشد. پاها بسیار کوچک است و در بین پنجه ها دارای مو می باشد ، چشم هایش درشت و دمش حالت فر خورده دارد.

 

خلق وخو

شاد ، با هوش ، با نشاط و سر زنده است . به نظرمی رسد که همیشه در حال خندیدن است . عاشق پریدن و ایستادن روی پاهای عقبی اش است خصوصاً در مواقعی که قصد گرفتن چیزی را دارد. اشپیتز نیاز به توجه صاحبش دارد و علاقه دارد که صاحبش را خوشحال کند . اما به هر حال این سگ به خوبی می داند که چه می خواهد و چگونه می تواند آنرا بدست آورد. معمولاً به غریبه ها ، سگهای دیگر و حیوانات پارس می کند. اشپیتز نر از سگهای هم جنس خود خوشش نمی آید . برای جلوگیری از پارس کردنش باید او را از سنین پایین منع کرد و این کار را با جدیت تمام انجام دهید. اشپیتز باید بیاموزد که رئیس شمائید وگرنه از دستورات شما اظاعت نخواهد کرد. توچه زیاد بچه ها می تواند او را عصبی کند و اصولاً این نژاد رابظه بهتری با بزرگترها دارد. این نژاد با نمک و باهوش است اما به سادگی تعلیم پذیر نیست. توجه داشته باشید که در هنگام خرید از انتخاب سگ ترسو و عصبی خودداری کنید.

 

وزن و ارتفاع 

وزن :
نوع غول پیکر : ۱۷.۵ – ۱۸.۵ کیلوگرم
نوع استاندارد : ۱۰.۵- ۱۱.۵ کیلوگرم
نوع مینیاتور : ۸ – ۱۰ کیلوگرم

 

ارتفاع :
نوع غول پیکر : ۴۰.۵ – ۴۱.۵ سانتیمتر
نوع استاندارد : ۲۹ – ۳۶ سانتیمتر
نوع مینیاتور : ۲۳ – ۲۸ سانتیمتر


مشکلات سلامتی

بیماری خاصی قابل ذکر نمی باشد.

 

شرایط نگهداری 

سگهای مناسبی برای زندگی آپارتمانی هستند. در داخل خانه فعالند و یک حیاط کوچک می تواند مکان مناسبی برای آنها باشد.

 

فعالیت بدنی

این نژاد همان قدر که به پیاده روی های طولانی با صاحبش علاقه دارد ، به جمع شدن و لمیدن کنار آتش نیز علاقه مند است.

 

 نژاد اشپیتز ژاپنی

 

طول عمر 

نوع غول پیکر : ۱۲-۱۳ سال
نوع استاندارد : ۱۳-۱۵ سال
نوع مینیاتور : ۱۴-۱۵ سال

 

آراستن 

به شانه زدن منظم نیاز دارد تا موها به حالت نمدی در نیاید. بعضی از اشپیتزها به شانه زدن علاقه ندارند و شما باید از سنین پایین آنها را به این کار عادت دهید. ریزش مو در این نژاد متوسط تا زیاد می باشد.

 

تاریخچه 

به نظرمی رسد که نژاد اشپیتز نشأت گرفته از نژاد بزرگ Samoyd می باشد . این نژاد بالای ۱۰۰ سال است که در آلمان بعنوان همراه و دوست انسانها شناخته شده است . نوع مینیاتور آن اولین بار از منطقه Pomerania به انگلستان وارد شد اما توجه داشته باشید که مینیاتور اشپیتز از نژاد Pomeranian متفاوت می باشد.



شارژ سریع موبایل