سمانه ربانی دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰

ما انسان ها به عنوان پدر یا مادر باید کارهای زیادی برای عشق ورزیدن، حمایت، آموزش و .... انجام دهیم. باید همه این کارها را به فرزندان خود یاد بدهیم. اما همیشه این ما نیستیم که نقش آموزگار داریم. گاهی جاها عوض می شوند و کودک در مقام آموزگار چیزهایی به ما می آموزد که اگر کمی باهوش باشیم، حتما از آنها استفاده خواهیم کرد. 

15 موردی که در این مطلب به شما یادآوری می کنیم مسایلی هستند که بزرگسالان باید بار دیگر آنها تجربه کنند. باور کنید این مساله باعث شادی و خوشحالی بیشتر شما می شود. روحیه تان و نگاهتان به زندگی تغییر خواهد کرد. 

1. خلق کنید

«خلق اثر هنری بسیار بهتر از یادگیری است! تولید کردن ذات زندگی است.» جولیوس سزار

کودکان پیش از اینکه بزرگ شوند و بتوانند نقد کردن را یاد بگیرند، از هر چه با دستان خود خلق می کنند، بسیار خوشحال می شوند و از آن لذت می برند. شما هم همین حس را تجربه کنید. شما هم با نوشتن شعر، داستان، ساخت موسیقی، طراحی و ... دوباره شادی های کودکانه را تجربه کنید و تاثیر شگرف آن بر زندگی روزمره خود را ببینید. 

 

بزرگ ترها هم از کودکان خود یاد بگیرند
 

2. برای خود جشن دلسوزی برپا کنید

«همه انسان ها به نوعی احساس می کنند به طور کامل مورد درک و تحسین دیگران قرار ندارند» رالف والدو امسرون  

جشن دلسوزی؟ بله. جشن گریه و تخلیه روحی. بچه ها را نگاه کنید. آنها وقتی احساس می کنند مورد بی مهری واقع شده اند به حالتی مسخره (از نظر ما) شروع به داد و گریه و شکایت می کنند. اما همه غصه هایشان را اشک می کنند و بیرون می ریزند. آنها برای بی مهری ای که به آنها شده مراسم دلسوزی برای خود برپا می کنند و یک بار برای همیشه آن را انجام می دهند و سپس، شاداب و سرحال دوباره به زندگی و بازی های خود باز می گردند. بزرگ ترها هم از کودکان یاد بگیرند و یک بار همه ناراحتی های خود را به گریه و بعد آن را تمام کنند. به دوش کشیدن بار غم جز عاجز کردن انسان چیزی در بر ندارد. 

3. از ته دل آواز بخوانید

«پرنده برای این آواز نمی خواند که پاسخی دریافت کند، او شعری که در دل دارد را آواز می کند.» لو لوتز

کودکان همیشه وقتی دوست دارند آواز بخوانند این کار را انجام می دهند و برایشان هم مهم نیست کسی به آنها توجه می کند یا خیر. اگر حتی هیچ‌کس هم به آواز آنها گوش ندهد، خود را در قالب شعر و ترانه جاری می کنند و با همه وجود آواز را درست یا غلط می خوانند و لذت می برند. خب! اکنون نوبت شما است. 

4. گوش کردن

«کودکان همیشه از رفتار والدین می آموزند نه از حرف های آنها» کارل جانگ

ما همیشه از فرزندان خود انتظار داریم به حرف های ما و بزرگ ترها گوش کنند، اما خودمان واقعا چقدر خوب گوش کردن را بلد هستیم؟ ما بزرگ ترها همیشه درگیر این هستیم که در پاسخ شنیده ها چه بگوییم و هرگز یک شنونده خوب و با حوصله نبوده ایم. گوش های شنوای خوبی برای فرزندان، همسر، نامزد، دوست و ... باشیم. با این کار بر دانسته هایتان افزوده خواهد شد. 

 

بزرگ ترها هم از کودکان خود یاد بگیرند
 

5. هیجان و ذوق‌زده شدن را تجربه کنید

«اگر از زندگی کردن لذت ببرید، هیجان زده و ذوق‌زده شدن برایتان دشوار نخواهد بود» ری برادبری

بزرگسالی چه دارد که ما را از داشتن لذت های ساده زندگی و شگفت زده شدن و تعجب های هیجان انگیز دور می کند؟ امان از این بزرگسالی که چه زود به سراغ آدم ها می رود. اما شما در مسیر مخالف حرکت کنید. گاهی همچون کودکان دنیا را ببینید و از رویدادهای جالب شگفت‌زده شوید. همان قدر ذوق کنید. حباب درست کنید و به یاد کودکی غرق در هیجان شوید. 

 

بزرگ ترها هم از کودکان خود یاد بگیرند
 

6. قرار بستنی‌خوری  ترتیب دهید

«من هیچ چون و چرایی را قبول نمی کنم و فقط از شما می خواهم وقتی یک ظرف بستنی جلوی شما است از خوردن آن لذت ببرید» تورتون وایلدر

کودکان برای لذت بردن از بستنی هیچ دلیلی نیاز ندارند. آنها حتی به کالری و چاقی و قند و ... فکر نمی کنند. شما هم همین کار را انجام دهید. هرچند وقت یکبار با دوستان خود قرار بستنی‌خوری ترتیب بدهید و از طعم عالی آن لذت ببرید: بدون نگرانی از چیزی.

