سارا قاسمی يكشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰

یكی از مسائل بسیار مهم و اساسی قبل از ازدواج، در نظر گرفتن معیارهایی برای انتخاب همسر است. به جرأت می توان گفت بیشترین مشكلاتی كه در زندگی مشترك به وجود می آید، این است كه زن و مرد، همسر مناسب خود را انتخاب نكرده اند و پس از چند سال زندگی متوجه می شوند این دو مناسب یكدیگر نبوده اند.

انتخاب همسر، سنگ زیربنای یك زندگی موفق است و باید گفت كه اكثر شكستها در زندگی مشترك، از بناگذاری نامناسب این سنگ زیرین ناشی می شود. این كه یك زندگی شیرین پس از مدتی به تلخی و سردی می گراید، این دریافت ویرانگر هر یك از زوجین را در متن خود دارد كه «ما اصلاً برای هم مناسب نبودیم»، یعنی به این نتیجه می رسند كه در مرحله «گزینش» اشتباه كرده اند.

«دختری 35 ساله هستم که مدتی است با مردی همسن خود نامزد هستم. از لحاظ شرایط کلی ایشان قرابت و تشابه زیادی با من دارد اما آنچه موجب شد که این یادداشت را برای شما ارسال کنم این است که ایشان در نگاههایشان کنترلی ندارند و به خانمها نگاه میکنند و حتی چند بار که برای خرید بستنی، غذا و .. از من کمی دور شدند خانم هایی که از کنارشان رد میشدند را نگاه کرده و سپس وقتی ان خانم ها دور می شدند برمیگشتند وآن خانم را برانداز می کردند. چندباری که بیرون رفتیم این موضوع را از ایشان دیده ام.

حتی  چند مرتبه که با هم سوار ماشین بودیم  قصد رفتن به گردش و تفریح را داشتیم ،وقتی خانمی بدحجاب می دیدند، می گفتند: این را هم سوار کنیم وسه نفری برویم و ....از این دست اتفاقات زیاد برایم پیش امده،اما شرم و حیا اجازه نمی دهد که آن را برای تان بیان کنم.

احساس می کنم در برابر خانمها کنترلی ندارد و باید به نحوی آنها را برانداز کند و حتما در مورد آنها حرفی بزند.

من در برابر این طرز صحبت کردن ایشان اعتراض می کردم اما در برابر  اعتراض بنده می گفتند اینها شوخی است و برای مسخره کردن آن شخص و در نتیجه رفتار بدش اینها را میگویند. در حالی که لزوما نسبت به خانم های بدحجاب این گونه رفتارها را  ندارد.  بارها دیده ام که به خانم هایی با حجاب بسیار معمولی و عادی هم نگاه های معنا دار می کند.

این موضوع نگاه کردن ایشان به خانمها بدون هیچ کنترلی در نگاه، واقعا مرا افسرده کرده و باعث برخورد بد من با ایشان شد. در حال حاضر قصد بر هم زدن این نامزدی را دارم اما متاسفانه علی رغم مشاهده این رفتارها، باز هم علاقند به وی هستم.بر سر دوراهی بدی گیر افتاده ام و فقط دنبال این هستم که یک نفر بگوید چه کار درست است و چه تصمیمی باید بگیرم؟»

 

آیا چشم چرانی یک نقیصه مهم است؟

روانشناسان و متخصصان خانواده معتقدند كه هر اندازه زن و مرد قبل از ازدواج، اطلاعات صحیح تر و دقیق تری نسبت به یكدیگر داشته باشند، بهتر می توانند موفقیت و یا شكست زناشویی خود را پیش بینی نمایند. بنابراین، این موضوع را نباید ساده انگاشت، بلكه برای آن امر خطیر «انتخاب همسر» لازم است وقت بگذاریم و با دقت و مطالعه كافی، اقدام كنیم.

چشم چرانی یک نقطه ضعف بزرگ برای یک مرد می تواند باشد. فقدان اعتقادات مذهبی و معنوی درونی و قوی و بی مبالاتی نسبت به ضوابط اخلاقی، دینی و اجتماعی که عمدتا والدین مسئول رشد و پرورش آن در فرزندان هستند، از علل مهم بروز این اختلال رفتاری به شمار می رود.

