از محرمات احرام، آن است که انسان کاری کند که از بدنش خون خارج شود و یا مویی را از سر یا بدن بکَند، لذا در صورتی که خاراندن و خراش پوست، موجب خروج خون و یا کندن مویی از بدن شود، حج یا عمره فرد باطل نمیشود، ولی وی باید در مورد کندن مو مقداری طعام به فقیر داده و در مورد خروج خون (اگر اضطراری نباشد)، برخی از مراجع میگویند، بنابر احتیاط یک گوسفند به عنوان کفاره بپردازد.
سوال: حجة الاسلام چیست و اصولاً طی چه شرایطی حج بر انسان واجب میگردد؟
جواب: حج زیارت كردن خانهی خدا و انجام اعمالی است كه در آنجا به جا آورده می شود و در تمام عمر بر كسی كه این شرط را دارا باشد، یك مرتبه واجب میشود و آن شرایط عبارتند از:
1ـ بالغ باشد.
2ـ عاقل و آزاد باشد.
3ـ به واسطهی رفتن به حج مجبور نشود كه كار حرامی را كه اهمیتش در شرع از حج بیشتر است، انجام دهد، یا عمل واجبی را كه از حج مهم تر است ترك نماید.
4ـ مستطیع باشد، بنابراین مستطیع بودن به چند چیز است:
1) توشهی راه و چیزهایی را كه بر حسب حالش در سفر به آن محتاج است كه در جای خود مفصل گفته شده، و نیز مركب سواری یا مالی كه بتواند آنها را تهیه كند، داشته باشد.
2) سلامت مزاج و توانایی بر رفتن به مكه و حج.
3) در راه مانعی از رفتن نباشد و اگر راه بسته باشد، یا انسان بترسد كه در راه جان یا عرض او از بین برود. یا مال او را ببرند، حج بر او واجب نیست، ولی اگر از راه دیگری بتواند برود، اگر چه دورتر باشد در صورتی كه مشقت زیاد نداشته باشد و خیلی غیر متعارف نباشد، باید از آن راه برود.
4) بقدر بجا آوردن اعمال حج وقت داشته باشد.
5) مخارج كسانی را كه خرجی آنان بر او واجب است، مثل زن و بچه و مخارج كسانی را كه مردم خرجی دادن به آنها را لازم میشمارند، داشته باشد.
6) بعد از برگشتن، كسب، یا زراعت، یا عایدی، ملك، یا راه دیگری برای معاش خود داشته باشد تا مجبور نشود به زحمت زندگی كند.
(توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2، م2036)
از محرمات احرام، آن است که انسان کاری کند که از بدنش خون خارج شود و یا مویی را از سر یا بدن بکَند، لذا در صورتی که خاراندن و خراش پوست، موجب خروج خون و یا کندن مویی از بدن شود، حج یا عمره فرد باطل نمیشود، ولی وی باید در مورد کندن مو مقداری طعام به فقیر داده و در مورد خروج خون (اگر اضطراری نباشد)، برخی از مراجع میگویند، بنابر احتیاط یک گوسفند به عنوان کفاره بپردازد.
اما چنانچه با خاراندن یا خراشیدن پوست، خونی خارج نگردد یا مویی کنده نشود، این عمل حرام نبوده و کفاره ندارد، ولی برخی از فقها گفتهاند، اگر ضرورتی نداشته باشد، این عمل برای مُحرم مکروه است.
یک استفتاء از مقام معظم رهبری دام ظله:
جواب: اگر جهت رفتن به حج به شما بخشیده و مخارج دیگر حجّ را هم قبول كرده كه بپردازد و یا خودتان به راحتى مىتوانید بقیه را تهیه كنید، شما در این شرایط با این حجِّ بذلى مستطیع هستید و كفایت از حجة الاسلام مىكند.
چند استفتاء از آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:
در یک سال نمى توان بیش از یک حج انجام داد، ولى مى توان در هر ماه قمرى یک عمره مفرده بجا آورد.
احتیاط واجب آن است که تا مجبور نباشد تغییر نیّت ندهد و حجّ تمتّع خود را تکمیل کند، و به سراغ نیابت از دیگرى نرود.