هیمن زارعی پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰

با ریشه های نژادی مبهم دابرمن در مقام مقایسه در یک دوره زمانی کوتاه به یک تیپ ثابت تبدیل شده است . ویژگیهای آن از لحاظ شکل بدنی و همین طور روحیه و شجاعت نیاز و تقاضای داشتن آن را در بسیاری از کشورها وسعت بخشیده است . منشا آن در ناحیه آپولدا واقع در آلمان و درحدود سال ۱۸۹۰ خوانده شده و درسال ۱۹۰۰ به طوررسمی شناسائی شده است .

 

این نژاد نام خود را ازنام Louis Doberman اهالی آپولدا کسب کرده است . با داشتن اندازه متوسط و ظاهری خوش تراش ، قدرت عضلانی زیاد آن در نگاه اول جلب توجه نمی کند . ساختاربدنی ، عضلات متراکمی که در زیر پوست قرارگرفته اند . زیبائی و خوش رنگ و نگاری آن هر تازه کاری را به اشتباه می اندازد . هوشیاری ، چابکی ، چالاکی عضلات و رفتار وجوه آشکاری است که درچشم هر بیننده ای جلب توجه می کند .

 

دابرمن سگی باوفا است و بیشتر از هر نژادی اثرات حیوانات نجیب زاده را دارا می باشد . پوزه قوی ، سر مثلثی شکل ، زانوی به خوبی شکل گرفته و حاشیه های بدن کاملا مشخص و بارز هستند .اثرات نترسی و کنجکاوی در چشمهای تیره و در هماهنگی با ویژگی های بدن کاملا مشخص است . دابرمن از لحاظ بدنی قوی تر از آنچه که هست به نظرمی رسد و با غریزه خطاناپذیر خود درحالت آماده باش سریعاً پاسخ داده و بخوبی از صاحبان خود دفاع می کند و با این حال سگی فرمانبردار ، مطیع و اشرافی است . با کمک جفتگیری های انتخاب شده ویژگی های خوب و مناسب نژادهایی که در آن شراکت داشته اند کسب گردیده است .

 

یک دابرمن اصیل و تربیت یافته ماهیت خود را به عنوان یک دوست و یک محافظ باوفا به اثبات رسانده است . همچنان که رشد می کند ویژگی های نبوغ و توان یادگیری بالایش آن را به یک سگ پلیس و جنگی تبدیل کرده است . در این حال چالاکی و جرات زیاد آن را بسیار با ارزش نموده است . این سگ حتی با ایما و اشاره متوجه مقاصد صاحب خود می شود . حس بویائی بسیارقوی باعث شده که در پلیس جنایی کاربرد زیاد داشته باشد و همچنین استفاده های فراوانی از آن در امر شکاربه عمل آید .

 

مشخصات استاندارد دابرمن 


ظاهرعمومی :


سگی است با جثه متوسط. بابدنی توپر ، عضلانی و قوی که جهت سرعت زیاد و استقامت طراحی شده است . از لحاظ ظاهری زیبا و از لحاظ رفتار و حرکات نجیب ، پرانرژی ، مصمم ، هوشیار ، نترس ، مطیع و اشرافی می باشد .

 

سر :


دراز و از منظره جلوئی و پهلو شبیه به یک مثلث است . هنگامی که از جلو به حیوان نگاه می شود سربه طرف قاعده گوشها و بصورت یک خط صاف و به تدریج پهن می شود . چشمها بادامی شکل دارای عمق متوسط با حالتی قوی و پر انرژی که رنگ آن از قهوه ای معمولی تا قهوه ای تیره در سگهای سیاه رنگ وقرمز ، خاکستری و حنایی درسگهای لکه دارمتغیر است . سایه های تیره تر بهتر هستند . گوشهای کوتاه شده را بصورت افراشته نگه می دارد . قله جمجه پهن است . امتداد خط پوزه با خط بالائی جمجمه موازی است . گونه ها پهن وعضلانی هستند .

 

 سگ نژاد دوبرمن

 

بینی درسگهای سیاه سیاه یک دست است و درسگهای قرمز ، قهوه ای تیره و درسگهای خاکستری(آبی) ، خاکستری و در سگهای حنائی به رنگ برنز می باشد . لبها کاملا نزدیک به فکها قرارمی گیرد . فکها کامل و قوی است و کاملا فضای زیر چشمها را پر می کند . دندانها بسیار قوی و سفید هستند . دندانهای پیش پائینی عمودی بوده و درتماس با سطح داخلی دندانهای پیش بالائی است . لذا عملکرد آن دقیقا به یک قیچی است .

 

گردن :


مغرورانه نگه داشته می شود و به خوبی عضلانی است . انحنای مناسبی دارد و به سمت بدن و به تدریج پهن می شود . کتفها برجسته و ایجاد یک ناحیه برآمده در روی بدن می کند .

 

سینه :


پهن و جلو سینه کاملاً مشخص است . دنده ها به خوبی در ناحیه ستون مهره ها ارتجاع دارد . اما قسمت پائین آن پهن می شود . شکم بخوبی بالا است و بصورت یک خط منحنی از زیر سینه به سمت عقب شروع می شود کمر پهن و عضلانی است .

