سهیل محمودی جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

 بررسی و مطالعه بر روی نحوه شرایط خوب پلنگ برفی منتهی به یافتن «کشتی نوح» حیات وحش در پارک ملی جدید بوتان شد.

 

خبرگزاری واشینگتن دی سی، ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ – نخستین تحقیق بر روی شکار پلنگ برفی در جدیدترین پارک ملی بوتان منتهی به دست یابی فیلمی حیرت‌انگیز در مورد بوی علامت‌گذاری پلنگ‌های برفی، یک پلنگ برفی نابالغ، گرگ تبتی، بز کوهی هیمالیایی، آهوی ختن و یک جمعیت سالم از گوسفند آبی (نوعی گوسفند وحشی به رنگ آبی – خاکستری)؛ منبع اصلی غذای پلنگ‌های برفی شد.

 

این نخستین مدرک تصویری است که پلنگ‌های برفی را در شرایط خوب و در پارک Centennial Wangchuck نشان می‌دهد، این پارک یک کُریدور (راهرو) حیاتی در میان پارک ملی Jigme Dorji در غرب و پناه‌گاه حیات وحش Bumdeling در شرق، برای پلنگ برفی است. زیست‌شناسان حکومت بوتان و WWF )صندوق جهانی حیات وحش)، در طول مدت زمانی که دوربین در حال بررسی در پارک Wangchuk Centennialبود، بیش از ۱۰۰۰۰ تصویر گرفته شد.

 

دوربین های خودکار به منظور تعیین مکان تجمع پلنگ‌برفی نصب شدند، اما آن‌ها علاوه بر تصاویر پلنگ‌برفی، عکس‌ها و فیلم‌هایی از گرگ تبتی، سگ وحشی، روباه قرمز، گوسفند وحشی آبی، بز کوهی هیمالیایی، آهوی ختن، موش کوهی، قرقاول‌ها و چندین پرنده شکاری نیز گرفتند.

 

دکتر Rinjan Shrestha از WWF که تحقیق را بصورت گروهی هدایت نمود، گفت: «یافته‌ها شگفت‌انگیز هستند، بطوری‌که می‌توان گفت این‌ها نخستین تصاویر پلنگ‌برفی است که در پارک Wangchuck ضبط شدند»و همچنین اشاره می‌کند که شبکه مناطق حفاظت‌شده و کریدورها به اتصال و بهم پیوستگی جمعیت‌های محلی پلنگ‌برفی کمک می‌کند که به علت تضمین طولانی‌مدت ماندگاری پلنگ‌برفی در منطقه، پرارزش خواهد بود.

 

نتایج تحقیق بر روی پلنگ برفی در پارک ملی Wangchuck Centennia بوتان

 

پلنگ‌های برفی با تعداد حدود ۴۵۰۰ – ۷۵۰۰ عدد در حیات‌وحش؛ حیواناتی گریزان و در معرض خطر هستند. بوتان تنها کشوری است که سکونت‌گاه پلنگ‌های برفی و ببرها، همدیگر را از وسط قطع می‌کنند. تعداد پلنگ‌های برفی موجود در آن مشخص نیست، اما شرایط بحرانی است زیرا تهدید‌ها در حال زیاد شدن هستند؛ اقدام چوپانان برای کشتن آنان به دلیل از بین رفتن حیوانات گله، خسارت‌هایی که کشاورزان به سکونت‌گاه و زیست‌گاه آن ها وارد می‌کنند، شکار آن‌ها برای پوستشان و تغییرات اقلیم.

 

گرمایش زیاد در منطقه هیمالیا باعث تغییر مرز جنگل‌ها و جدا شدن جمعیت پلنگ‌برفی می‌شود. تحت این سناریو که احتمال وقوع آن زیاد است، ۳۰ درصد محدوده آن‌ها می‌تواند از بین برود و توانایی آن‌ها در حرکت نمودن در شیب زیاد از طریق دسترسی آن‌ها به اکسیژن محدود می‌شود.

 

تمام هدف این تحقیق، مشخص نمودن تعداد پلنگ های برفی موجود در Wangchuck و محل زندگی آن‌ها است، تا این که بهترین مناطق برای حفاظت اولویت بندی شوند.

 

دکتر Pema Gyamtsho، وزیر کشاورزی و جنگل‌های حکومت سلطنتی بوتان گفت: «تصاویر گرفته شده از پلنگ‌برفی، غنای باورنکردنی و شرایط خوب حیات وحش را در پارک Wangchuck Centennial و دلیل پشتیبانی از ثبات وضعیت پارک، توسط اعطا کننده نمایندگی‌های حفاظت از آن را نشان می‌دهد.» او هم چنین افزود: «برای حفاظت از پلنگ برفی در بوتان، پارک Wangchuck Centennial به عنوان پیوند حیاتی میان پناهگاه حیات‌وحش Bumdeling و پارک ملی Jigme Dorji ، و در نتیجه اطمینان از قابلیت حفاظت پیچیده بوتان شمالی عمل می‌کند.

 

حکومت بوتان و WWF از سال ۲۰۰۸ زمانی که به عنوان دهمین پارک ملی بوتان طراحی شد،در مدیریت مشترک پارک Centennial wangchuck همکاری کرده‌اند. با وجود ۲۴۴ گونه گیاهی آونددار، ۲۳ گونه از پستانداران و ۱۳۴ گونه از پرندگان؛ پارک از نظر تنوع‌زیستی غنی است. تخصیص این منطقه به پارک ملی، منجر شده که در بوتان، بیش از نیمی از زمین‌های آن تحت حفاظت قرار گیرد. حکومت بوتان و WWF با یکدیگر بر روی حفاظت گونه‌ها، مطالعات تغییرات آب و هوایی، نظارت، گشت‌زنی و پروژه‌های حفاظت محلی کار می‌کنند.

 

Shubash Lohani از برنامه بخش شرقی هیمالیای WWF گفت: «WWF به ویژه نسبت به پارک Wangchuch Centennial تعهد خاصی دارد، زیرا ما در سال ۲۰۰۵ به همکاری با حکومت در این طرح، دعوت شدیم.» او هم‌چنین افزود: «این نخستین باری بود که بوتان مدیریت یک منطقه حفاظت شده را به یک نهاد دیگر غیر از حکومت، واگذار کرد.»



شارژ سریع موبایل