مهدی خاکپور جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

بررسی‌ها نشان می‌دهد بین 25 تا 30 درصد زنان در دوران بارداری خروپف می‌کنند. نتیجه مطالعه جدید منتشر شده در مجله خواب حاکی از آن است که 35 درصد زنان سه تا چهار بار در هفته یا هر روز حین خواب خروپف می‌کنند. علاوه بر این، 26 درصد زنان تنها در دوران بارداری دچار این حالت می‌شوند.

خروپف کردن زمانی اتفاق می‌افتد که مجرای هوای فوقانی سست شده و بخشی از آن مسدود می‌شود. در این شرایط وارد شدن جریان کافی هوا به دهان و بینی سخت انجام می‌شود. همچنین دلایل متعددی وجود دارد که موجب می‌شود خروپف کردن در دوران بارداری شایع باشد.

با رشد جنین در رحم مادر به پرده دیافراگم فشار وارد می‌شود که در این شرایط نفس کشیدن به خودی خود سخت می‌شود و فرقی نمی‌کند در حال خوابیدن یا مشغول به انجام کاری باشید.

همچنین سطح بالای هورمون‌ها به خصوص استروژن باعث می‌شود غشای مخاط و مجرای بینی متورم شود. علاوه بر این حجم خون تا 50 درصد افزایش می‌یابد که در نتیجه رگ‌های خونی باز شده و غشای بینی ورم می‌کند.

در 30 سال گذشته میزان خروپف کردن در میان زنان بیشتر شده است. یکی از دلایل آن اضافه وزن پیش از شروع بارداری یا بالا رفتن وزن در پایان این دوران است. در واقع بافت اضافی اطراف گردن به خروپف کردن منجر می‌شود. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا، بیش از 50 درصد زنان باردار دچار اضافه وزن یا چاق هستند.

یکی دیگر از دلایل خروپف کردن در دوران بارداری که معمولا نادیده گرفته می‌شود فاکتور استرس است. استرس بر تنفس تاثیر گذاشته و نفس کشیدن نیز بر خرخر کردن اثر می‌گذارد. هر گونه از فشار و استرس از جمله روانی، جسمی و احساسی یا حتی فشارهای گوارشی ناشی از خوردن میزان زیادی مواد خوراکی می‌تواند میزان تنفس را افزایش دهد. این افزایش که با سست شدن ماهیچه‌های گلو به هنگام خواب همراه است خروپف کردن را به دنبال دارد.

پزشکان با بیان اینکه این عارضه ممکن است در زنان باردار وضعیتی موقتی باشد اظهار داشتند: نباید این موضوع بی‌اهمیت گرفته شود. زنانی که در این دوران خروپف می‌کنند در معرض ابتلا به فشارخون بالا، خستگی، پری اکلامپسیا و تولد نوزادانی با وزن پایین هستند. همچنین زنانی که در این دوران دچار عارضه خروپف کردن می‌شوند بیشتر احتمال می‌رود فرزند خود را به روش سزارین به دنیا آورند.

روش‌های متعددی وجود دارد که با کمک آنها می‌توان از بروز عارضه خروپف کردن در این دوران پیشگیری کرد یا آن را متوقف ساخت که به شرح زیر است:

-1آگاه بودن به علائم این عارضه

-2پایین آوردن وزن

-3غییر در نحوه تنفس: سعی کنید از راه بینی نفس بکشید. در صورتی که در این شرایط احساس تنگی نفس می‌کنید از دهان خود استفاده کنید اما به آرامی نفس بکشید.

-4تغییر در وضعیت بدن هنگام خواب: خوابیدن به سمت چپ بدن هم به جریان خون مطلوب کمک می‌کند و هم موجب می‌شود فرد به آرامی نفس بکشد.

-5تغییر در زمان خوردن وعده‌های غذایی: مصرف میزان زیادی غذا پیش از زمان خواب بر نحوه خوابیدن تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است آخرین وعده غذایی چند ساعت پیش از خوابیدن مصرف شود.

-6استفاده از مرطوب‌کننده‌ها در فضای اتاق: به کار بردن این وسیله مجرای بینی را مرطوب نگه می‌دارد.

-7حفظ آرامش در دوران بارداری



شارژ سریع موبایل