 

دم :


تقریباً در حد دومین مفصل بریده می شود . به نظرمی رسد که دم در ادامه ستون مهره واقع شده و تنها هنگامی که سگ در حالت هیجان و هوشیاری است کمی بالاتر از خط افقی قرار می گیرد .

 

دستها :


ستیغهای کتف به سمت جلو و پائین تمایل داشته به طوری که با زمین زاویه ۴۵ و با بازو زاویه ۹۰ تشکیل می دهند . طول ستیغ کتف و بازو برابر است . طول آرنج تا جدوگاه (بالای کتف) تقریبا با طول آرنج تا زمین برابر می باشد . چنانچه به دستها از جلو نگاه شود عمودی و از آرنج تا ابتدای پنجه با یکدیگر موازی هستند . انگشتان بخوبی انحنا دارند متراکم بوده و شبیه به پنجه گربه است . انگشتان به داخل یا خارج چرخش ندارند .

 

 سگ نژاد دوبرمن

 

پاها:


زاویه های اندام حرکتی خلفی در تعادل با اندامهای قدامی است . به طوری که استخوانهای اطراف مفصل رانی لگنی با ستون مهره زاویه ۳۰ می سازد و در نتیجه ایجاد یک کفل گرد و رو به خارج می نماید . ران طویل ، پهن و با لگن زاویه عمودی دارد . این قسمت از هر دو سو عضلانی است . مفصل زانو به خوبی مشخص است . ران و ساق از طول برابری برخوردارند . چنانچه از عقب به حیوان نگاه شود پاها عمودی و موازی با یکدیگرند . پنجه ها نظیراندام قدامی و شبیه به گربه بوده و به داخل یا خارج چرخش ندارند .

 

موها :


صاف ، کوتاه ، سخت و ضخیم هستند .

 

رنگ و لکه ها :


رنگهای مجاز عبارتند از سیاه ، قرمز ، خاکستری (آبی) و برنز .

 

لکه ها :


لکه های زنگاری و کاملاً مشخص که در بالای چشمها ، روی پوزه ، گلو ، جلوسینه ، برروی تمام اندامهای حرکتی ، پنجه ها و زیر دم مشاهده می شود . لکه های سفید روی سینه که از۳ سانتی متر مربع بزرگتر نباشند قابل قبول هستند .

 

رفتار :


سگی است پرانرژی ، دقیق ، مصمم ، هوشیار ، نترس ، اشرافی و مطیع و در عین حال مهاجم .
اندازه : ارتفاع در ناحیه جدوگاه در سگهای نر ۶۵ الی ۷۰ سانتیمتر و در سگهای ماده ۶۰ الی ۶۵ سانتیمتر . این ارتفاع که از ناحیه جدوگاه تا زمین اندازه گیری می شود باید برابر با اندازه افقی جلو سینه تا زائده پشتی ران باشد .

 

دوبرمن از پینچر آلمانی مشتق شده است .

 

پوشش : نرم ، کوتاه ، ضخیم و شفاف

 

رنگ : سیاه یکدست ، قهوه ای ، آبی و یا بلوطی با نقاط بلوطی روی سر و بدن و پاها

 

خصوصیات : چشمهای بادامی ، گوشهای نوک تیز ، گردن قوس مناسب ، بدن مستطیلی ، معمولاً دم را روی مفصل دومین مهره دمی قطع می کند .

 

 سگ نژاد دوبرمن

 

اندازه :

 

نر :


قد : ۲۸-۲۶ اینچ


وزن: ۸۸-۶۶ پوند

 

ماده :


قد : ۲۶-۲۴ اینچ


وزن : ۸۸-۶۶ پوند

 

نگهداری :


نیازمند میزان زیادی تمرین و تحرک است و هر ۲ روز یکبار باید برس کشیده شود .

 

خصوصیات رفتاری :

 

سگی فرمانبردار که می تواند حیوان دست آموز خوبی برای صاحبش باشد اما باید به نگهداری و تربیت آن توجه شود .

 

منشاء این نژاد ناحیه آپولدا (Apolda) واقع در آلمان بوده و در سال ۱۹۰۰ بطور رسمی شناسایی شد . این نژاد فوق العاده فداکار و بی نهایت حامی و مراقب صاحبش می باشد . وی دارای جثه متوسطی بوده و بلندی آن تقریبا ۶۵ تا ۷۵ سانتیمتر در نرها و ۶۰ تا ۶۵ سانتیمتر در ماده ها است . دوبرمن دارای بدنی توپر و دندانها و فک خیلی قوی می باشد . از مشخصات ظاهری حیوان می توان به چشمهای بادامی و گونه های پهن و عضلانی و نزدیک بودن لب ها به فکین و کتف های برجسته و پهن وعضلانی بودن سینه و کمر اشاره کرد .

