سارا قاسمی جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰

اغلب مواقع تنبیه سگ موجب رفع عمل ناشایست سگ نشده و در برخی موارد حتی میتواند برعكس تاثیر گذاشته و عمل ناشایست را بدتر کند.

 

برای موثر بودن تنبیه سگ 3 اصل مهم باید رعایت شود:

 

1- روش صحیح تنبیه سگ: تنبیه میبایست در تمام دفعاتی كه حیوان عمل ناشایست را انجام میدهد به صورت مستمر انجام شود.

2- روش صحیح تنبیه سگ: انجام تنبیه میبایست حداكثر 5-2 ثانیه بعد از انجام عمل ناشایست سگ باشد.

3- روش صحیح تنبیه سگ: تنبیه میایست باعث ایجاد تنفر در سگ شود اما نه انقدر تنفرانگیز كه موجب ترس و تشویق حیوان گردد.

 

در یك نگاه میتوان فهمید كه اجرای سه اصل بالا بسیار سخت ودر بسیاری موارد حتی غیر ممكن است .به همین علت است كه اعمال تنبیه در اكثر موارد نمیتواند مشكل رفتاری سگ را حل كند بنا براین نمی بایست از تنیبه سگ به عنوان اولین راه حل مشكلات رفتاری و تربیتی سگ استفاده شود.

 

به جای تنبیه سگ بهتر است برای تربیت سگ از تشویق و تقویت مثبت رفتار مناسب و بجای او استفاده شود .در این روش سگ به خاطر انجام كارهای خوبی كه انجام میدهد مورد تشویق قرارگرفته و جایزه میگیرد اما به كارهای بد او بی اعتنایی میشود.

 

روش صحیح تنبیه سگ و تربیت سگ چیست؟
 

برای اینكه به خوبی تشویق وتقویت مثبت را متوجه شوید به دو مثال پایین توجه نماید.

 

مثال الف تربیت سگ

 

مشكل رفتاری سگ: پریدن و خوابیدن بر روی مبلمان

 

پاسخ صاحب (تنبیه): با هر بار پریدن و یا خوابیدن سگ بر روی مبلمان صاحب بر سر سگ فریاد زده و یا با روزنامه لوله شده سگ را تهدید ویا میزند .سگ این حالت صاحبش را میبیند از روی مبل میخزد و پایین می اید.

نتیجه تنبیه: سگ در هنگام حضور صاحبش كمتر بروی مبل میرود اما در غیاب او روی مبلمان رفته و با خیال راحت چرت میزند. این باعث نقض اصل اول تنبیه که در بالا به انها اشاره شد میشودو سگ دوباره به کارخود ادامه میدهد.اگر باز هم صاحب شدت تنبیه را افزایش دهد بسته به خلق و خوی سگ حیوان از صاحبش ترسیده و از او دوری میكند گاهی اوقات نیز سگ میتواند غرغر کرده ویا یك گاز اهسته نیز در هنگام نزدیك شدن صاحبش از او بگیرد.

 

راه حل اساسی (تشویق و تقویت مثبت):

بستن راههای دستری سگ به روی مبلمان یا محدود نمودن حیوان در یك اتاق یا لانه اش در مواقع عدم حضور صاحب در خانه.شما میتوانید با یك لایه پلاستیك مبلمان خود را پوشش داده تا مبلمان برای سگ كمتر جذاب باشد .

بعضی رو اندازهای تجاری با زایدهای تیغ تیغ پلاستیكی وجود دارند كه روی مبلمان انداخته شده و باعث بیزاری سگ در هنگام پریدن روی مبلمان و خوابیدن بر روی ان میشود.به موازات انجام این كارها میبایست یك جای راحت بر روی زمین در محل مورد نظرتان در نزدیكی مبلمان تهیه كرده و هر دفعه كه سگ از ان استفاده نمود و در برروی خوابید به او جایزه داده و تشویقش نمایید.

 

روش صحیح تنبیه سگ و تربیت سگ چیست؟

 

مثال ب تربیت سگ

 

مشكل رفتاری سگ : پریدن بر روی میهمانان در هنگام ورود از در خانه

 

پاسخ صاحب(تنبیه): صاحب دام یا میهمان هر بار سگ این رفتار نامناسب را انجام میدهد با تكان دادن پا یا زدن ضربه با پا سگ را از خود دور میكنند .

نتیجه تنبیه: سگ از فرد تنبیه كننده دوری كرده اما هنگام خوش امد گویی به افراد جدید دوباره رفتار نامناسب را انجام میدهد .چون تمام افراد سگ را تنبیه نمیكنند باز دوباره اصل شماره 1 رعایت نشده و بنابرین تنبیه اثر ندارد .در اینجا اصل سوم نیز رعایت نمیشود چون سگ تكان دادن پا را به عنوان تنبیه تفسیر نكرده و بلعكس این عمل را به عنوان علامتی برای شروع بازی تصور نموده و از ان خوشش میاید .در واقع تكان دادن پا باعث تقویت رفتار پریدن حیوان بر روی پای مهمان میشود.

 

راه حل اساسی (تشویق و تقویت مناسب):

به جای اینكه سعی به تنبیه سگ برای جلوگیری از پریدن روی پای مهمان شود ، می بایست به سگ اموزش داده شود تا به صورت نشسته به مهمانان خوش امد گویی كند. نشاندن سگ به همراه ناز و نوازش و دادن تشویقی می تواند باعث تثبیت و نقش بستن ان در ذهن سگ شود.

 

روش صحیح تنبیه سگ و تربیت سگ چیست؟

 

با توجه به مثالهای ذكر شده در صورت عدم رعایت اصول تنبیه سگ مشكلات رفتاری به جای اینكه بهبود یابند ، وخیم تر میشوند وموجب سست شدن پیوند بین سگ و صاحبش میگردند . وقتی تنبیه به طور اشتباه به كار رود موجب گیجی سگ شده و بسیاری از سگ ها در كنار فرد تنبیه كننده مضطرب و هراسان و هراسان خواهند بود.ادامه تنبیه برای سگ هراسان و مضطرب میتواند موجب وخیم تر شدن ترس ونگرانی و تبدیل ان به پرخاشگری گردد.

خلاصه اینكه به علت عدم توانایی رعایت اصول تنبیه ،در اكثر موارد تنبیه نمی بایست توسط صاحب سگ انجام و اگر تنبیه لازم بود میبایست تحت نظر یا توسط مربی رفتار شناسی مجرب سگ اجرا شود. صاحب دام فقط میبایست برای تربیت سگ خود از روش های تشویق مثبت استفاده نماید.



شارژ سریع موبایل