میترا جلالی شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰

خرید كردن یكی از لذت بخش ترین كارهاست. این را پژوهشگران ثابت كرده اند که می گویند برای رها شدن از احساس پوچی و افسردگی می توانید دست به دامان مراكز خرید شوید. اما گروه دیگری از پ‍ژوهشگران هم معتقدند خرید كردن به خودی خود می تواند شما را مضطرب و حتی افسرده كند. آنها می گویند قرار داشتن در معرض انتخاب های زیاد ممكن است شما را كلافه كند و آخر هم با حالی پریشان دست خالی به خانه برتان گرداند. حالا تصور كنید پای خرید برای كسی به میان بیاید كه خودش هنوز به دنیا نیامده است. وقتی قرار است برای جنینی كه هنوز در رحم تان چرخ می زند خرید كنید و بدون آنكه او را دیده باشید، نیازها و راحتی اش را در نظر بگیرید، كار از آنچه محققان تصور می كنند هم سخت تر می شود. به همین دلیل است كه در این مطلب می خواهیم همه چیز را در مورد تهیه صندلی اتومبیل و كالسكه كودك با شما در میان بگذاریم و این خرید دشوار را برای تان آسان تر كنیم.

 

راهنمای خرید صندلی ماشین

 

به دردم می خوره؟

چه خودتان صاحب اتومبیل باشید و چه نه، باید قبل از اینکه فرزندتان به دنیا بیاید، صندلی ماشین را بخرید. حتی برای رساندن فرزند تازه متولد شده تان از بیمارستان به خانه به صندلی ماشین نیاز خواهید داشت. پس اگر بودجه تان محدود است، خرج های غیرضروری دیگر را فاكتور بگیرید اما از خرید این صندلی صرف نظر نكنید.

 

اینترنتی بخرم؟

درست است كه در ماه های آخر بارداری كه حسابی سنگین شده اید خرید رفتن برای تان سخت است اما نمی توانید به این بهانه خرید صندلی را به دیگران واگذار كنید یا آن را اینترنتی سفارش دهید. هر صندلی ماشینی در هر اتومبیلی به خوبی نصب نمی شود. پس اگر صاحب ماشین هستید، قبل از خریدن صندلی حتما آن را در خودروی خود امتحان کنید و در غیر این صورت، خودروهایی كه بیشتر ممكن است با آنها تردد كنید را به عنوان پیش فرض در نظر بگیرید. البته دیدن علامت «universal» روی جعبه صندلی به شما می گوید برای همه خودروها مناسب است.

 

دست دوم بخرم؟

این روزها بازار لوازم دست دوم سیسمونی در سایت ها داغ است. شاید برای صرفه جویی بتوانید بسیاری از لوازم مربوط به كودك تان از قبیل كمد و ... را دست دوم بخرید اما از قرض گرفتن صندلی ماشین یا دست دوم خریدن آن پرهیز کنید. شما باید مطمئن باشید این صندلی سالم بوده و هیچ آسیبی ندیده است و البته هنگام تهیه آن به سال ساختش هم توجه كنید. صندلی ای كه بیشتر از 6 سال از زمان تولیدش گذشته باشد، ممكن است دچار فرسودگی شده باشد و در زمان خطر از پس محافظت از فرزندتان برنیاید.

 

چطور نصبش كنم؟

در دفترچه راهنمای داخل جعبه همه نكات لازم برای قرار دادن درست صندلی آورده شده و فروشنده هم می تواند در این زمینه شما را راهنمایی كند. بعد از تهیه صندلی اتومبیل، از درست نصب شدن آن مطمئن شوید. صندلی ماشین كودك تان نباید بیشتر از یكی، دو سانت سرجایش لق بزند. گذشته از این، کمربند اتومبیل شما باید کاملا صندلی را در خود بگیرد و نباید بعد از بستن کمربند در جایش تكان بخورد. البته صندلی ماشینی كه می خرید باید به كمربند نرمی كه بدن كودك تان را آزار ندهد، مجهز باشد.