7. شهامت داشته باشید

«همه انسان ها باید شهامت به خرج دهند، دل و جرات داشته باشند و خودشان خطر کنند»  جورج جاکو دانتون

کودکان از اینکه هر چیزی را امتحان کنند هراسی به دل راه نمی دهند و حتی از خطر کردن و تجربه کارهایی که هیجان زیادی می طلبد، بسیار لذت می برند. اگر خیلی وقت است در حوزه هایی که از آنها هراس دارید وارد نشده اید و هیجان تجربه برخی کارها را تجربه نکرده اید، شاید زمانش رسیده باشد همچون کودکان به دل خطر بزنید و از انجام آن لذت ببرید. 

 

بزرگ ترها هم از کودکان خود یاد بگیرند
 

8. به آغوش کسی پناه بردن

«صبح هایی که با آمدن فرزندم و در آغوش کشیدن من آغاز می شود بسیار بسیار بهتر از روزهای دیگر حس خوب و انرژی مثبت دارم» راسل کرو

همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند، ظرف برای شستن، جارو کردن، کار کردن، اما برای در آغوش کشیدن فرزندان و عشق ورزیدن به آنها همیشه فرصت نیست. آنها همیشه در این قد و قواره نمی مانند. بنابراین، از هر فرصتی برای در آغوش کشیدن، عشق دادن و عشق گرفتن به فرزندان خود استفاده کنید. این کار بیش از همه در روحیه خود شما تاثیر مثبت خواهد داشت. 

9. پیک نیک بروید

«هیچ کاری لذت‌بخش تر از پیک‌نیک رفتن نیست» زوئی دیشانل

زیرانداز، هوای تازه، خوراکی، دوستان، لحظه های شاد و ... همه در یک بعدازظهر دوست داشتنی می توانند انرژی زیادی را به انسان هدیه کنند. 

 

بزرگ ترها هم از کودکان خود یاد بگیرند


10. دنبال صدف بگردید

«من بازی های پسرانه در ساحل دریا را دوست داشتم و هنوز هم گاهی اوقات برای یافتن صدفی متفاوت یا زیبا یا سنگی خاص لب دریا می روم و با اقیانوس عظیمی از واقعیت های کشف نشده در مقابل خود مواجه می شوم » ایساک نیوتون

هیچ چیز به اندازه ایستادن در مقابل اقیانوس باعث نمی شود تا انسان احساس حقارت کند. همچون کودکان فکر کنید و از دیدن اقیانوس و شگفتی های آن هیجان زده شوید و با آن برای خود خاطره های بسیار زیبا خلق کنید. 

 

بزرگ ترها هم از کودکان خود یاد بگیرند
 

11. با نهایت لذت غذا بخورید

«غذا برای خوردن است و خوردن یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیا. به نظر من غذا یکی از زیبایی های دنیا است» دلیا اسمیت

برخی از آدم ها فقط برای زنده بودن غذا می خورند، اما برخی برای غذا خوردن زنده هستند. لذت برخی از آدم ها غذا خوردن است. همچون بچه ها که لذتشان در زندگی خوردن خوراکی های مورد علاقه شان است، شما نیز از خوردن غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید. دسر و شیرینی را حذف نکنید. دنیا بسیار کوتاه است. 

12. رویاپردازی کنید

«تصویرسازی و خیال پردازی بسیار بهتر از دانش است» آلبرت انیشتین

کودکان همیشه خیال پردازی می کنند و با شخصیت های خیالی خود دوست هستند، بازی یا مبارزه می کنند. به طور کلی، با خیالات خود زندگی می کنند. شما هم این کار راانجام دهید. شهامت رویاپردازی ندارید؟ با تمرینات کوچک آغاز کنید. به کارهایی فکر کنید که تصور می کنید ممکن نیست و از زندگی در آنها لذت ببرید. البته خودتان می دانید هیچ کاری را نباید به طور افراطی ادامه داد. اما هکچون کودکان، کارهای غیرممکن را ممکن کنید. 

13. آرزو کنید

«در رویا و خیال پردازی، برای افرادی که شهامت محقق کردن آنها را دارند، امید بسیاری نهفته است» جوناس ساک

کودکان اصولا با دیدن قاصدک آرزو می کنند، یا هنگام فوت کردن شمع، یا پرتاب سکه در فواره های آب و ... آنها آرزو می کنند نه برای اینکه به آنها برسند، برای اینکه این آرزو به آنها امید می دهد. اکنون نوبت شماست. آرزو کنید. امیدوار و مثبت‌گرا و خوش‌بین باشید. همیشه برای خود آرزویی داشته باشید

 

بزرگ ترها هم از کودکان خود یاد بگیرند

14. امتحان کردن تجربیات جدید

«می توانید خودتان را با چالش های جدید محک بزنید. این باعث می شود تا احساس زندگی کنید» جری شنفلد

به راستی که دنیا مملو از تصمیمات دشوار است اما ما با کنار آمدن با آنها یا حل آنها می توانید به نوعی روح خود را توسعه می دهید و بر بار دانسته ها و تجربیات خود می افزایید. کودکان همیشه بدون اینکه فکر کنند، کارهای جدید را تجربه می کنند. شما نیز از این روحیه کودکان به نفع خود بهره بگیرید. 

15. برای خود پناه‌گاه بسازید

«توان خوشحال بودن این است که از داشتن آنچه دارید راضی باشید و در حسرت نداشته ها نباشید» وودی آلن

وقتی ما کودک بودیم، بالش ها را جمع می کردیم و یک گوشه از اتاق برای خود پناه‌گاهی می ساختیم و در آن دیوارهای نرم بالشتی نهایت لذت را می بردیم. شما هم برای خود جایی را در نظر بگیرید که در آنجا آرامش را تجربه کنید.



شارژ سریع موبایل