پردیس احمدی يكشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰

مراقبت از لاک پشت و نکات مهم آن:

دستانتان را بشویید!

هر چند بار هم كه بر اهمیت شستن و نظافت دستان در تماس با لاك پشت ها تاكید شده و مكررات سابق، كه در جهت سلامت و ایمنی است مجددا تكرار شود باز هم كم است. این مورد فقط برای زمان پس از لمس كردن لاك پشت نیست بلكه باید پیش از لمس كردن لاك پشت نیز دستان خود را به خوبی بشویید.

سالمونلا مهمترین و معروفترین بیماری مشترك بین انسان و لاك پشت ها، سایر خزندگان و طیور صعنتی است و میتواند به وسیله این حیوانات، به انسان منتقل شود. اما مطالعات نشان داده است كه این بیماری به شكل عمودی یعنی از والدین و از طریق تخم به نوزاد، منتقل نمیشود بنابراین نوزادان لاك پشت ها با عامل سالمونلا پای به جهان خارج نمیگذارند.

این بدان معنی است كه آنها عامل این بیماری را از یك منبع خارجی دریافت میكنند و باز هم این بدان معناست كه شما لاك پشتتان را معمولا به حالت آلوده تهیه میكنید! از آنجایی كه عامل سالمونلا عموما در لاك پشت ها ایجاد مشكل و بیماری نمیكند با انتقال به بدن شما، شروع به تكثیر خواهد كرد و حالت های بیماری را در فرد مذبور نشان خواهد داد و بدین شكل لاك پشت های خانگی را بدنام میكند. بنابراین،برای مراقبت از لاک پشت، دستان خود را بشویید!

 

لاك پشت خود را به جز در مواقع ضرورت لمس نكنید.

بله، بچه لاك پشت ها و گاهی همه لاك پشت ها در سنین و اندازه های مختلف بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند. اما نباید آنها را با توله سگ ها و بچه گربه های كوچك اشتباه بگیرید و به جز مواقع ضرورت، هرگز نباید آنها را در دست بگیرید. با هر معنی كه در ذهن داشته باشید لاك پشت ها حیوانات اهلی نیستند و نمیتوان آنها را دقیقا با پستانداران یا حتی پرندگان از این حیث مقایسه كرد. حتی مغز لاك پشت ها به طور كامل قابلیت تجزیه و تحلیل مواردی مانند محبت را ندارد بنابراین حتی اگر حالت هایی مانند شادی در هنگام دیدن شما یا در دست بودن توسط شما نشان میدهند این حركات، فقط به انگیزه غذا انجام میشود.

در دست گرفتن لاك پشت علاوه بر اینكه استرس زیادی را به حیوان تحمیل میكند، میتواند منجر به بروز بیماری های عفونی در خود شما و یا لاك پشت شود. دست زدن به لاك پشت را به مواردی همچون بررسی دوره ای سلامت حیوان، زمان تمیز كردن محفظه محل زندگی و یا موقعیت های واقعا اضطراری محدود كنید. بهتر است كه در برخورد با لاك پشت ها مشابه با ماهیان گرم آبی عمل كنید و اجازه دهید به حال خود باشند و از دست بردن به داخل آب و ضربه زدن به آب یا شیشه خودداری كنید.

 

آب محفظه را تمیز نگاه دارید.

شما لباس های خود را تمیز نگاه داشته، پارچه های استفاده شده در منزل را تمیز میكنید و در كل، نظافت خانه تان را رعایت میكنید. كوچكترین خدمتی كه میتوانید به لاك پشت خود بكنید این است كه محل زندگی او را پاك و تمیز نگاه دارید كه میتوانید این كار را به وسیله استفاده از فیلتر و تعویض منظم آب تانك انجام دهید. انواع مختلفی از فیلترها به صورت تجاری در دسترس هستند كه میتوان به فیلترهای مكانیكی، فیلترهای بیولوژیك و فیلترهای شیمیایی اشاره كرد.