 

كریر بخرم یا صندلی ماشین؟

بسیاری از والدین ترجیح می دهند به جای خرید دو وسیله از کریری که روی پایه صندلی ماشین نصب می شود، استفاده کنند. این کریرها را می توان با خروج از اتومبیل از روی پایه برداشت و به عنوان ابزار حمل کودک از آنها استفاده کرد. اگر سراغ چنین صندلی اتومبیلی می روید تا زمانی که وزن فرزندتان از 10 کیلوگرم بیشتر نشده، می توانید از این وسیله استفاده کنید. گرچه با سنگین تر شدن فرزندتان مجبور به پرداخت هزینه دیگری برای تهیه صندلی بزرگ تر می شوید اما این كریرهای قابل نصب روی پایه بهتر می توانند نوزاد چند روزه شما را در خود جا دهند و تا حدود یك سال و نیمگی هم قابل استفاده هستند.

 

صندلی را جلو بگذارم یا عقب؟

بهتر است صندلی كودك تان را درست وسط صندلی های عقب اتومبیل بگذارید و تنها در صورتی كه خودروی شما به ایربگ مجهز نباشد قرار دادنش روی صندلی جلو هم ایرادی ندارد و به شما كمك می كند كه مدام چشم تان به فرزندتان باشد. بله، درست خوانده اید! كیسه هوای اتومبیل گرچه از جان بزرگ تر ها محافظت می كند اما می تواند در صورت باز شدن به خفگی نوزادان منجر شود.

 

چقدر هزینه كنم؟

شاید راحتی و امنیت كودك تان تا اندازه ای به برندی كه انتخاب می كنید، وابسته باشد اما تعارف نداریم! این جیب شماست كه مشخص می كند تا چه اندازه برای خرید سیسمونی هزینه كنید. اگر می خواهید با هزینه حدود 200 هزار تومان سراغ جنس های ایرانی بروید، برند هایی مثل دلیجان این روزها حسابی پرفروش شده اند و حتی با هزینه ای كمتر هم قابل خریداری هستند اما اگر محدودیت مالی ندارید، می توانید با انتخاب صندلی های ماكسی كوزی، گركو یا دیگر برندهای مطرح بین المللی هزینه ای در حدود یك میلیون تومان یا كمی بیشتر بپردازید.

 

تا چه سنی؟ تا چه وزنی؟

قرار نیست هر سال صندلی ماشین فرزندتان را عوض كنید اما نمی توانید در تمام سه،چهار سالی كه از آن استفاده می كند، به خریدن یك صندلی اتومبیل اكتفا كنید.

 

برای روزهای اول

بسته به نوع صندلی كه انتخاب می كنید كودك تان تا قد و وزن خاصی توانایی استفاده از آن را خواهد داشت. صندلی هایی كه به گروه +0 تعلق دارند معمولا تا رسیدن فرزندتان به 13 كیلو وزن می توانند از او مراقبت كنند. پیش از 9ماهگی مهم ترین نكته ای كه در انتخاب صندلی باید به آن توجه كنید، محافظت از سر و گردن كودك است پس تصور نكنید با خرید یك صندلی بزرگ كه نوزادتان در آن وول می خورد، عاقبت اندیشی كرده اید. فرزند شما قرار نیست همیشه زیر 01 کیلو بماند و با سنگین تر شدنش، شما باید به طور کامل قید كریر را بزنید و برای تهیه گزینه ای دیگر هزینه کنید. این صندلی های به قول جوان ها شاسی بلند ارتفاع فرزندتان را بالا می آورند و به فرزندتان اجازه دیدن نمای بیرون از ماشین را می دهند؛ این صندلی ها که زاویه شان هم قابل تنظیم است، بسته به نوع شان و اطلاعاتی که روی بسته شان نوشته شده، فرزند 02 کیلویی شما را در خود جای می دهند اما برای نوزادان تازه متولد شده، چندان امن به نظر نمی رسند.

 

برای سال های آخر

اگر می خواهید فرزندتان راحت تر باشد، بعد از گذشتن وزنش از 9 كیلوگرم می توانید سراغ صندلی های گروه 1+ بروید. توصیه می كنیم تا زمانی كه نزدیك به پنج سانتی متر از بالای سر فرزندتان روی صندلی خالی است از آن استفاده كنید و با كمتر شدن این فاصله به فكر تعویض صندلی بیفتید. بعید است كودك 10 كیلویی تان در همان كریری كه روی پایه صندلی اتومبیل قرار گرفته احساس راحتی كند و اگر تا آن زمان یكی از صندلی های بلند مخصوص اتومبیل را تهیه نكرده باشید، احتمالا باید برای خریدنش دست به كار شوید. اگر صندلی كودك تان آفتابگیر دارد، یك راه دیگر اندازه گیری این است كه تا زمانی كه گوش فرزندتان پایین تر از لبه بالایی صندلی قرار می گیرد، از آن استفاده كنید.