 

سگهای این نژاد بسیار پر انرژی و دقیق و شجاع و نترس و اشرافی می باشند . نژاد دوبرمن بسیار خطرناک بوده و تنها سگی است که با ایما و اشاره چشم و ابرو مقاصد صاحبش را درک می کند. این نژاد در پاسبانی و محافظت بی نظیر است ، بطوریکه او را “ژاندارم” می نامند . وی به بیگانه ها با بدبینی خاصی می نگرد و موقعی خطرناک می شود که دشمن قصد ایستادگی و مقاومت در برابر او داشته باشد . در این مواقع به نواحی بالای بدن (سروگردن) حمله می کند که در این حالت تنها راه خلاصی دشمن از دست حیوان شلیک گلوله به وی می باشد ؛ چرا که بکار بردن چوب و عصا چاقو در برابر آن بیهوده خواهد بود و حیوان تا آخرین لحظه ای که جان در بدن دارد به دشمن حمله کرده و هرگز تسلیم نخواهد شد .

 

دوبرمن نسبت به تنبیه های بی موقع صاحب خود حساس بوده و هرگزآن را از یاد نخواهد برد و در نهایت تلافی خواهد کرد . بنابراین اگر این نژاد را بعنوان سگ نگهبان برگزیده اید هرگز با خشونت بی مورد با آن رفتار نکنید . این سگ درحال حاضر در اغلب فروشگاههای بزرگ دنیا به منظورنگهبانی شبانه مورد استفاده قرار گرفته و در پایگاه های نظامی نیز از آن برای امر محافظت استفاده می شود . این حیوان طالب جست و خیز و دوندگی است و اغلب تمایل دارد که اینکار را با صاحبش انجام دهد .

 

دابِرمَن سگی است با جثه متوسط ، بدنی تو پر ، عضلانی و قوی که جهت سرعت زیاد و استقامت طراحی شده است . از لحاظ ظاهری زیبا و از لحاظ رفتار و حرکات نجیب ، پرانرژی ، مصمم ، هوشیار ، نترس ، مطیع و اشرافی می باشد . یک دابِرمَن اصیل و تربیت یافته ماهیت خود را بعنوان یک دوست و یک محافظ باوفا به اثبات رسانده است . چشمها بادامی شکل ، دارای عمق متوسط با حالتی قوی و پر انرژی که رنگ آن از قهوه ای معمولی تا قهوه ای تیره در سیاه رنگ و قرمز و خاکستری و حنایی در سگهای لکه دار متغیر است . گوشهای کوتاه شده را بصورت افراشته نگاه می دارد . دندانها بسیار قوی و سفید هستند و عملکرد آن دقیقاً شبیه به قیچی است .

 

خلق وخو :


سگی است پر انرژی ، دقیق ، مصمم ، هوشیار ، نترس ، اشرافی و مطیع و در عین حال مهاجم . هوشیاری ، چابکی و چالاکی عضلات و رفتار وجود آشکاری است که در چشم هر بیننده ای جلب توجه می کند . دابِرمَن سگی باوفا است و بیشتر از هر نژادی اثرات حیوانات نجیب زاده را دارا می باشد . حس شجاعت و کنجکاوی در چشمهای تیره و در هماهنگی با ویژگیهای بدن کاملاً مشخص است .

 

 سگ نژاد دوبرمن

 

وزن و ارتفاع : 

 

وزن در نرها : ۳۰-۴۰ کیلوگرم


وزن در ماده ها : ۳۰-۴۰ کیلوگرم

 

ارتفاع در نرها : ۶۶-۷۱ سانتیمتر


ارتفاع در ماده ها : ۶۱-۶۶ سانتیمتر

 

مشکلات سلامتی:


غالباً سگ سلامتی است . بیماریهای خونی ، مشکل چاق شدن در سنین بالا ، نفخ ، مشکلات لگن و بیماریهای قلبی قابل ذکر می باشد

 

شرایط نگهداری:


برای نگهداری در آپارتمان مناسب می باشد به شرط آنکه در طول روز به آن اجازه انجام فعالیت بدنی کافی داده شود . اما بهترین مکان برای او یک حیاط متوسط خواهد بود . دابِرمَن نسبت به سرما حساس است . بنابراین در مناطق سردسیر ، پلیس قادر به کار با این نژاد نمی باشد .

 

فعالیت بدنی:


دابِرمَن بسیار پر انرژی است و به ورزش و فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد .

 

طول عمر :


بالای ۱۳ سال

 

آراستن:


به آراستن کمی نیاز دارد . ریزش مو در این نژاد متوسط می باشد .

 

تاریخچه:


دابِرمَن در سال ۱۸۶۰ در ناحیه آپولدا در آلمان توسط شخصی بنام لویی دابِرمَن پرورش یافت . اجداد او را نژادهای German Pinscher ، Rottweiler ، Beauceron ، Grey Hound و English Grey Hound تشکیل می دهند . این نژاد در سال ۱۹۰۰ برای اولین بار به ثبت رسید .

 

گروه:


سگهای نگهبان ، سگهای شکاری .



شارژ سریع موبایل