البته انواعی از آنها وجود دارند كه تركیبی از موارد نام برده شده هستند. فیلترهای خوب معمولا قیمت های بالایی دارند اما در مقابل شما را از تعویض آب در فواصل زمانی كوتاه (معمولا هفتگی) بی نیاز خواهند كرد. بهداشت نقشی اساسی در سلامت لاك پشت (و خود شما) ایفا میكند.

 

شرایط مناسبی برای زندگی لاك پشت خود در منزل فراهم كنید.

لاك پشت های جعبه ای (Box turtle) نیاز به یك تراریوم و یك ظرف آب برای حمام كردن دارند اما لاك پشت های كوتر و اسلایدرها (نظیر گوش قرمز) در چنین شرایطی، خواهند مرد.

گرچه لاك پشت های زیادی هستند كه محیط زندگی مشابهی را نیاز دارند اما تفاوت های زیادی بین محیط زندگی یك لاك پشت بركه ای و یك لاك پشت گلی (Mud turtle) و همینطور لاك پشت جعبه ای وجود دارد. در این زمینه به وظایف خود به خوبی عمل كرده و تحقیق جامع و كاملی در خصوص شرایط و اصول نگهداری لاك پشت خود انجام دهید (ترجیحا پیش از آنكه لاك پشت را خریداری كنید) و بدین شكل از فراهم بودن شرایط ایده آل برای لاك پشت خود مطمئن شوید.

در ابتدا تحقیق كنید كه لاك پشت شما یك گونه كاملا آبزی، كاملا خشكی زی یا حالتی مابین این دو است. آیا لاك پشت شما بیشتر مدت روز را به آفتاب گرفتن سپری میكند یا برعكس، تقریبا تمام روز در زیر سنگ ها از معرض نور آفتاب مخفی میشود؟ آیا لاك پشت شما بیشتر تمایل دارد كه در یك تانك عمیق به شكل آزادانه شنا كند یا ترجیح میدهد بر سطح آب به آهستگی قدم زده و فقط گاهی سر خود را برای نفس كشیدن از آب خارج كند؟ دانستن این موارد اهمیت فوق العاده ای دارد زیرا اطلاع داشتن از آنها میتواند به شما در ایجاد محیط مناسب برای مراقبت از لاك پشت كمك فراوانی كند.

 

یك برنامه غذایی مناسب برای لاك پشت خود تدارك ببینید.

برخی از لاك پشت های آبزی تا حد زیادی گوشتخوار هستند در حالی كه تعدادی دیگر از آنها كاملا گیاهخوارند و البته گونه های زیادی نیز وجود دارند كه از داشتن هر دو نوع برنامه غذایی در كنار هم، لذت میبرند. با اینكه برخی از غذاهای آماده لاك پشت ها منبعی مناسب به عنوان رژیم غذایی ثابت و پایه ای به شمار میروند اما تعدادی از لاك پشت ها، از خوردن پلت ها و غذاهای تجاری به كلی امتناع می كنند.

همانطور كه منابع مختلفی از پروتئین همانند ماهی، جیرجیرك، كرم خاكی و بچه موش صورتی وجود دارد انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات از كلم پیچ تا كدو و كاسنی فرنگی نیز در دسترس است. تحقیق در این مورد كه كدام نوع از برنامه غذایی بیشتر مورد علاقه لاك پشت شماست به شما كمك خواهد كرد كه دامنه وسیعی از خوراكی های مناسب را در اختیار او قرار دهید. این به شما كمك خواهد كرد كه از اینكه ارزش غذایی مناسب لاك پشت خود را تامین كرده اید مطمئن شوید.

تقریبا در هر ارگانیزم زنده ای، سو،تغذیه نهایتا منجر به ضعف در برابر مشكلات سلامتی خواهد شد بنابراین اطمینان حاصل كنید تا زمانی كه لاك پشت شما میتواند با خوردن ماهی، جشن كوچكی برای خود برپا كند، از ضعف ناشی از خوردن كاهو، دچار بی حالی و سستی نشود.

 



شارژ سریع موبایل