ضمن اینکه چشم چرانی در افراد متاهل باعث بی اعتمادی زن نسبت به مرد می شود و روابط متقابل زن و مرد را مخدوش می کند و از طرف دیگر در این دسته از افراد بیش از گروههای دیگر، شاهد خود ارضایی هستیم و همین مساله ارتباط زناشویی  افراد متاهل مبتلا به چشم چرانی را مخدوش می کند.
دوست عزیز؛ البته در مورد افراد نباید به راحتی قضاوت کرد.یعنی نمی توان این آقا را به روابط غیراخلاقی متهم نمود  اما طرز رفتار و کلام ایشان برای هر زنی آزار دهنده است، خصوصا مساله چشم چرانی که موضوعی بسیار مهم و ناراحت کننده است. چشم چرانی خود از مظاهر ضعف در ایمان است که باید به آن توجه خاص داشته باشید. خصوصا که در دوران آشنایی این طرز رفتار، قابل سوال و تامل برانگیز است.

بدون شك پایبندی به ارزشهای اسلامی، یكی از عوامل مهم خوشبختی در زندگی زناشویی است. ایمان به عنوان یك عامل درونی، افراد را از ارتكاب به اعمال خلافِ انسانی باز می دارد. افزون بر این زن و مرد با ایمان و تقوی، از هر جهت برای تربیت فرزندان صالح، شایسته ترند.
یکی از مهم ترین عوامل پیوند پایدار و ازدواج موفق و زندگی آرام، هم شأن بودن زن و مرد است. اسلام به هم شأن بودن زوجین در امر خطیر ازدواج تأكید فراوان كرده و با واژه «كفو» از آن یاد ك
رده است؛ «كفو» در لغت به معنای شبیه و مانند است، در مسئله ازدواج تا حدّی باید از نظر ظاهر و باطن بین زن و مرد شباهت وجود داشته باشد.

اگر مرد و زنی كه هم شأن نیستند، اقدام به ازدواج نمایند، نگرانی ها و ناراحتی ها و اختلافات فراوانی در زندگی خانوادگی دامنگیر آنان خواهد شد. مگر این كه یكی همرنگ دیگری شود و با بی اعتنایی به معیارهای اصولی، بنیان خانواده را بنا كنند، كه البته چنین زندگی ای همانند ساختمانی است كه پایه آن را كج بنا نهاده اند و هرلحظه احتمال ریزش دارد. افزون بر اینها، دو همسر می خواهند یك عمر با هم زندگی كنند، و در همه فراز و نشیبهای زندگی یار و غمخوار یكدیگر باشند. ازاین رو، تحت تأثیر افكار و عقاید یكدیگر قرار خواهند گرفت و روحیات پسندیده و یا ناپسندشان به یكدیگر منتقل می شود.
به هر حال رفتار و سکنات این آقا برای شما بسیار ازار دهنده است و البته خلاف عرف و شرع هم رفتار می کنند.

مردی که دایما در حال برانداز جنس مخالف است قطعا به طور دایمی پیامهای تلویحی منفی به همسرش ارسال می کند.در این سبک ازدواج زن هیچگاه احساس شایستگی و بسندگی نکرده و احساس می کند که در نزد همسرش دوست داشتنی و خواستنی نیست.

ضمن اینکه این سبک رفتار در تربیت فرزندان نیز تاثیرات بسیار منفی خواهد گذاشت. در هر حال تصمیم گیری شما برای قطع این نامزدی بسیار درست است. البته احساس تعلق خاطر پیدا کردن امری طبیعی است ولی اطمینان داشته باشید که این احساس، صرفا یک هیجان و غلیان عواطف است و مبنای شناختی و منطقی ندارد.قدری باید به خودتان فرصت دهید تا این رابطه را تمام شده تلقی کنید و با آن کنار بیایید.



شارژ سریع موبایل