 

راهنمای خرید كالسكه

 

كی بخرم؟

قانون كلی وجود ندارد. اگر زیاد اهل بیرون رفتن نیستید و پیاده تردد نمی كنید، یك سبد یا ساك حمل كودك هم در ماه های اول كارتان را راه می اندازد؛ چند ماه بعد هم می توانید از آغوشی برای همراه كردن فرزندتان با خود كمك بگیرید و خرید كالسكه را به بعد از 6 ماهگی موكول كنید. مثل بسیاری از تجهیزات حمل و نقل دیگر، توجه به سن نوزاد شما می تواند در انتخاب كالسكه بهتر یاری تان دهد. اگر برای فرزند تازه متولد شده تان كالسكه می خرید، به قابلیت كالسكه در تنظیم زاویه دقت كنید. در ماه های اولیه نشستن برای نوزادتان سخت و حتی آزاردهنده خواهد بود پس چاره ای جز انتخاب كالسكه ای كه 180 درجه تخت شود، نخواهید داشت. كالسكه هایی كه صندلی شان تا این اندازه می خوابد یا اینكه كریر روی شان نصب می شود، بهترین انتخاب برای شروع روزهای مادری تان است.

 

 راهنمای خرید کالسکه و صندلی ماشین کودکان

 

ست بخرم؟

اگر فرزندتان همیشه همراه خودتان است، چاره ای جز انتخاب یك ست سبك ندارید چراكه گذشته از كالسكه و كریر باید ساك و لوازم كودك را هم با خود ببرید. شاید یك كالسكه كومبوی سبك كه كریر یا ساك بچه روی آن نصب می شود و ساك كودك هم در آن جا می گیرد بتواند به شما كمك كند.

 

عصایی بخرم یا بزرگ؟

به ظرافت كالسكه های عصایی نگاه نكنید؛ آنها به اندازه كافی محكم هستند. این كالسكه ها به راحتی جمع و كوچك می شوند و حتی در هواپیما هم می توانید آنها را با خود ببرید. اگر راهی طولانی را می خواهید با كالسكه همراه شوید، عصایی ها به دلیل سبك بودن شان بهترین انتخاب برای شماست.

 

آلومینیومی یا آهنی؟

انتخاب كالسكه مناسب به قیمت آن بستگی ندارد بلكه به استفاده ای كه شما از آن می كنید، ارتباط دارد. اگر شما تنها قرار است چند ساعت در هفته از كالسكه در پیاده روی هموار استفاده كنید، قطعا نیازی به خریدن یك مدل گران قیمت ندارید. كالسكه های گران ظاهری زیبا تر دارند، از آلومینیوم سبك تری ساخته شده اند و به همین دلیل مقاومت بالاتری دارند. عمر چرخ ها و ترمز این كالسكه های مرغوب بیشتر است اما خودتان قضاوت كنید كه بر اساس میزان و نوع استفاده تان به كدام یك از این برتری ها نیاز دارید.

 

ارتفاعش چقدر باشد؟

كالسكه ای كه ارتفاع دسته آن قابل تنظیم است را انتخاب كنید تا شما و همسرتان كه قدی متفاوت دارید به راحتی قادر به راندن آن باشید اما اگر قرار است تنها یكی از شما از آن استفاده كنید، یك كالسكه با دسته های ثابت هم می تواند برای تان كافی باشد.

 

كالسكه مارك دار بخرم؟

نمی خواهیم شما را به خرید كالسكه ای از برند های گران قیمت ترغیب كنیم اما باید سراغ كمپانی هایی بروید كه در ایران خدمات پس از فروش ارائه می دهند. شاید یك برند تازه وارد یا گمنام با وجود كیفیت خوبش قیمت پایین تری به نسبت همتایانش داشته باشد اما احتمالات را هم در نظر بگیرید. اگر چرخ این كالسكه مرغوب اما كمیاب شما شكست، چطور می خواهید نمونه اش را گیر بیاورید؟

 

امكانات جانبی مهم است؟

كالسكه هایی كه این روز ها در بازار پیدا می كنید، امكانات جانبی زیادی دارند كه بسیاری از آن امكانات چندان به كار شما نمی آید. اگر فرزندتان بهار و تابستان به دنیا می آید، سایبان دار بودن كالسكه را مورد توجه قرار دهید و اگر در روزهای پاییز و زمستان قرار است در كالسكه بنشیند از مدل هایی كه سایبان ضدآب یا چتر دارند استفاده كنید. سبد زیرین كالسكه هم برای قرار دادن ساك كودك و حتی كیف خودتان به كارتان می آید. پس ترجیحا یك كالسكه سبد دار انتخاب كنید.

