امین شجاعی دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

بهار که می‌آید با خودش هزار رنگ و بو و طعم به همراه می‌آورد... این فصل زیبا و شاداب و رنگارنگ پر از گل‌ها و میوه‌های رنگارنگ نیز هست. عروس فصل‌ها در آستینش چیزهایی برای رو کردن دارد که دل هر بیننده‌ای را به تپش می‌اندازد!

میوه‌های این فصل یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بهار است. تازه میان همین میوه‌ها هم عروسی وجود دارد به نام توت فرنگی.این توت زیبا و خوش عطر با آن طعم متفاوت و زیبا این روزها روی سینی اغلب میوه فروشی‌ها نشسته و به عابران چشمک می‌زند مخصوصا به خانم‌های باردار

در مورد بعضی خوراکی‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد که خانم‌های باردار باید مراقب مصرف آنها باشند یا در مقاطعی از دوران حاملگی استفاده از آنها را به کلی قطع کنند. اما حکم توت فرنگی در این میان چیست؟

خب توت فرنگی از آن دست خوردنی‌هایی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت و اگر باردار باشی و ویار و هوس داشته باشی که دیگر بدتر! بنابراین برخی از کاربران سایت نگرانی‌های خودشان را درباره محدودیت مصرف این ماده غذایی در سایت عنوان کرده بودند که باعث شد ما نزد کارشناس تغذیه برویم و از او در این باره پرس و جو کنیم.

مهدیه عالی، کارشناس تغذیه درباره مصرف توت فرنگی در دوران بارداری می‌گوید: توت فرنگی از جمله میوه‌هایی است که با وجود شیرینی شاخص قند خون آن بالا نیست تا جایی که حتی برای بیماران دیابتی نیز مفید است زیرا از بالا و پایین رفتن قند خون جلوگیری می‌کند و فیبر بسیار بالایی دارد. علاوه بر این بسیار کم کالری است؛ یک واحد از این میوه که شامل 8 توت فرنگی متوسط می‌شود تنها 50 کالری دارد. از مزایای دیگر این میوه این است که سرشار از ویتامین‌های مفید در دوران بارداری است.

یکی از مهمترین ویتامین‌های آن نیز ویتامین ث است که حاوی ریزمغذی موثر در رشد و تکامل جنین است و اینکه برخی تصور می‌کنند که ممکن است مصرف آن سلامت خودشان یا جنین را به خطر بیندازد هیچ پایه و اساس علمی ندارد. بلکه کاملا برعکس، استفاده از این میوه برای جلوگیری از خطر سقط جنین یا تشکیل نوزاد ناقص به زنان باردار توصیه می‌شود.

عالی در ادامه به خواص دیگر توت فرنگی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: فولات، پتاسیم، مس، منیزیم، ویتامین های گروه  ب و امگا ۳ از دیگر خواص گوناگون و فراوان این میوه است. ماده مغذی مهم بعدی این میوه اسید فولیک است که تمام خانم‌های باردار به اهمیت این ماده و نیاز بدن‌شان به آن آگاه هستند. باید بگویم توت فرنگی یک منبع مهم از اسید فولیک است و از آنتی اکسیدان نیز اشباع است. پس نه تنها نباید بابت مصرف این میوه به خود نگرانی راه بدهند بلکه مصرف آن به شدت به آنها توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه درباره نگرانی‌های پیرامون نحوه مصرف این میوه زیبا و دلفریب می‌گوید: البته که نباید فراموش کنیم استفاده از هر نوع ماده خوراکی بیش از اندازه مناسب نیست و نباید در مصرف این میوه نیز با وجود تمام خواصی که برای آن برشمردیم زیاده‌روی کرد. نکته بعدی این است که انواع توت‌ها از لحاظ شستشو بسیار حساس هستند. به دلیل اینکه توت‌ها روی بدنه‌شان فرورفتگی‌های بسیار ریزی دارند که باعث می‌شود انواع آلودگی‌ها در آنها تجمع کنند و مخصوصا سموم آفات که در پرورش آنها استفاده می‌شود در این منطقه باقی بماند. شستشوی آنها نیز بسیار سخت است چون بافت لطیفی دارند که اگر تحت فشار قرار بگیرد سریعا له می‌شود.

با این توصیفات باید این میوه لطیف را جوری بشویید که هم ضدعفونی شود و هم سالم باقی بماند. برای این کار می‌توانید از آب استرلیزه استفاده کنید و با قرار دادن میوه برای چند دقیقه در این آب و سپس آبکشی آن، با خیال آسوده آن را مصرف کنید. بهتر است بلافاصله بعد از شستشو این میوه را مصرف کنید چون بعد از گذشت زمان نه چندان زیادی عطر و طعم آن از بین می‌رود.



شارژ سریع موبایل