هادی بیابانی سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵

سوال: آیا در عقد دائم، مرد می‌تواند شرط کند که همسرش از او ارث نبرده و یا نفقه نخواهد؟

در صحت و یا بطلان چنین شرط‌هایی میان مراجع اختلاف نظر وجود دارد، اما در هر صورت عقدی که چنین شرطی در آن شده باطل نیست.

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

 

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

شرط ارث نبردن باطل است و شرط نخواستن نفقه اشکال ندارد و در هر صورت عقد باطل نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

شرط ارث نبردن صحیح نیست ولى شرط نفقه ندادن صحیح است.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

شرط عدم مطالبه ارث و یا اسقاط و عدم مطالبه نفقه مانعی ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

1. ارث را نمی‌توان ساقط نمود و چنین شرطی صحیح نیست.

2. این شرط اشکال دارد، ولى زن مى‌تواند نفقه خود را به او ببخشد.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

شرط مذکور فاسد است ولی عقد صحیح است.

 

چند سوال از آیة الله خامنه ای دام ظله:

 

سوال: آیا ازدواج با دختران سنى جایز است؟

جواب: مانع ندارد.

 

سوال: آیا ازدواج با دخترى كه شش سال از پسر بزرگتر است اشكال دارد؟ ملاک‌هاى یك ازدواج خوب چیست؟

جواب: فى نفسه مانع ندارد و ملاک ازدواج خوب آن است که بر اساس ایمان و اخلاق اسلامى استوار باشد.

 

سوال: اگر پدر همسرم با مادرم ازدواج كند، آیا نكاح من و همسرم صحیح خواهد ماند یا خیر؟

جواب: موجب بطلان عقد شما نمى‌شود.

 

سوال: همسر اینجانب فوت شده و ازدواج مجدد كرده‌ام دختر همسر اولم در شرف ازدواج است. آیا دامادم نسبت به همسر دومم محرم مى‌شود؟

جواب: داماد شما به همسر دوم شما مَحْرم نمى‌شود.

 

چند مسئله از آیة الله سیستانی دام ظله:

مسأله 2382 ـ در زناشویی چه دائم، و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و همچنین نوشتن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ کافی نیست، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند، و یا دیگری را وکیل می کنند که از طرف آنان بخواند.

 

مسأله 2383 ـ وکیل لازم نیست مرد باشد، زن هم می‌تواند برای خواندن صیغه عقد از طرف دیگری، وکیل شود.

 

مسأله 2384 ـ زن و مرد تا اطمینان نکنند که وکیل آنها صیغه را خوانده است، نمی‌توانند به یکدیگر نگاه محرمانه نمایند، و گمان به اینکه وکیل صیغه را خوانده است کفایت نمی‌کند؛ بلکه اگر وکیل بگوید صیغه را خوانده‌ام، ولی اطمینان به گفته او نباشد، احتیاط واجب آن است که بر آن ترتیب اثر ندهند.

 

مسأله 2385 ـ اگر زنی کسی را وکیل کند که مثلاً ده‌روزه او را به عقد مردی درآورد و ابتدای ده روز را معین نکند، آن وکیل می‌تواند هر وقت که بخواهد او را ده‌روزه به عقد آن مرد درآورد، ولی اگر معلوم باشد که زن روز، یا ساعت معینی را قصد کرده، باید صیغه را مطابق قصد او، بخواند.

 

مسأله 2386 ـ یک نفر می‌تواند برای خواندن صیغه عقد دائم، یا غیر دائم از طرف دو نفر وکیل شود، و نیز انسان می‌تواند از طرف زن وکیل شود و او را برای خود به طور دائم یا غیر دائم عقد کند، ولی احتیاط مستحب آن است که عقد را دو نفر بخوانند.



شارژ سریع موبایل