 

كدام كالسكه امن تر است؟

امن بودن كالسكه به وضعیت چرخ ها، نوع ترمز و البته كمربند و جنس پارچه آن بستگی دارد. هنگام خرید از محكم بودن و البته زبر نبودن كمربند كالسكه مطمئن شوید و دقت كنید نگهدارنده ای كه قرار است بین پاهای نوزادتان قرار گیرد، راحت و متناسب باشد. نوزاد شما در ماه های اول توانایی نگهداشتن خودش را ندارد پس هم به وجود تجهیزات ایمنی توجه كنید و هم از سر نبودن رویه كالسكه مطمئن شوید.

 

چقدر هزینه كنم؟

برای خرید یك كالسكه كومبو از برندهای مطرح، باید حدود چهار میلیون تومان یا كمی بیشتر هزینه كنید و یك كالسكه عصایی از برندی مسل مكسی كوزی را می توانید با قیمت زیر یك و نیم میلیون تومان پیدا كنید. البته در برندهای معتبری مثل چیکو و پیرکاردین هم گزینه های خوبی با قیمت زیر 008 هزارتومان پیدا خواهید کرد. اگر قرار نیست زیاد از كالسكه استفاده كنید، دلیلی برای پرداخت چنین هزینه هایی وجود ندارد. شما می توانید با كمتر از 300 هزار تومان یك كالسكه ایرانی بخرید. البته قرار نیست انتظاری كه از ظاهر و كیفیت یك كالسكه سه میلیون تومانی دارید توسط یك كالسکه 300 هزار تومانی برآورده شود.

 

دنبال چه می گردید؟

كالسكه های عصایی و كمبو را به شما معرفی كردیم اما اگر نظر شما را جلب نكرده اند، نگاهی به این سه مدل بیندازید.

 

كالسكه های سنتی

 

 راهنمای خرید کالسکه و صندلی ماشین کودکان

 

این کالسکه ها از سینی غذا گرفته تا سایبان و سبد قرار دادن وسایل، همه را در خود دارند و در برخی از انواع شان كریری جداگانه روی كالسكه نصب می شود. برخی از انواع شان را می توانید از همان روزهای بعد از تولد استفاده كنید. اما اگر می خواهید در سال های بعد كالسكه دیگری نخرید، مدلی جادار انتخاب كنید كه فضای میز غذایش جای كودك دو، سه ساله شما را با وجود لباس های زمستانی اش تنگ نكند.

 

كالسكه های مسافرتی

 راهنمای خرید کالسکه و صندلی ماشین کودکان

با خرید آنها سه نشان را با یك تیر زده اید و كافی است وقت سفر، كریر را از روی پایه اش جدا كنید و روی بند كالسكه بگذارید تا بی نیاز از داشتن دو وسیله مجزا، فرزندتان را با خود همراه كنید و بعد هم آن را روی پایه صندلی ماشین بگذارید و در داخل اتومبیل از آن استفاده كنید. این كالسكه گرچه از نظر قیمت مقرون به صرفه است اما كمی جاگیر و سنگین است پس اگر زیاد از كالسكه استفاده می كنید و چندان اهل سفر نیستید، خرید آن را فراموش كنید.

 

كالسكه های ورزشی

 

 راهنمای خرید کالسکه و صندلی ماشین کودکان

 

شما می توانید حتی در كنار نوزادتان به پیاده روی بروید و آرام بدوید. اگر می ترسید بودن با بچه پویایی تان را بگیرد یا اینكه بی تحركی شما را از قیافه بیندازد، می توانید این سه چرخه را انتخاب كنید. البته این كالسكه را تا قبل یك سالگی یا حداقل 8 ماهگی فرزندتان نمی توانید استفاده كنید و بعد از این سن هم اگر قصد دویدن با آن را دارید، باید به خاطر حفظ امنیت كودك تان چرخش را روی حالت غیر چرخان قفل كنید.



شارژ سریع موبایل